The contributions of a creative ecoformation scenario in the texture of the teaching and learning process
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p60-73Keywords:
Ecoformer Scenario, Transdisciplinarity., Fragmented KnowledgeAbstract
The fragmentation of knowledge permeates the pedagogical practices of teachers at all levels of education, especially from elementary school. In early childhood education, pedagogical practices are integrated and areas of knowledge are articulated. However, from the 5th year of elementary school, the curriculum is fragmented and each teacher works his/her discipline in a specialized way and everything that had been worked on until then begins to be segmented. Thus, the objective of this article is to present the contributions of the eco-training scenario based on the narratives of the teachers and students involved, as an alternative to the defragmentation of knowledge. This capacity for involvement and integration that involves the entire school community is the differential of this research.
Downloads
References
BAUMEISTER, Roy F.; LEARY, Mark R. The Need to Belong: Desire for Interpersonal Attachments as a Fundamental Human Motivation. Psychological Bulletin, v. 117, n. 3, p. 497-529, 1995.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena, 1997.
MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. Campinas: Papirus: 2003.
MORAES, Candida Moraes. Transdisciplinaridade, criatividade e educação: Fundamentos ontológicos e epistemológicos. Campinas, SP: Papirus, 2015.
MORAES, Maria Candida. O paradigma educacional emergente: implicações na formação do professor e nas práticas pedagógicas. Em aberto, Brasília, a. 16, n. 70, abr./jun.1996.
PETRAGLIA, Izabel. Pensamento complexo e educação. São Paulo: Livraria da Física, 2013.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-cheia: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução Eloá Jacobina. 16 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência (13. ed.). Rio de Janeiro: Bertrand Brasil Ltda, 2010.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Tradução de Eliane Lisboa. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários para a educação do futuro. 5. ed. São Paulo: Cortez, Brasília: UNESCO, 2000.
NICOLESCU, Basarab. O Manifesto da transdisciplinaridade. 3. ed. São Paulo: TRIOM, 2018.
PINEAU, Gaston. Emergência de um paradigma antropoformador de pesquisa-ação-formação transdisciplinar. Saúde e Sociedade. v. 14, n. 3, p. 102-110, 2005.
SUANNO, João Henrique. Escola criativa e práticas pedagógicas transdiciplinares e ecoformadoras. 2013. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Católica de Brasília – UCB, 2013.
TORRE, Saturnino de la. Escolas Criativas: escolas que aprendem, criam e inovam. In: Zwierewicz, Marlene; TORRE, Saturnino de la. (Orgs.). Uma escola para o século XXI: escolas criativas e resiliência na educação. Florianópolis: Insular, 2009. p. 55-70.
ZWIEREWICZ, Marlene et. al. Escolas criativas: experiências transformadoras potencializadas na interação do ensino superior com a educação básica. Goiânia: Polyphonía, v. 27/1, p. 393-413, jan./jun. 2016. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/sv/article/view/42320>. Acesso em: 12 ago. 2017.
ZWIEREWICZ, Marlene; SIMÃO, Vera Lúcia; SOUZA, Vera Lúcia Souza Silva. Da Formação Docente ao Protagonismo Infantil na Criação de Cenários Ecoformadores. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), n. especial, out, p. 83-94, 2019. DOI: 10.17561/reid.m4.6.
ZWIEREWICZ, Marlene et al. Pensamento complexo, Transdisciplinaridade e ecoformação na educação básica e suas implicações em pesquisas com intervenção. Alagoas. Debates em educação. Vol. 12 | Nº. 28 | Set./Dez. | 2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).