The centrality of human understanding in times of uncertainty

open rationality, ethics, and poetry for a regenerated humanism

Authors

  • Ricardo Antunes de Sá UFPR
  • Flavia Roldao UFPR - UNIBRASIL
  • Jacqueline Lindstron UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p1-12

Keywords:

Complexity, Human Understanding, Education, Complex Thinking

Abstract

This theoretical-bibliographical essay brings human understanding as a key idea of ​​Morin's thought in education. It highlights the importance of ethics and recognizes the poetic dimension of existence as access to knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Antunes de Sá, UFPR

PROFESSOR. PESQUISADOR

 

References

BRETON. A. Manifesto surrealista. Disponível em https://www.marxists.org/portugues/breton/1924/mes/surrealista.htm#topp . Acesso em 22 de agosto de 2022.

CANDIDO, A. Romantismo, negatividade, modernidade. Disponível em http://revistas.unam.mx/index.php/acel/article/viewFile/31656/29264. Acesso em 22 de agosto de 2022.

LIMA, A. A. S.; ROVAI, E. Escola, espaço de subjetivação: de Freud a Morin. São Paulo: Blucher, 2022.

MORAES, M. C. Pensamento eco-sistêmico: educação, aprendizagem e cidadania no século XXI. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2 ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

MORIN, E. Amor, poesia, sabedoria. 7 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 14 ed. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil,, 2008.

MORIN, E. O método 6: ética. 4 ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

MORIN, E. Meus demônios. 6 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, E. Sobre a estética. Rio de Janeiro: Pró-Saber, 2017.

MORIN, E. A aventura de O Método e para uma racionalidade aberta. São Paulo: Edições SESC, 2020a.

MORIN, E. É hora de mudarmos de via: lições do coronavírus. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2020b.

MORIN, E; CIURANA, E.; MOTTA, R.D. Educar na era planetária: O pensamento complexo no erro e na incerteza humana. Tradução de Sandra Trabucco Valenzuela. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2003.

MORIN, E.; DÍAZ, C. J. D. Em busca de rotas criativas: educação, universidade e complexidade. In: MORIN, E.; DIÁZ, C.J.D. Reinventar a educação: abrir caminhos para a metamorfose da humanidade. São Paulo: Palas Athena, 2016, p.65 - 100.

PETRÁGLIA, I.; ARONE, M. Autoformação. In: ARNT, R.; SCHERRE, P. (Orgs.). Dicionário [livro eletrônico]: rumo à civilização da religação e ao bem viver. Fortaleza, CE: Editora UECE, 2021. p. 38–41. Disponível em: . Acesso em: 28 fev. 2022.

ROLDÃO, F. D. Diálogos com Morin e Vigotski: contribuição para estratégias imaginativas na universidade. 2022. 190f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Paraná, Setor de Educação, Curitiba, 2022.

SÁ, R. A. de. Contribuições teórico-metodológicas do Pensamento Complexo para a construção de uma Pedagogia Complexa. In: SÁ, Ricardo Antunes; BEHRENS, Marilda Aparecida. Teoria da Complexidade: contribuições epistemológicas e metodológicas para uma Pedagogia Complexa. Curitiba: APPRIS Editora, 2019. p.17-63.

Published

2022-12-23

How to Cite

ANTUNES DE SÁ, Ricardo; ROLDAO, Flavia; LINDSTRON, Jacqueline. The centrality of human understanding in times of uncertainty: open rationality, ethics, and poetry for a regenerated humanism. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 36, p. 1–12, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n36p1-12. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14080. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Complexidade, Tessituras Educacionais e Poética Transdisciplinar

Similar Articles

<< < 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.