Historical-cultural theory in early childhood education

talking to teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n32p410-415

Keywords:

Historical-cultural theory, Child education, Teachers

Abstract

The work presents to the public the guiding concepts of the Historical-Cultural Theory based on examples, demonstrating how such concepts can guide intentional pedagogical practices in day care centers and preschools. It is an invitation to readers to take a new look at childhood and education, based on a theory that believes in human development and that bets on school as a privileged space for this development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michelle de Freitas Bissoli, Universidade Federal do Amazonas

Professora Adjunto VI da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas, com atuação no Programa de Pós-Graduação em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa Teoria Histórico-Cultural, Infância e Pedagogia.

Sinara Narciso de Lima Aguiar, Universidade Federal do Amazonas

Professora e Pedagoga do Ensino Fundamental da Secretaria Municipal de Manaus e  Secretaria Estadual do Amazonas. Mestranda em Educação do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas.

Andréa Drumond Bonetti Silva, Universidade Federal do Amazonas

Professora e formadora da Secretaria Municipal de Educação de Manaus. Mestranda em Educação do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas.

References

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n° 9394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.

DUARTE, N. A Escola de Vigotski e a Educação escolar (hipótese para uma leitura pedagógica da Psicologia Histórico-Cultural). In: _____. Educação Escolar, Teoria do Cotidiano e a Escola de Vigotski. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2007. p. 75-106.

MELLO, S. A. Linguagem, consciência e alienação: o óbvio como obstáculo ao desenvolvimento da consciência crítica. Marília: UNESP-Marília-Publicações, 2000.

MELLO, S. A. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva da Teoria Histórico-Cultural. Perspectiva: Revista do Centro de Educação e Ciências Humanas, Florianópolis, v.25.n.1, p 83-104, jan/jun. 2007.

MELLO, S. A.; TEIXEIRA, S. R. S. Formação de professores: uma teoria para orientar as práticas. In: CORRÊA, C. H. A.; CAVALCANTE, L. I. P.; BISSOLI, M. F. (Orgs.). Formação de professores em perspectiva. Manaus: EDUA, 2016. p. 85-105.

PRESTES, Z. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2012.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. V. 3. Madrid: Editorial Pedagógica, 1983.

Published

2021-08-31

How to Cite

BISSOLI, Michelle de Freitas; DE LIMA AGUIAR, Sinara Narciso; BONETTI SILVA, Andréa Drumond. Historical-cultural theory in early childhood education: talking to teachers. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 32, p. 410–415, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n32p410-415. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10145. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Resenhas

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.