Studying as aesthetic experience

narratives of a popular student

Authors

  • Lucas Santana Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Marlécio Maknamara Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p152-163

Keywords:

Relationship with knowledge, (auto)biographical narratives, Aesthetics of existence, School success

Abstract

This article seeks to understand the relationship with knowledge linked to an aesthetics of existence experienced by a student of popular origin. To do so, it operates with (auto)biographical narratives, which were written from brands and aesthetic influences. The results point to the main conditions that provided the opportunity for the emergence of the relationship with knowledge from an aesthetic perspective, and the main consequences for the biographical subject with regard to school and academic success arising from this relationship. This study allowed us to work with (auto)biographical narratives based on the appreciation of sensitivity, artistic experimentation and the cultivation of an aesthetic experience in writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. O Narrador. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Obras Escolhidas v.1).

BEZERRA, Keutre Gláudia da Conceição Soares.; XYPAS, Constantin. A relação com o saber de uma professora universitária criada na roça. In: XYPAS, Constantin; VON ZUBEN, Marcos de Camargo (Org.). Êxito escolar e ascensão social de pessoas de origem popular. Jundiaí: Paco Editorial, 2019. p. 83-100.

BRILHANTE, Morgana Léa Melo; PEREIRA, Gilson Ricardo de Medeiros. Sucesso escolar e investimento pedagógico doméstico de famílias populares. In: XYPAS, Constantin; VON ZUBEN, Marcos de Camargo (Org.). Êxito escolar e ascensão social de pessoas de origem popular. Jundiaí: Paco Editorial, 2019. p. 119-130.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CORAZZA, Sandra. Discurso do método biografemático. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PESQUISA (AUTO) BIOGRÁFICA. IV., 2010. São Paulo, Anais Eletrônicos. São Paulo: FEUSP: BIOGRAPH, 2010. 15 p. 1 CD-ROM.

COULON, Alain. O ofício de estudante: a entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, [s.l.], v. 43, n. 4, p.1239-1250, dez. 2017. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1517-9702201710167954.

CRESWELL, John. Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4. ed. Boston: Pearson Education, 2012. 650 p.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, 523-740, set./dez. 2012.

EARP, Maria de Lourdes Sá. Antropologia e Educação: um estudo sobre a repetência. Enfoques – Revista Eletrônica dos Alunos do PPGSA/IFCS/UFRJ, [s.l], v. 9, n. 1, p. 10-29, ago. 2010.

FOUCAULT, Michel. In: MOTTA, Manoel. B. (Org). Ditos & Escritos V: Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006a. 322 p.

FURTADO, Rafael Nogueira. Por um governo de si mesmo: Michel Foucault e a estética da existência. Paralaxi: Revista de estética e filosofia da arte, n 1, p. 51-7, 2013.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. ln: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 35-86.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. 6. ed. rev. amp. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2019b. 382 p.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2019a. 174 p.

MOURA, James Ferreira; XIMENES, Verônica Morais; SARRIERA, Jorge Castellá. A construção opressora da pobreza no Brasil e suas consequências no psiquismo. Quaderns de Psicologia, [s.l.], v. 16, n. 2, p.85-93, 30 nov. 2014. Universitat Autonoma de Barcelona. http://dx.doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1174.

REVEL, Judith. Dicionário Foucault. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.

SOUZA, D. C. C.; VAZQUEZ, D. A. Expectativas de jovens do ensino médio público em relação ao estudo e ao trabalho. Educação e Pesquisa, [s.l.], v. 41, n. 2, p.409-426, jun. 2015. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1517-97022015041789.

VENTURA, Lidnei; CRUZ, Dulce. Metodologia de narrativas autobiográficas na formação de educadores. Revista Diálogo Educacional, [s.l.], v. 19, n. 60, p. 426-446, 22 mar. 2019. Pontificia Universidade Catolica do Parana - PUCPR. http://dx.doi.org/10.7213/1981-416x.19.060.ao06.

VINCI, Christian Fernando Ribeiro Guimarães. A problematização e as pesquisas educacionais: sobre um gesto analítico foucaultiano. Filosofia e Educação, Campinas, v. 7, n. 2, p. 195-219, jun./set. 2015.

ZAGO, Nadir. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, [s.l], v. 11, n. 32, p.226-237, maio/ago. 2006.

Published

2022-08-31

How to Cite

SANTANA, Lucas; MAKNAMARA, Marlécio. Studying as aesthetic experience: narratives of a popular student. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 152–163, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p152-163. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13688. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Estudantes da universidade, narrativas e relação com o saber"

Similar Articles

<< < 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.