"One learns to live by living the collective"
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p114-133Keywords:
Higher Education, Relationship with Knowledge, Rural EducationAbstract
This article discusses the relationship between learning and the territorial ties present in the youth from Agrarian Reform Settlements in Brazil who migrate to access higher education. It adopts assumptions from the theory of the relationship with knowledge and biographical research in education. Five students who narrate their school history through written reports and interviews participate in the study. The analysis intersects socio-spatialities and temporalities as it identifies "figures of learning" (CHARLOT, 2000, 2021). We perceive the strength of collectivity and militancy that are affirmed in the engagement and struggle as well as in the processes of adaptation, practice and sharing. We conclude by valuing the social movements’ struggle for education towards higher education, and the collective logics that govern their resistance.
Downloads
References
CAVALCANTI, J. D. B. (2015). A noção de relação ao saber: história e epistemologia, panorama do contexto francófono e mapeamento de sua utilização na literatura científica brasileira. Tese de Doutorado em Ensino das Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Brasil.
CASTRO, A. A.; NETO, A. C. O ensino superior: a mobilidade estudantil como estratégia de internacionalização na América Latina. Revista Lusófona de Educação, v. 21, n. 21, p. 69-96, 2012.
CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução Bruno Magne. Porto Alegre: Artmed, 2000.
CHARLOT, B. Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
CHARLOT, B. A Relação com o Saber nos meios populares: Uma investigação nos liceus profissionais de subúrbio. CIIE/Livpsic, dezembro, 2009.
CHARLOT, B. Educação ou Barbárie? Uma escolha para a sociedade contemporânea. São Paulo: Cortez, 2020
CHARLOT, B. Os Fundamentos Antropológicos de uma Teoria da Relação com o Saber. Revista Internacional Educon, v. 2, n. 1, e21021001, jan./mar. 2021.
COSNEFROY, L. Saber (Relação com o). In: ZANTEN, A. V. Dicionário de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011, p. 712-714.
DELORY-MOMBERGER, C. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, p. 523-536, 2012.
DELORY-MOMBERGER, C. Biografia e educação: figura do indivíduo- projeto. ed. Natal, RN: EDUFRN, 2014.
DELORY-MOMBERGER, C. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, v. 1, n. 1, p. 133-147, 2016.
IORIO, J. C.; FONSECA, M. L. Estudantes brasileiros no ensino superior português: construção do projeto migratório e intenções de mobilidade futura. Finisterra, v. 53, n. 109, p. 3-20, 2018.
HAESBAERT, R. Viver no limite: território e multi/transterritorialidade em tempos de in-segurança e contenção. Editora Bertrand Brasil, 2014.
KOLLING, E. J.; VARGAS, M. C.; CALDART, R. S.. MST e Educação. In: CALDART, R. S., et al. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, p. 502-509, 2012.
LEÃO, G.; ANTUNES-ROCHA, M. I. Juventudes do Campo. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
REIS, R. Diálogos entre Questões de Pesquisa que Orientam a Teoria da Relação com o Saber de Bernard Charlot e a Pesquisa Biográfica em Educação de Christine Delory-Momberger. Revista Internacional Educon, v. 2, n. 3, p. e21023003, 2021.
SANTOS, A. R.; BARBOSA, L. P. Movimentos sociais do campo, práxis política e inclusão em educação: Perspectivas e avanços no Brasil contemporâneo. Arquivos de Análise de Políticas Educacionais , v. 30, p. 3-3, 2022.
SIQUEIRA, S.; SANTOS, M. A. Emigração, crise econômica e retorno: o caso da Microrregião de Governador Valadares. Anais, p. 1-24, 2016. Disponível em: http://www.abep.org.br/~abeporgb/publicacoes/index.php/anais/article/viewFile/2054/2013 . Acesso em junho, 2022.
SOUZA, M. A. de. Pesquisa educacional sobre MST e Educação do Campo no Brasil. Educação em Revista, v. 36, 2020.
VERCELLINO, S. Una Contribución a la Fundamentación Epistémica y Delimitación Teórica de la Noción de ‘Relación con el Saber’. Revista Internacional Educon; 2 (1); e21021007, 2021. https://doi.org/10.47764/e21021007
VILARINO, M. T. B.; GENOVEZ, P. F. (Org.). A Luta Pela Terra no Vale do Rio Doce: conflitos e estratégias. Governador Valadares: Ed. Univale. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).