Between the "said" and the "unsaid"

a critical analysis of BNCC and RCA for early childhood education in the amazon education network

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp26-43

Keywords:

Early Childhood Education, BNCC, RCA, "said" and "unsaid" Speeches

Abstract

The text makes a reflection about the National Common Curricular Base-BNCC and the Amazonian Curricular Reference for Early Childhood Education, moving between the "said" and the "unsaid", which contributed to unveil and reveal some machinations that are present in the content of the documents, but which in a subtle way, are masked by a romantic and homogenizing text. In the "excavations" that we were doing throughout the readings, the monitoring of the elaboration of the RCA and the stages of implementation of the BNCC in the Amazon Education network, we established a process of critical analysis, which allowed us to highlight discourses and strategies that end up normalizing teaching practices and, in a way, standardize the actions aimed at children in the spaces of Early Childhood Education.

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Author Biographies

Roberto Sanches Mubarac Sobrinho, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Professor Associado da Universidade do Estado do Amazonas. Mestre e Doutor em Educação, com aprofundamento de estudos em Sociologia da Infância. Coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação da UEA. Grupo de Pesquisa, Infância e Educação no Contexto Amazônico. rsobrinho@uea.edu.br  https://orcid.org/0000-0003-4893-0883

Célia Aparecida Bettiol, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Professora Adjunta da Universidade do Estado do Amazonas. Mestra e Doutoranda em Educação. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da UEA. Coordenadora do Curso de Pedagogia Intercultural Indígena. Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Escolar Indígena e Etnografia. celiabbettiol@gmail.com  https://orcid.org/0000-0002-0313-494X

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Published

2022-06-10

How to Cite

MUBARAC SOBRINHO, Roberto Sanches; BETTIOL, Célia Aparecida. Between the "said" and the "unsaid": a critical analysis of BNCC and RCA for early childhood education in the amazon education network. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 26–43, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp26-43. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12659. Acesso em: 11 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

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