The use of digital information and comunication technologies in professional education

contextualizations with the world of work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p328-352

Keywords:

Digital Information and Communication Technologies, Professional and Technological Education, Federal Institutes, World of Work

Abstract

Technological changes throughout history reorganize the productive system, in a dynamic that forces the educational system to adjust, seeking to minimize the exclusion of workers in this same system, with digital technologies being relevant for their inclusion. Within the theme of work and education, the general objective of this article is the analysis of empirical research published between 2012 and 2020, carried out before the context of the Covid-19 Pandemic, which, in some way, deals with the use of digital information and communication technologies. Communication (TDIC) in the context of Professional Education in Federal Institutes. The dialectical method is assumed, with a qualitative procedure, having as main modality the content analysis based on some descriptors, scientific texts were searched in the SciELO, BDTD, CAPES and Google Scholar portals. The results indicate that there are many aspects related to TDIC being investigated, highlighting the difficulty of teachers to use virtual platforms, as well as implementing pedagogical practices via TDIC, lack of computer labs and pedagogical support, in addition to the social condition of students, a condition in which the institution becomes the only space for access to technologies. In conclusion, there are still many actions to be implemented in the IF in relation to the use of TDIC in the teaching-learning process for a comprehensive education of the student-worker.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas de Souza, IFSC/ProfEPT

Mestrando do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em rede nacional (ProfEPT) - Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC). Licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Assistente Administrativo da Prefeitura Municipal de Florianópolis.

Salete Valer, IFSC/ProfEPT

Doutora em Linguística (Psicolinguística Aplicada) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Mestre em Linguística Teórica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), graduação em Letras Português e Literaturas Vernáculas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora titular do Instituto Federal de Santa Catarina, Campus Florianópolis-Continente, Área de Linguagem e Comunicação, atuando como docente em cursos de Formação Inicial e Continuada (FIC); Cursos Técnicos Subsequentes; Cursos Superiores de Tecnologia e no Mestrado em Educação Profissional em Rede Federal (ProfEPT).

References

ANTUNES, Ricardo. O Privilégio da Servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018. E-book.

ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: Boitempo, 2009. (Mundo do Trabalho).

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP 009, de 8 de maio de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Poder Executivo, Brasília, DF. 18 jan. 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf. Acesso em: 15 jun. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Proposta em Discussão: Políticas Públicas para a Educação Profissional e Tecnológica. Documento Base. Brasília, abril de 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/p_publicas.pdf. Acesso em: 11 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação. Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio. Documento Base. Brasília, dezembro de 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf. Acesso em: 1 nov. 2019.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato20072010/2008/Lei/ L11892.htm. Acesso em: 10 out. 2020.

BRASIL. Lei nº 11.741, de 16 de julho de 2008. Implementa a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11741.htm. Acesso em: 10 out. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução No 6, de 20 de setembro de 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 abr. 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 13.415/2017, de 13 de fevereiro de 2017, Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, [...]. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm. Acesso em: 14 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Conselho Nacional da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino médio integrado/ concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. cap. 3, p. 83-106.

CORRÊA, Vera. As relações sociais na escola e a produção da existência do professor. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino médio integrado/ concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. cap. 5, p. 129-148.

DEMO, Pedro. Habilidades do Século XXI. Boletim Técnico do Senac, v. 34, n. 2, p. 4-15, 19 ago. 2008. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/269. Acesso em: 5 jun. 2020.

FELIPPE, Bárbara C. A Pesquisa como Princípio Pedagógico na Educação Profissional Técnica de Nível Médio: um Estudo de Caso com docentes participantes do Edital 20/2017/PROPPI/DAE do Instituto Federal De Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC). Orientadora: Salete Valer. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional). Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional. Instituto Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC, 2019. Disponível em: https://repositorio.ifsc.edu.br/handle/123456789/1138?show=full. Acesso em: 20 out. 2020.

FELIPPE, Bárbara Colossi; VALER, Salete. A Língua Portuguesa no processo de ensino e aprendizagem da educação profissional. In: ROCHA, Patrícia Graciela da (Org.). Linguagens e Ensino: entre novos e velhos desafios. São Paulo (SP): Editora Pimenta Cultural. 2020. p. 158- 181. E-book. Disponível em: https://12a44a16-333b-2afc-4c09-a9f4ce61c300.filesusr.com/ugd/c6b165_3d8de9fbde4b430087d928410114e6fd.pdf. Acesso em: 20 out. 2020.

ENGUITA, Mariano Fernández. A face oculta da escola: educação e trabalho no capitalismo. Porto Alegre: Artes Medicas, 1989.

ENGUITA, Mariano Fernández. Trabalho, escola e ideologia: Marx e a crítica da educação. Porto Alegre: Artes Medicas, 1993.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. São Paulo: Editora Cortez, 2010.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino médio integrado/ concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. cap. 2, p. 57-82.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino médio integrado/ concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

GUIMARÃES, Maria Inês Sabino. O uso das tecnologias de informação e comunicação para a construção de conhecimento no Sistema de Aprendizagem no Ensino Médio Integrado do IFMG. Dissertação (Mestrado) – Faculdade Mineira de Educação – FUMEC. Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento – 2016. Disponível em: http://revista.fumec.br/index.php/sigc/article/view/4030. Acesso em: 7 de abr. 2020.

HOLANDA, Ana Carla; BAIRRAL, Marcelo. Possibilidades do E-Learning em Projetos Interdisciplinares no IFAC. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, [S.l.], p. 409, out. 2017. ISSN 2316-8889. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/7415. Acesso em: 2 abr. 2021.

KLEIMAN, Angela Bustos; SANTOS MARQUES, Ivoneide Bezerra de Araújo. Tecnologias Digitais na Educação Profissional e Tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S.l.], v. 2, n. 15, p. e7514, nov. 2018. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/7514. Acesso em: 10 mar. 2020.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Tradução de Célia Neves e Alderico Toríbio. 2. Ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1976.

KUENZER, Acacia Zeneida. Trabalho e escola: a flexibilização do ensino médio no contexto do regime de acumulação flexível. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 139, p. 331-354, jun. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302017000200331&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 Mar. 2020.

LIMA, Christiane Ferreira Lemos; SILVA, Luziane Melo da. O Uso das Tecnologias da Informação e Comunicação pelos Discentes e Docentes do PROEJA do IFMA – Campus Maracanã. Revista Acta Tecnológica - PRPGI/IFMA. v. 12, n. 1 (2017). Disponível em: https://portaldeperiodicos.ifma.edu.br/index.php/actatecnologica/article/view/611Acesso em: 2 de abr. 2020.

MACHADO. Lucília de Souza. Politecnia no ensino de segundo grau. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria Nacional de Educação Básica. Politecnia no ensino médio / ( Walter Garcia, Célio da Cunha coordenadores). São Paulo : Cortez ; Brasília: SENEB, 1991. (Cadernos SENEB ; 5). p. 51-64.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MÉSZÁROS, István. O poder da ideologia. Tradução de Paulo Cezar Castanheira. São Paulo: Boitempo, 2004.

MICHELON, Darelli Raquel. Recursos pedagógicos para práticas de letramento em Língua Portuguesa na perspectiva da politecnia. Orientadora: Salete Valer. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional). Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional. Instituto Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC, 2020. Disponível em: https://repositorio.ifsc.edu.br/handle/123456789/1721. Acesso em: 20 out. 2020.

PINTO, Álvaro Vieira. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. 2 v.

ROJO, Roxane. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, J. I.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Org.). Gêneros: teorias, métodos e debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p.184-207.

ROZA, Jiani Cardoso da; VEIGA, Adriana Moreira da Rocha; ROZA, Marcelo Pedroso da. Aprendizagem da Docência Digital da Perspectiva do Blended Learning em um Instituto Federal de Educação. In: ANAIS DO CIET:EnPED:2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância), São Carlos, 2020. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1356. Acesso em: 3 dez. 2020.

SÃO PEDRO, Diego Araújo; SILVEIRA, Ismar Frango. Utilização dos recursos de tecnologias de informação e comunicação pelos professores do ensino técnico profissionalizante: um olhar sobre o PRONATEC do IFMG Campus Congonhas. RCT - Revista de Ciência e Tecnologia, [S.l.], v. 4, n. 7, dec. 2018. ISSN 24477028. Disponível em: https://revista.ufrr.br/rct/article/view/5289. Acesso em: 3 abr. 2020.

SAVIANI, Dermeval. O choque teórico da Politecnia. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 131-152, Mar. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462003000100010&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 8 mar. 2021.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. atual. São Paulo: Cortez, 2007.

SOUZA JUNIOR, Justino de. Omnilateralidade. In: PEREIRA, Isabel Brasil; FRANÇA, Julio Cesar. Dicionário da educação profissional em saúde. 2.ed. rev. ampl. - Rio de Janeiro: EPSJV, 2008. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/publicacao/livro/dicionario-da-educacao-profissional-em-saude-segunda-edicao-revista-e-ampliada. Acesso em: 13 out. 2019. p. 284-292.

VALER, Salete. A pesquisa como princípio pedagógico e sua materialidade linguística: estudantes da Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica. V. 2, N. 17 (2019). Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/7289. Acesso em: 20 jun. 2020.

VALER, Salete; BROGNOLI, Ângela; LIMA, Laura. A pesquisa como princípio pedagógico na educação profissional técnica de nível médio para a constituição do ser social e profissional. Fórum linguístico, Florianópolis, v. 1 4, n. 4, p. 2 7 8 5 - 2 8 0 3, out./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/download/1984-8412.../35788. Acesso em: 20 mar. 2020.

Published

2022-08-31

How to Cite

SOUZA, Lucas de; VALER, Salete. The use of digital information and comunication technologies in professional education: contextualizations with the world of work. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 328–352, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p328-352. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12311. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.