Youth, university life, and the relationship with knowledge

contributions from self-narratives

Authors

  • Rosemeire Reis Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p30-57

Keywords:

Youth, University life, Relationship with knowledge, (Auto)biographical research, Self-narratives

Abstract

This article analyzes the contributions of “narratives of self” to understand the meanings that young people attribute to “university life” and how they are articulated to their needs and motives built in their lives and training activities. It presents the foundations of the study from the theory of the relation with knowledge and biographical research in education or (auto)biographical research and presents the analyses of the narratives of the self of a young student of Pedagogy in a federal public university, produced within the device of the workshop with reflective blogs and the interview of biographical research in education. It can be identified that the study with narratives of self in different moments of university formation enables processes of individual and collective reflexivity about some challenges experienced presents the importance of creating spaces of dialogue with the university students to enhance the articulations between the different biographical learning and to know their ways of expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosemeire Reis, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

É professora do Centro de Educação, na Universidade Federal de Alagoas (UFAL), na graduação e pós- graduação em Educação; com doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutora em educação pela Université Paris 13 Sorbonne Paris Cité (2016/2017) e pela Universidade Federal de Sergipe (2012). É líder do grupo “Juventudes, Culturas e Formação” (UFAL) eparticipa do CIRBE (Collège Internacional de Recherche Biographique – Centre EXPERICE/Univ. Paris 13 Sorbonne Paris). Trabalha com as temáticas relacionadas à Didática, juventudes, relação com o saber e pesquisa biográfica. Dentre outras publicações, é autora do livro “Professores da escola púbica e a educação escolar de seus filhos: uma contribuição para o estudo da profissão docente” (2006) e recentemente do artigo “Experiência escolar de jovens/alunos do ensino médio: os sentidos atribuídos à escola e aos estudos”, publicada pela Revista “Educação e Pesquisa” (2012).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 1996.

CHARLOT,B.Du rapport au savoir. Éléments pour une théorie. Paris: Anthropos, 1997.

CHARLOT,B. Da Relação com o saber. Elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médic as, 2000.

CHARLOT, B. Relação com o saber. Formação dos professores e Globalização. Questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CHARLOT,B. (2021). Dos fundamentos antropológicos de uma teoria da relação com o saber. Revista Internacional Educon, 2(1), 2021.

COULON, A. O ofício de estudante: a entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 4, p. 1239-1250, out.-dez. 2017.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano. v. 1. Artes de fazer. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

CHARLOT, Bernard; NEVES, E.D.; SILVA, V.A. Des universités plus hétérogènes. Recherches sur le rapport au savoir des étudiants brésiliens. ACADEMIA, v. 10, p. 109-135, 2017.

DAYRELL, J. A escola faz juventudes: reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n.100 – Especial, p. 1105-1128, out. 2007.

DELORY-MOMBERGER, C. Histoire de vie et recherche biographique em éducation. Paris: Anthoropos. Ed. Econômica, 2005.

DELORY-MOMBERGER, C. De la recherche biographique en éducation: fondements, méthodes et pratiques. Paris: Téraèdre, 2014.

DELORY-MOMBERGER, C. De quel savoir la recherche biographique est-elle le nom? In: Dizerbo, A. (Dir.). La recherche biographique: quels savoirs pour quelle puissance d’agir? Paris: Espace editorial Le sujetdanslacité/L’Harmattan, Hors-serie Le sujet dans la cité, Actuels, n. 6, 2017.

DELORY-MOMBERGER, C. Biographie, biographique, biographisation. In: Delory-Momberger, C. Vocabulaire des histoires de vie et de la recherché biographique. Tolouse: Éditions Éres, 2019.

DELORY-MOMBERGER, C. Formación, saberes experienciales y aprendizaje biográfico. ESPACIOS EM BLANCO. Revista De Educación. Serie Indagaciones, 2(31), 2021, 341-350.

DELORY-MOMBERGER, C. Rapport à soi, rapport à l’autre: modalités contemporaines de la construction de soi entre fronteires visibles et invisibles. In: SOUZA, E.C; VICENTINI, P.P.; LOPES, C.E. Vida, narrativa e resistência: biografização e empoderamento. Paraná, CRV, 2018, p. 95-104.

DELORY-MOMBERGER, C.; BOURGUIGNON, J.-C. Médialités biographiques, pratiques de soi et du monde. Le Sujet dans la Cite: L’Harmattan, Actuels n. 9, 2020/1, p. 17 à 26.

DOMINICÉ, P. L’histoire de vie comme processus de formation. Paris, França, L’Harmattan, 2000.

FORNAPRACE. V PESQUISA NACIONAL DE PERFIL SOCIOECONÔMICO E CULTURAL DOS/AS GRADUANDOS/AS DAS IFES 2018. Brasília: 2019.

FERAROTTI, F. História e histórias de vida: o método biográfico nas Ciências Sociais. Natal: EDUFRN, 2014.

FREIRE, P. A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados/Cortez, 1989.

FÉLIX J.; DE OLIVEIRA, M.L. A educação não-escolar como potencializadora de processos (trans)formativos de jovens universitários/as. Educação, 9(3), 2020, p. 83-95.

FOUCAULT, M. Ditos e escritos. Ética, sexualidade, política. In: MOTTA, M.B. da (org.). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. v. 5.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.

LEONTIEV, A. Actividad, conciencia y personalidad. México: Editorial Cartago de México, 1984.

LATERRASSE, C. Du rapport au savoir à l’école et à l’université. Paris: L’Harmattan, 2002.

MELIN, V. Les décrocheurs scolaires se racontent: como a entrevista da pesquisa pode contribuir para a desconstrução dos processos de estigmatização? Revista Portuguesa de Educação, 33(2), 2020, 310-328.

MICHEL, J. Ricoeur e os pós-estruturalistas: Bourdieu, Derrida, Foucault, Deleuze e Castoriadia. Carviçais: Lema d’Origem, 2015.

PASSEGGI, M.C. Enfoques narrativos em la investigación educativa brasileña. Paradigma, 2020, p.57-79.

PEREIRA, A.S. Práticas juvenis e patrimônio: deslocamentos das notas de rodapé de uma pesquisa. Revista Mundaú, 2021, n. 10, p.131-148.

PAIS, J.M. Culturas juvenis. INCM – Imprensa Nacional Casa da Moeda, Análise Social, 2.ed. Lisboa, 2003.

REIS, R. Relação com o saber de jovens estudantes no ensino médio: modos de aprender que se encontram e se

REIS, R. Diálogos entre Questões de Pesquisa que Orientam a Teoria da Relação com o Saber de Bernard Charlot e a Pesquisa Biográfica em Educação de Christine Delory-Momberger. Revista Internacional Educon, 2(3). 2021b, p.1-18.

REIS, R. Jeunes/lycéens: Les expériences scolaires et leurs processus biographiques. Pratiques sociales et apprentissages, Jun. 2017, Saint-Denis, France. 2017, p.1-8

REIS, R. Pesquisa biográfica e heterobiografização: Fonte de aprendizagem para o/a pesquisador/a. Pesquisa Portuguesa de Educação, 33 (20, 2020, 295-309.

RICOEUR, P. Tempo e narrativa 1: a intriga e a narrativa histórica. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

SOUZA, M. C. R. F.; LOURENÇO, M. N. S. Relação com o saber e território: experiências de estudantes em tempo integral. Revista Espaço Pedagógico, v. 27, p. 876-900, 2021.

SOUZA, E.C.; MEIRELES, M.M. (2018). Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v.15, n.39, 2018, p.282-303.

SÉVÈ, L. Penser avec Marx Aujourd’hui. Tome 2: “L´homme”? Paris: La Dispute, 2008.

SCHÜTZ, A. Fenomenologia e Relações sociais. (Organização e introdução de Helmut R. Wagner). Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.

VERCELLINO, S. (2021). Uma Contribución a la Fundamentación Epistémica y Delimitación Teórica de la Noción de “Relación com el Saber”. Revista Internacional Educon, 2(1), 2021.

Published

2022-08-31

How to Cite

REIS, Rosemeire. Youth, university life, and the relationship with knowledge: contributions from self-narratives. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 30–57, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p30-57. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13774. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Estudantes da universidade, narrativas e relação com o saber"

Similar Articles

<< < 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.