Project-based learning

possibilities for health education in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p453-464

Keywords:

Health education, Project-based learning, Teaching-learning

Abstract

This study investigates the contributions of project-based learning to the teaching-learning process of health education in the school context. It was considered an interdisciplinary project developed collectively by teachers of the disciplines of Science, Physical Education, and Portuguese Language, during the second and third quarters of the 2018 school year, with elementary school students, from a public school in the Rio Grande do Sul. Results showed that the project was developed from collective discussions, considering the reality and specificities of the school context. The actions were designed and developed in an interdisciplinary way and provided educational practices in health that were planned and articulated to the curriculum, as well as the participation of family members in school activities relevant to the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karla Mendonça Menezes, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Graduada em Educação Física, é Especialista em Atividade Física e Saúde, Mestra em Educação Física e Doutora em Educação em Ciências, Química da vida e Saúde. É integrante do Grupo de Estudos em Nutrição, Saúde e Qualidade de Vida - GENSQ (UFSM) e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Promoção e Educação em Saúde - GEPPES (UNIPAMPA). Membro da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências.

Vanessa Candito, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Licenciada em Ciências Biológicas, é Especialista em Educação Ambiental e Conservação da Biodiversidade. Mestranda em Educação em Ciências, Química da Vida e Saúde (UFRGS). Integrante do Grupo de Estudos em Nutrição, Saúde e Qualidade de Vida - GENSQ (UFSM).

Carolina Braz Carlan Rodrigues, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Licenciada em Educação Física, é Especialista em Treinamento, Musculação e Atividade Física. Mestra e Doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Professora pesquisadora do Grupo de Estudos em Nutrição, Saúde e Qualidade de Vida - GENSQ (UFSM).

 

References

ARAÚJO, U. F. Temas transversais, pedagogia de projetos e as mudanças na educação. São Paulo: Summus, 2014. 120p.

BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014. 159p.

BRASIL. Painel indicadores do SUS nº 6 - Temático promoção da saúde. Ministério da Saúde: Organização Pan-Americana da Saúde: 1-62 p. 2009.

CARDOSO, V.; REIS, A. P. D.; IERVOLINO, S. A. Escolas Promotoras de Saúde. Revista Brasileira de Crescimento Desenvolvimento Humano, v. 18, n. 2, p. 107-115, 2008.

CARTA DE OTTAWA. 1ª Conferência Internacional sobre Promoção da Saúde. Canadá, 1986.

CARVALHO, F. F. B. D. A saúde vai à escola: a promoção da saúde em práticas pedagógicas. Physis - Revista de Saúde Coletiva, v. 25, n. 4, p. 1207-1227, 2015.

CASEMIRO, J. P.; FONSECA, A. B. C. D.; SECCO, F. V. M. Promover saúde na escola: reflexões a partir de uma revisão sobre saúde escolar na América Latina. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, n. 3, p. 829-840, 2014.

FARIAS, P. D. S.; ATAÍDE, M. D. C.; FREITAS, L. M. Metodologia de Projetos nas teses e dissertações em Ensino de Biologia (2005-2014). In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R1917-1.pdf. 2019.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra [recurso eletrônico], 2013.

GUIMARÃES, R. D. F.; LANGER, R. D.; GUERRA-JÚNIOR, G.; GONÇALVES, E. M. Efetividade de programas de intervenção escolar para reduzir fatores de risco à saúde em adolescentes: uma revisão sistemática. Rev. bras. cineantropom. desempenho hum, 17, n. 4, p. 485-495, 2015.

HERNÁNDEZ, F.; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caledoscópio. Porto Alegre: Penso [livro eletrônico], 2017.

ILHA, P. V.; GRAUP, S.; KRUG, M. D. R.; MOLIN, V. T. S. D.; SOARES, F. A. A. Learning by collaborative projects in context: Contributions for the practice of teaching. Acta Scientiae, v. 19, n. 6, p. 958-976, 2017.

MACIEL, M. E. D. Educação em Saúde: Conceitos e propósitos. Cogitare Enfermagem, v. 14, n. 4, p. 773-776, 2009.

MARINHO, J. C. B.; SILVA, J. A. D. Conceituação da educação em saúde e suas implicações nas práticas escolares Ensino, Saúde e Ambiente, v. 6, n. 3, p. 21-38, 2013.

MOHR, A. A natureza da educação em saúde no ensino fundamental e os professores de ciências. 2002. 410 (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina.

OLIVEIRA, R. G.; BUENO, S. M. V. Processos educativos transformadores no contexto da saúde: uma proposta metodológica para pesquisa-ação. In: 5º Congresso Ibero-America de Investigação Qualitativa, 2016. Atas CIAIQ2016 - Investigação Qualitativa em Saúde, p. 674-689. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/809/795. Acesso em: 05/05/2020

PINHEIRO, L. M. Pedagogia de Projetos. Rio de Janeiro: Clube de Autores [livro eletrônico], 2016. 110p.

SALCI, M. A. et al. Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: algumas reflexões. Texto Contexto Enferm, v. 22, n. 1, p. 224-30, 2013.

SANTOS, A. A. D.; TEODORO, A.; QUEIROZ, S. Educação em saúde: um mapeamento dos estudos produzidos no Brasil e em Portugal (2000-2013). Revista Lusófona de Educação, v. 33, p. 9-22, 2016.

SOUSA, M. C. D.; GUIMARÃES, A. P. M.; AMANTES, A. A Saúde nos Documentos Curriculares Oficiais para o Ensino de Ciências: da Lei de Diretrizes e Bases da Educação à Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 19, p. 129-153, 2019.

VENTURI, T.; MOHR, A. Análise da Educação em Saúde em publicações da área de Educação em Ciências. In: VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011, Campinas. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R0617-1.pdf. Acesso em: 08/09/2018.

VENTURI, T.; PEDROSO, I.; MOHR, A. Educação em Saúde na escola a partir de uma perspectiva pedagógica: discussões acerca da formação de professores. In: VI Encontro Regional Sul de Ensino de Biologia (EREBIO-SUL). 2013. Disponível em: http://santoangelo.uri.br/erebiosul2013/anais/wp-content/uploads/2013/07/comunicacao/13437_130_Tiago_Venturi.pdf. Acesso em: Acesso 02/04/2019.

Published

2021-11-30

How to Cite

MENEZES, Karla Mendonça; CANDITO, Vanessa; RODRIGUES, Carolina Braz Carlan. Project-based learning: possibilities for health education in the school context. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 453–464, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p453-464. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11356. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.