The the working conditions of the pedagogical coordinator and its challenges

a look at the high school stage

Authors

  • Lilian Menezes UESC - Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Luciana Sedano Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p353-374

Keywords:

Pedagogical coordination, High School, Working conditions, Bibliographic survey

Abstract

The role of pedagogical coordinators is essential in the organization of the didactic and pedagogical work in the secondary school stage, since the main function is these professionals is the continuing education of teachers. However, the publications discuss more about the pedagogical coordination in the Early Childhood Education and Elementary School stages. In this way, the purpose of this article is to analyze the working conditions of the pedagogical coordinators who work in the High School stage. In view of this, this article is of a qualitative nature (LÜDKE; ANDRÉ, 1986), of the bibliographical type (PIZZANI et al., 2012), as it carries out a bibliographical survey through data from the CAPES Periodicals Platforms, SciELO and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). The results point out that, although the didactic-pedagogical coordination, these professionals carry out activities that go beyond the attributions foreseen for their function. Therefore, it is necessary to understand the role of the educational coordination in schools, as well as to analyze the working conditions of pedagogical coordinators in school, as well as to analyze the working conditions in the face of the implementation of the new high school in the state of Bahia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. Formação inicial de coordenadores pedagógicos: concepções, identidade profissional e práticas pedagógicas. 2019. 164f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa. Disponível em: <https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/16801>. Acesso em: 06 nov. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm> . Acesso em 11 ago. 2021.

BRASIL. Lei nº 12.014, de 06 de agosto de 2009. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Lei/L12014.htm#art1> . Acesso em: 11 ago. 2021.

BRASIL, Resolução CNE/CP nº 1, 15 de maio de 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf>. Acesso em: 11 ago. 2021.

CRUZ, Fernando Mansano. Sentidos e significados sobre o estudo e o planejamento para formação de formadores: uma experiência com professores coordenadores do núcleo pedagógico. 2016. 178 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Formação de Formadores) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: <https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/PUC_SP-1_85c673ec4a9e6ff1f4b272e40c9d3a3b>. Acesso em: 05 nov. 2021.

FRANCO; Maria Amélia Santoro. Da pedagogia à coordenação pedagógica: um caminho a ser re-desenhado. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; CAMPOS, Elisabete F. Esteves (Organizadoras). A Coordenação do trabalho pedagógico na escola: processos e práticas. Santos (SP): Editora Universitária Leopoldianum, 2016. p. 17-30.

GUEDES, Neide Cavalcante. A importância do Projeto Político Pedagógico no processo de democratização da escola. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–15, 2021. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4815>. Acesso em: 31 ago. 2021.

FRANCO; Maria Amélia Santoro; NOGUEIRA, Simone do Nascimento. Coordenação Pedagógica: marcas que constituem uma identidade. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; CAMPOS, Elisabete F. Esteves (Organizadoras). A Coordenação do trabalho pedagógico na escola: processos e práticas. Santos (SP): Editora Universitária Leopoldianum, 2016. p. 49-58.

GARCIA, R. P. M.; SILVA, C. N. Atuação profissional do coordenador pedagógico e as implicações no ensino e na aprendizagem. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1405–1422, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n3.2017.10104. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10104. Acesso em: 25 mar. 2021.

LEITE, Luciana Rodrigues; MIRANDA, Raquel Sales; VERAS, Kleyane Morais; CARVALHO, Wirla Risany Lima.; LIMA, José Ossian Gadelha de. Coordenador pedagógico: influências da formação na prática profissional. Revista Iberoamericana de Educación, v. 73, n. 1, 4 ene. 2017. Disponível em: <https://rieoei.org/RIE/article/view/124> . Acesso em: 25 mar. 2021.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Métodos de coleta de dados: observação, entrevista e análise documental. In:___. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986, p. 35-44.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola Pública: Teoria e Prática. 6 ed. rev. e ampli. São Paulo: Heccus Editora, 2018.

LIMA, Eliamara Nascimento de. A atuação da coordenação pedagógica em três escolas da rede estadual de ensino do Amazonas. 2016. 109f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora. Disponível em: <https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFJF_91dbf2b082757dd910e0066dc221a6ce>. Acesso em: 06 nov. 2021.

LIMA, Francisco José de. Por que ensino como ensino? Contextos e narrativas da trajetória de um professor formador de professores. HOLOS, v. 2, p. 259-275, 2018. Disponível em: <https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2927>. Acesso em: 05 nov. 2021.

MACEDO, Sandra Regina Brito de. Coordenação Pedagógica: conceito e histórico. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; CAMPOS, Elisabete F. Esteves (Organizadoras). A Coordenação do trabalho pedagógico na escola: processos e práticas. Santos (SP): Editora Universitária Leopoldianum, 2016. p. 33-47.

OLIVEIRA, Eliane Guimarães de; NUNES, Claudio Pinto. Perfil e condições de trabalho do coordenador pedagógico no Território Sertão Produtivo da Bahia. INTERFACES DA EDUCAÇÃO, v. 11, n. 32, p. 353-377, 2020. Disponível em: <https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/4284>. Acesso em: 23 ago. 2021.

OLIVEIRA, Elisangela Carmo de. O coordenador pedagógico como agente de mudanças na prática docente. 2017. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Formação de Formadores) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: <https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/PUC_SP-1_84ed8a89d5b4a7fbe6fae65fccb988b7>. Acesso em: 06 nov. 2021.

PIZZANI, Luciana; SILVA, Rosemary Cristina da; BELLO, Suzelei Faria; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 10, n. 2, p. 53–66, 2012. DOI: 10.20396/rdbci.v10i1.1896. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1896>. Acesso em: 29 out. 2021.

QUEIROZ, Lindinalva Ferreira de. Escuta de professores e professoras sobre os sentidos da atuação do coordenador pedagógico na formação continuada centrada na escola. 2018. 146 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru. Disponível em: <https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFPE_5487ceb84d5a6be7cc63628e6e0862f2>. Acesso em: 05 nov. 2021.

ROCHA, Cristino Cesário. Perfil do coordenador pedagógico: obstáculos e pistas da ação. 2015. Disponível em: <https://www.sinprodf.org.br/wp-content/uploads/2015/03/perfil-do-coordenador-pedagu00d3gico-e-pistas-de-au00c7u00c3o-para-organizau00c7u00c3o-e-planejamento.pdf>. Acesso em 25 ago. 2021.

ROCHA, Tânia de Fátima. Formação contínua do professor coordenador pedagógico no âmbito regional da rede estadual paulista: entraves e possibilidades. 2017. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Formação de Formadores) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: <https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/PUC_SP-1_56d670f44aee1adc17a96f18966b1b32>. Acesso em: 06 nov. 2021.

RODRIGUES LEITE, L.; SALES MIRANDA, R.; MORAIS VERAS, K.; LIMA CARVALHO, W. R.; OSSIAN GADELHA DE LIMA, J. Coordenador pedagógico: influências da formação na prática profissional. Revista Iberoamericana de Educación, v. 73, n. 1, 4 ene. 2017. Disponível em: <https://rieoei.org/RIE/article/view/124> . Acesso em: 25 mar. 2021.

SARTORI, J.; PUIATI PAGLIARIN, L. O coordenador pedagógico: limites e potencialidades ao atuar na educação básica. Revista Espaço Pedagógico, v. 23, n. 1, 7 set. 2016. Disponível em: <http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/6364> . Acesso em: 25 mar. 2021.

SILVA, João Batista do Carmo; BRITO, Eloar Teixeira de. Gestão pedagógica do ensino médio integrado em uma escola estadual do Pará. Boletim Técnico do Senac, v. 45, n. 2, 28 ago. 2019. Disponível em: <https://www.bts.senac.br/bts/article/view/778>. Acesso em: 05 nov. 2021.

SILVA, Liliane Lima de Freitas Sessa; RABELO, Amanda Oliveira. As percepções do Coordenador Pedagógico frente ao seu papel profissional. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v. 16, n. 43, p. 639-655, Edição Especial, 2020. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7200>. Acesso em 08 dez. 2020.

TEIXEIRA, Cristiane de Souza Moura. Ser o ‘faz-tudo’ na escola: Significações produzidas sobre o trabalho do coordenador pedagógico na escola pública. Parnaíba, PI: Acadêmica Editorial, 2020. Disponível em: < https://publicacoes.even3.com.br/book/ser-o-faz-tudo-na-escola-significacoes-produzidas-sobre-o-trabalho-do-coordenador-pedagogico-na-escola-publica-221365 >. Acesso em 08 dez. 2020.

TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini; MEGID NETO, Jorge. Uma proposta de tipologia para pesquisas de natureza interventiva. Ciência & Educação (Bauru) , Bauru, v. 23, n. 4, p. 1055-1076, dezembro de 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000401055&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 27 fev. 2021.

PINTO, Umberto de Andrade. Pedagogia escolar: coordenação pedagógica e gestão escolar. São Paulo. Cortez, 2011.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2014.

VIEIRA, Andréia Maria de Souza. Crenças de autoeficácia do professor coordenador pedagógico: relevância para formação continuada. 2016. 79 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, SP. Disponível em: <http://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/handle/jspui/971>. Acesso em: 05 nov. 2021.

VIEIRA, Emilia Peixoto; SOUZA, Luciana de; ALVES; Cândida Maria Santos Daltro; OLIVEIRA, Rachel de. As condições de trabalho das coordenadoras pedagógicas da Educação Infantil. Revista Pro-Prosições. v. 29, n. 3 (88), set./dez. 2018, p. 467-491. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-73072018000300467&script=sci_arttext>. Acesso em: 08 dez. 2020.

Published

2022-08-31

How to Cite

MENEZES, Lilian; SEDANO, Luciana. The the working conditions of the pedagogical coordinator and its challenges: a look at the high school stage. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 353–374, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p353-374. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13300. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.