Representations of poverty and social inequality among students in high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p598-622

Keywords:

Inequality, Poverty, Basic Education, Social Representations

Abstract

Poverty and social inequality compromise economic, cultural, political, and social development and affect millions of people worldwide. This article presents a investigation with 72 high school students with the aim of investigating representations of poverty and social inequality. Semi-structured interviews were used, addressing the characterization of the rich and the poor, social inequality, and possible solutions to poverty. Students showed little understanding of the integration of elements that make up the economic system. Students in Youth and Adult Education between 15 and 18 years old, of low socioeconomic status, had a better understanding of poverty and social inequality, considering historical, economic and ideological interrelated variables. The same was not verified among the other high school students. This study opens discussions on the need for Economic Education programs that promote students’ immersion in the economic world in a reflexive way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia Bessa, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas -  Unicamp. Professora do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Goiás. (UEG). Realiza pesquisas em: Educação Matemática, Educação Econômica e Financeira e Formação de Professores. 

Maria Belintane Fermiano, Faculdades Network/Nova Odessa

Doutora em Educação na área de Desenvolvimento Humano e Educação/UNICAMP; Docente  nas Faculdades NetWork/Nova Odessa; pesquisadora e membro do Laboratório de Psicologia Genética da Faculdade de Educação/UNICAMP. 

References

AMAR, J., ABELLO, R.; LLANOS, M. Desarrollo de conceptos económicos en niños y adolescentes colombianos y su interacción en los sectores educativos y calidad de vida. Barranquilla: Proyecto CIDHUM, 2000.

AMAR, J. et al. La construcción de representaciones sociales acerca de la pobreza y desigualdad social en los niños de la región Caribe Colombiana. Investigación y Desarrollo, v. 9, n. 2, p. 592-613, 2001.

AMAR, J.; ABELLO, R.; DENEGRI, M.; LLANOS, M. Pensamiento económico de los niños colombianos. Análisis comparativo en la región Caribe. Barranquilla: Uninorte, 2002.

AMAR, J. A. et al. Representaciones acerca de la pobreza, desigualdad social y movilidad socioeconómica en estudiantes universitarios de la ciudad de Barranquilla, Colombia. Investigación y Desarrollo, v. 14, n. 2, 2006.

ANDRADE, R. C. Política e pobreza no Brasil. São Paulo: Lua Nova, n. 19, 1989. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ln/n19/a08n19.pdf. Acesso em: 9 jan. 2020.

ARAÚJO, R. M. B. Alfabetização econômica: compromisso social na educação das crianças. São Bernardo do Campo, SP: Universidade Metodista de São Paulo, 2009.

BALDUS, B.; TRIBE, V. The development of perceptions and evaluation of social inequality among public school children. Canadian Review of Sociology and Anthropology, v. 15, n. 1, p. 50-60, 1978.

BELINTANE, M. F.; CANTELLI, V. B. Educação para o consumo consciente. Campinas: Adonis, 2019.

BERTI, A. E.; BOMBI, A. S. The child’s construction of economics. Cambridge: Cambridge University Press, 1988.

BESSA, S. Alfabetização econômica, hábitos de consumo e atitudes em direção ao endividamento de estudantes de pedagogia. 2008. 318f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

BESSA, S.; FERMIANO, M. B. (org). Educação econômica e para o consumo: Novas significações e perspectivas. Curitiba: Appris, 2019.

BESSA, S.; FERMIANO, M. B.; DENEGRI, M. C. Compreensão econômica de estudantes entre 10 e 15 anos. Psicologia & Sociedade, v. 26, n. 2, p. 410-419, 2014.

BURGARD, D.; CHEYNE, W. M.; JAHODA, G. Children’s representations of economic inequality: a replication. British Journal of Developmental Psychology, v. 7, p. 275-287, 1989.

BURRIS, V. Stages in the development of economic concepts. Human Relations, v. 36, p. 791-812, 1983.

CANTELLI, V. C. B. Procedimentos utilizados pelas famílias na educação econômica de seus filhos. 2009. 415f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

CHAFEL, J. Societal images of poverty: child and adult beliefs. Youth and Society. In: AMAR, J. Ensayos en desarrollo humano. Barranquilla: Uninorte, 2002.

CONNELL, R. W. Class consciousness in childhood. Australian and New Zealand Journal of Sociology, v. 6, p. 87-99, 1970.

CARVALHO, L. Valsa brasileira: do boom ao caos econômico. São Paulo: Todavia, 2018.

CRESPO, A.; GUROVITZ, E. A pobreza como um fenômeno multidimensional. RAE-Eletrônica, v. 1, n. 2, jul.-dez. 2002.

DANZIGER, K. Children’s earliest conceptions of economic relationships. Journal of Social Psychology, v. 47, p. 231-240, 1958.

DELVAL, J. El desarrollo humano. Madrid: Siglo XXI, 1994.

DELVAL, J. La representación infantil del mundo social. In: TURIEL, E.; ENESCO, I.; LINAZA, J. (Comps.). El mundo social en la mente del niño. Madrid: Alianza, 1989. p. 245-328.

DELVAL, J. El constructivismo y la adquisición del conocimiento social. Apuntes de Psicología, v. 30, n. 1-3, p. 99-109, 2012.

DELVAL, J. La construcción del conocimiento sobre la sociedad. Ensino Em Re-Vista, v. 25, n. 1, p. 11-32, jan./abr. 2018.

DELVAL, J.; ENESCO, I.; VILLUENDAS, D.; NAVARRO, A.; SIERRA, P.; PEÑARANDA, A. La comprensión de la organización en niños y adolescentes. Madri: C.I.D.E., 1995.

DELVAL, J.; SOTO, P.; FERNANDES, T.; DEANO, A.; GONZALES, E.; GIL, P.; CUEVAS, M. T. Estructura y enlace de los conocimientos científicos: ciencias sociales. Las nociones de economia y poder. Informe multicopiado. Universidad Autónoma de Madrid, 1971.

DENEGRI, M. El desarrollo de las ideas acerca del origen y la circulación del dinero: un estudio evolutivo en niños y adolescentes. Madrid: Servicio de Publicaciones de la Universidad Autónoma de Madrid, 1995.

DENEGRI, M. La construcción de nociones económicas en la infancia y la adolescencia. Temuco, Chile: Universidad de la Frontera, 1997.

DENEGRI, M. Introducción a la psicologia económica. 2017. Disponível em: www.inpsicon.com. Acesso em: 9 mar. 2020.

DENEGRI, M.; DELVAL. J.; RIPOL, M.; PALAVECINOS, M.; KELLER, A. Desarrollo del pensamiento económico en la infancia y adolescencia. Boletin de Investigacion Educacional, 13, p. 291-308,1998a.

DENEGRI, M.; GAETE, D. C.; ARAVENA, J. S.; ROJAS, C. V.; GOMES, Y. G.; VARGAS, H. M. Representaciones sociales sobre pobreza en estudiantes universitarios chilenos. Liberabit, v. 16, n. 2, p. 161-170, 2010.

DENEGRI, M.; KELLER, A.; PALAVECINOS, M.; RIPOLL, M.; DELVAL, J. Psicogenesis de las representaciones acerca de la pobreza y desiguadad social: estúdio evolutivo con niños y adolescentes de ciudades con funcionamiento finaciero limitado de La IX región. Psykhe, v. 17, n. 2, p. 13-24, 1998b.

EMLER, N.; OHANA, J.; DICKINSON, J. Children’s representations of social relations. In: DUVEEN, G.; LLOYD, B. (Org.). Social representations and the development of knowledge. Cambridge: Cambrige University Press, 1990. p. 47-69.

ENESCO, I. La comprensión de la organización social. Madrid: C.I.D.E., 1995.

ENESCO, I. et al. La comprensión de la organización social en niños y adolescentes. Madrid: C.I.D.E., 1995.

FERREIRA, M. A. F.; LATORRE, M. R. D. O. Desigualdade social e os estudos epidemiológicos: uma reflexão. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 9, p. 2523-2531, 2012.

FERMIANO, M. A. B. Pré-adolescentes (“tweens”) – desde a perspectiva da teoria piagetiana à da Psicologia Econômica. 2010. 491f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

FERMIANO, M. A. B. Pré adolescente, consumo e fragilidade. São Paulo: Mercado das Letras, 2018.

GOLDSTEIN, B.; OLDHAM, J. Children and work: a study of socialization. New Brunswic, NJ, Transaction. 1979.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD Contínua). 4º trimestre de 2019. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9173-pesquisa-nacional-por-amostra-de-domicilios-continua-trimestral.html?t=destaques. Acesso em: 10 jan. 2020.

LEAHY, R. L. The development of the conception of economic inequality. Descriptions and comparisons of rich and poor people. Child Development, v. 51, p. 523-532, 1981.

MELSERT, A. L. M.; BOCK, A. M. B. Dimensão subjetiva da desigualdade social: estudo de projetos de futuro de jovens ricos e pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 773-790, jul./set. 2015.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 3. ed. São Paulo: Vozes, 2005.

NAVARRO, A.; PEÑARANDA, A. A. ¿Qué es un rico?, ¿Y un pobre? Un estudio evolutivo con niños mexicanos y españoles. Revista de Psicología Social, v. 13, n. 1, p. 67-80, 1998.

OLIVEIRA, M. O desenvolvimento humano sustentável e os objetivos de desenvolvimento do milênio: desenvolvimento humano no Recife. Atlas Municipal. Recife: PNUD Brasil, 2006. Disponível em: https://www.recife.pe.gov.br/pr/secplanejamento/pnud2006/doc/analiticos/desenvolvimentohumano.pdf. Acesso em: 13. jan 2020.

OXFAM BRASIL. A distância que nos une: um retrato das desigualdades brasileiras. Brasil 2017. Disponível em: https://www.oxfam.org.br/a-distancia-que-nos-une. Acesso em: 27 jan. 2020.

OXFAM BRASIL. Recompensem o trabalho, não a riqueza. Brasil, 2018. Disponível em: https://www.oxfam.org.br/assim-nao-davos. Acesso em: 23 jan. 2020.

PAUGAM, S. Desqualificação social: ensaio sobre a nova pobreza. São Paulo: Cortez, 2003.

PEREIRA, D. R. Consumismo e educação infantil: um estudo sobre crenças e hábitos de docentes e alunos. 2018. 330f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Marília, Marília (SP).

PIZZIO, A. Desqualificação social: uma análise teórico conceitual. Revista Mal-estar e Subjetividade, v. IX, n. 1, p. 209-232, mar. 2009.

PIZZO, A.; VERONESE, M. V. Possibilidades conceituais da sociologia das ausências em contextos de desqualificação social. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v. 11, n. 1, p. 51-67, 2008.

PNUD – Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. Relatório de Desenvolvimento Humano (RDH) – Desigualdades del desarrollo humano en el siglo XXI. Nueva York, 2019. Disponível em: http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr_2019_overview_-_spanish.pdf. Acesso em: 10 jan, 2020.

SANTOS, M. Pobreza urbana. São Paulo: Edusp, 2013.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. São Paulo: Editores Associados, 2007.

SAWAIA, B. B. (Org.). As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. Petrópolis: Vozes, 1999.

SEN, A. Desenvolvimento como liberdade. 6. reimp. São Paulo: Schwarcz, 2017.

SILVA, O. S. Pobreza, desigualdade e políticas públicas: caracterizando e problematizando a realidade brasileira. Revista Katálysis, v. 13, n. 2, p. 155-163, jul./dez. 2010.

STACEY, B. Economic socialization. Annual Review of Political Science, n. 2, p. 1-33, 1987.

TAN, H. K.; STACEY, B. The understanding of socio-economic concepts in Malaysian Chinese school children. Child Study Journal, v. 11, p. 33-49, 1981.

YASBEK, M. C. Pobreza no Brasil contemporâneo e formas de seu enfrentamento. Serviço Social e Sociedade, n. 110, p. 228-322, 2012.

WEBLEY, P. The economic psychology of everyday life: becoming an economic adult. Documento de trabajo. Universidad de Exeter, Inglaterra, 1999.

Published

2021-11-30

How to Cite

BESSA, Sonia; FERMIANO, Maria Belintane. Representations of poverty and social inequality among students in high school . Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 598–622, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p598-622. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11036. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 87 88 89 90 91 92 93 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.