Pedagogical workshop with strategy based on the world-coffee model and problem resolution situation for care for trans persons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p412-433

Keywords:

Professional training, transsexuality, host, Minority Health, Service for transgender people

Abstract

The health of Trans men and women has many developments in relation to their specificities and social dictates. The objective of this work is to develop a World Café for the construction of nursing care in the face of these developments. This is a qualitative approach research, characteristic: field, exploratory and thematic study carried out in February 2020, through a workshop to generate ideas in a collaborative way. The study identified how fragile the training of nurses is when it comes to health care for Trans people. The applicability of the teaching method was fundamental to build knowledge about this care. The research demonstrates the effectiveness of the application of the workshop in the training of nurses.

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Author Biographies

Douglas Dias Duarte, Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa - Universidade Federal Fluminense

Consultor em Controle de Infecção e em Higiene Hospitalar, Docente de Enfermagem, Enfermeiro Especialista em CCIRAS. Mestre em Ensino na Saúde com Formação Docente Interdisciplinar para o SUS na linha de pesquisa em formação pedagógica - Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa -EEAAC/UFF; Especialização em Controle de Infecção relacionado a assistência a saúde/CIAS -EEAAC - UFF. MBA em Docência e Gestão do Ensino Superior pela Universidade Estácio de Sá. Membro integrante do grupo de pesquisa CNPq Gestão da formação e qualificação profissional: Saúde e Educação na Universidade Federal Fluminense - UFF

Gisella de Carvalho Queluci, Escola de Enfermagem Alfredo Pinto da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Professor Associado do Departamento de Enfermagem Fundamental da Escola de Enfermagem Alfredo Pinto da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Foi Professor da Universidade Federal Fluminense no período de 2006-2019. Doutorado e Mestrado em Enfermagem pela EEAN/UFRJ. Pós -Doutorado em Epistemologia para Enfermagem pela EEAN/UFRJ. Docente Colaborador do Mestrado Profissional em Ensino na Saúde - UFF. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Saúde e Tecnologias no Espaço Hospitalar /UNIRIO. Linha de Pesquisa: Formação Pedagógica e Cuidado de Enfermagem, SAE, em especial com uso de Metodologias Ativas no Processo ensino-aprendizagem. Membro do Grupo de Pesquisa : Formação Profissional e Qualificação: Educação e Saúde; Grupo de Estudos em Sistematização da Assistência de Enfermagem - GESAE- UFF. (CNPq), membro do Núcleo de Pesquisa e Experimentação em Enfermagem Fundamental - NUPEEF/UNIRIO.

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Published

2022-08-31

How to Cite

DUARTE, Douglas Dias; QUELUCI, Gisella de Carvalho. Pedagogical workshop with strategy based on the world-coffee model and problem resolution situation for care for trans persons. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 412–433, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p412-433. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12325. Acesso em: 23 nov. 2024.

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