Relationships to knowledge from physical education undergraduate students’ (auto)biographical narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p222-237

Keywords:

Relationship to knowledge, Intersectionalities, Students, Teacher education.

Abstract

This inquiry presents guidelines from a research group, in an attempt to broaden and deepen the understanding of physical education as an area of pedagogical intervention, anchored in the theory of the relationship to knowledge. The objective is to situate the methodological choices based on (auto)biographical narratives – as narratives of knowledge – from members of the group. Within the group there are teachers and students who seek possibilities to coordinate their investigations in a critical, collaborative and emancipatory way. The findings cover the complexity of physical education from the narratives, which are intertwined in the mobilisation to learn. In conclusion, students become teachers-researchers when they understand their own relationships to knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, S. M. B. Autoformação docente na experiência de supervisão do PIBID: transações para uma práxis pedagógica emancipatória na educação física. 2020. 330f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, 2020.

CAVALCANTI, J. D. B. A noção de relação ao saber: história e epistemologia, panorama do contexto francófono e mapeamento de sua utilização na literatura científica brasileira. 2015. 428f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Departamento de Educação, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2015.

CAVALCANTI, J. D. B.; CHARLOT, B.; SILVA, V. A. Algumas contribuições dos grupos de pesquisa Educon e Nuperes na difusão da noção de relação com o/ao saber (rapport au savoir) no Brasil. International Journal Education And Teaching PDVL, v. 1, n. 3, pp. 168-182, 2018. Disponível em: https://ijet-pdvl.com/index.php/pdvl/article/view/68. Acesso em: 4 jun. 2020.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CHARLOT, B. Ensinar a educação física ou ajudar o aluno a aprender o seu corpo-sujeito? In: DANTAS JÚNIOR, H. S.; KUHN, R.; DORENSKI, S. (Orgs.). Educação física, esporte e sociedade – temas emergentes. Aracajú: UFS, 2009, v. 3, pp. 231-246.

CHARLOT, B. A questão antropológica na Educação quando o tempo da barbárie está de volta. Educar em Revista, v. 35, n. 73, pp. 161-180, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/v35n73/0104-4060-er-35-73-161.pdf. Acesso em: 19 jun. 2022.

CHARLOT, B. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013.

CHARLOT, B. Relação com o saber, formação de professores e globalização: Questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CUNHA, M. A. A.; BRETON, H. Présentation – recits biographiques, temporalites et hermeneutique du sujet – Dossier – La dimension biographique en tant que processus de formation et de compréhension de soi et du monde. Educar em Revista, v. 37, e79134, pp. 1-11, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.79134. Acesso em: 19 jun. 2022.

DAOLIO, J. Educação Física e o conceito de cultura. 2. ed. Campinas-SP: Autores Associados, 2007.

FRANCO, M. A. S. Entre a lógica da formação e a lógica das práticas: a mediação dos saberes pedagógicos. Educação e Pesquisa, v. 34, n. 1, pp. 109-126, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/298/29811337005.pdf. Acesso em: 19 jun. 2022.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 42. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

JOSSO, M.-C. Histórias de vida e formação: suas funcionalidades em pesquisa, formação e práticas sociais. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, v. 5, n. 13, pp. 40-54, 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/8423/5390. Acesso em: 19 jun. 2022.

KUNZ, E.; TREBELS, A. H. Educação física crítico-emancipatória. Ijuí-RS: Unijuí, 2006.

MUNANGA, K. Aos 79 anos, antropólogo Kabengele Munanga defende papel do intelectual de influenciar na transformação social. Portal Gelédes. Disponível em: https://www.geledes.org.br/aos-79-anos-antropologo-kabengele-munanga-defende-papel-do-intelectual-de-influenciar-na-transformacao-social. Acesso em: 19 jun. 2022.

NOBRE, A. F.; FERNANDES, O. C.; SANCHES NETO, L.; VENÂNCIO, L. Reflexões sobre as apropriações dos elementos da teoria da relação com o saber na educação física escolar. Revista de Estudos da Cultura, v. 5, n.14, pp. 103-116, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.32748/revec.v5i14.13254. Acesso em: 19 jun. 2022.

OLIVEIRA, A. T. C.; ROCHA, L. L.; VENÂNCIO, L.; SANCHES NETO, L. Professores(as)-pesquisadores(as) de educação física na educação básica: idiossincrasias e fomento à formação na região metropolitana de Fortaleza. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 17, n. 2, pp. 143-151, 2019. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/22046. Acesso em: 19 jun. 2022.

PEREIRA, I. Uma teoria materialista em educação, inspirada por Paulo Freire, em França. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 54, pp. 47-64, 2019. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/ESC54_Pereira.pdf. Acesso em: 19 jun. 2022.

REIS, J. B.; DAYRELL, J. T. Uma jovem mulher negra favelada: singularidade compartilhada em narrativas biográficas. Debates em Educação, v. 10, n. 20, pp. 83-99, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2018v10n20p83. Acesso em: 19 jun. 2022

ROCHA, L. L.; VENÂNCIO, L.; SANCHES NETO, L.; FARIAS, A. N.; BRASIL, R. A. Os desafios pedagógicos das demandas ambientais na perspectiva de professores(as) de educação física. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, v. 3, n. 3, pp. 126-147, 2018. Disponível em: https://docs.wixstatic.com/ugd/db85a1_647a9d3373e443eb826d37895af3ea58.pdf. Acesso em: 19 jun. 2022.

SANCHES NETO, L. Pressupostos de convergência, sistematização e complexidade na educação física: perspectivas de professores(as)-pesquisadores(as). In: VENÂNCIO, L.; SANCHES NETO, L.; OKIMURA-KERR, T.; ULASOWICZ, C. (Orgs.). Educação física no ensino fundamental II: saberes e experiências educativas de professores(as)-pesquisadores(as). Curitiba: CRV, 2017, v. 29, pp. 15-48.

SANCHES NETO, L.; BETTI, M. Convergência e integração: uma proposta para a educação física de 5ª à 8ª série do ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 22, n. 1, pp. 5-23, 2008. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16678. Acesso em: 19 jun. 2022.

SANCHES NETO, L. Educação física escolar: uma proposta para o componente curricular da 5ª à 8ª série do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação Física Escolar) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências, Rio Claro-SP, 2003.

SANDÍN-ESTEBAN, M. P. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010.

SO, M. R.; BETTI, M. Sentido, mobilização e aprendizagem: as relações dos alunos com os saberes das lutas nas aulas de educação física. Movimento, v. 24, n. 2, pp. 555-568, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.70995. Acesso em: 19 jun. 2022.

SOARES, C. L.; TAFFAREL, C. N. Z.; VARJAL, E.; CASTELLANI FILHO, L.; ESCOBAR, M. O.; BRACHT, V. Metodologia de ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

VENÂNCIO, L. O projeto político-pedagógico e a educação física escolar: um processo de construção coletiva. Dissertação (Mestrado em Educação Física Escolar) – Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro-SP, 2005.

VENÂNCIO, L. A relação com o saber e o tempo pedagogicamente necessário: narrativas de experiência com a educação física escolar. Revista de Estudos de Cultura, v. 5, n. 14, pp. 89-102, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.32748/revec.v5i14.13268. Acesso em: 19 jun. 2022.

VENÂNCIO, L. O que nós sabemos? Da relação com o saber na e com a educação física em um processo educacional-escolar. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente-SP, 2014.

VENÂNCIO, L.; SANCHES NETO, L. A relação com o saber em uma perspectiva (auto)biográfica na educação física escolar. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, v. 4, n. 11, pp. 729-750, 2019. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/4366. Acesso em: 19 jun. 2022.

VENÂNCIO, L.; SANCHES NETO, L. Narrativas e assunções como catalisadores dos percursos metodológicos das relações com o saber na educação física. International Journal Education and Teaching PDVL, v. 1, n. 2, pp. 82-103, 2018. Disponível em: https://ijet-pdvl.com/index.php/pdvl/article/view/46. Acesso em: 19 jun. 2022.

VENÂNCIO, L.; BETTI, M.; FREIRE, E. S.; SANCHES NETO, L. Modos de abordar a aprendizagem na educação física escolar: sujeitos-interlocutores na relação com o saber. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, Curitiba, v. 2, n. 3, pp. 32-53, 2016. Disponível em: https://47e1bf12-b02d-4d36-84f4-15827910c76d.filesusr.com/ugd/db85a1_ead3e6517bbb4e6aa771b32ea7d0d492.pdf. Acesso em: 19 jun. 2022.

VENÂNCIO, L.; SANCHES NETO, L.; FERREIRA, E. C. S.; LIMA, C. E. S. Relação com o saber na educação física escolar e algumas transgressões transdisciplinares sobre gênero. In: WIRTZBIKI, F.; ALMEIDA, M. T. P. (Orgs.). Educação física e transdisciplinaridade: razões práticas. Fortaleza: Nexos, 2020, pp. 177-202.

VENÂNCIO, L.; SANCHES NETO, L.; CHARLOT, B.; CRAIG, C. J. Relações com os saberes e experiências (auto)formativas na educação física: perspectivas docentes ao confrontar injustiças sociais em situações adversas de ensino e aprendizagem. Movimento, v. 28, n. e28020, pp. 1-21, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.122698. Acesso em: 19 jun. 2022.

Published

2022-08-31

How to Cite

VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. Relationships to knowledge from physical education undergraduate students’ (auto)biographical narratives. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 222–237, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p222-237. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13747. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Estudantes da universidade, narrativas e relação com o saber"

Similar Articles

<< < 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.