From visibility to erasure

Implications of Resolution CNE/CP nº 02/2019 in the training of teachers for outh and Adult Education (EJA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15116

Keywords:

Teacher Training, Youth and Adult Education, Resolution CNE/CP 02/2015, Resolution CNE/CP 02/2019

Abstract

It is not new that the debate about teacher training deserves attention. In recent years, due to the confrontations regarding the hasty approval of Resolution CNE/CP 02/2019, particularly in contrast to the conquered Resolution CNE/CP 02/2015, the discussion intensified. Inserted in this context, this article, anchored in legislation and literature, considering the question - what is the space of teacher training for Youth and Adult Education (EJA) in Resolution CNE/CP n 02/2019? – seeks to analyze, compare, reflect and problematize how the training of teachers for Youth and Adult Education (EJA) is found in the 2015 and 2019 DCNs. accelerated approval of Resolution CNE/CP 02/2019, characterized by disjointed training, carried out in a light way, disconnected from continuing education and lacking genuinely formative educational policies, that is, human, critical and reflective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Cristina Lopes Andrade, Universidade Federal do Acre/UFAC

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista/UNESP/Câmpus de Marília. Professora da Universidade Federal do Acre/UFAC, Centro de Educação, Letras e Artes/CELA, área de Fundamentos da Educação.

References

BARRETO NETA, Lormina. MIRANDA, Helga Porto. Formação de Professores da Educação de Jovens e Adultos: caminhos para a emancipação. Anais do XIV Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade”, São Cristovão, v. 14, n. 1, p. 1-16, set. 2020. DOI: http://doi.org/10.29380/2020.14.01.34

BAZZO, Vera Lúcia; SCHEIBE, Leda. De volta para o futuro... retrocessos na atual política de formação docente. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 27, p. 669-684, set./dez. 2019. Disponível em: dx.doi.org/10.22420/rde.v13i27.1038

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Versão Final. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Brasília, 2017. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017-784336-publicacaooriginal-152003-pl.html

BRASIL. MEC. Lei de Diretrizes e Bases da Educação nº 9394/96 de 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf.

BRASIL. Parecer CNE/CEB 11/2000: Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: Câmara de Educação Básica. (2000). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/PCB11_2000.pdf.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 2002. Disponível em:

BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file

BRASIL. Resolução CNE/CP nº02, de 19 de fevereiro de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file.

BRASIL. Resolução nº 01/2021 de 25 de maio de 2021. Brasília, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/DiretrizesEJA.pdf

CABRAL, Grace Gotelip. Políticas de formação de professores e suas repercussões na qualidade da educação básica no Acre: o inédito viável. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 2, p. 1157-1178, maio 2021. e-ISSN: 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16iesp2.15119

CAETANO, Maria Raquel; MENDES, Valdelaine da Rosa. Think tanks, redes e a atuação do empresariado na educação. Educar em Revista [online]. 2020, v. 36. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/0104-4060.75939>.

CRIZEL, Fabiane Laranjo; GONÇALVES, Suzane da Rocha Vieira; ANDRADE, Renata Cristina Lopes. DCNs/2015 e DCNs/2019: do avanço ao retrocesso. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 19, n. 59, p. 41-61, jul./set. 2022. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/10001

DOURADO, Luiz Fernandes. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica: Concepções e Desafios. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 131, p. 299-324, abr./jun. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015151909

DOURADO, Luiz. Entrevista com Luiz Dourado (UFG) sobre propostas de alterações nas Diretrizes 02/2015 para Formação de Professores. [Entrevista concedida a] Camilla Shaw. ANPEd Nacional, Rio de Janeiro, 15 de out.de 2019. Disponível em: https://anped.org.br/news/entrevista-com-luiz-dourado-ufg-sobre-propostas-de-alteracoes-nas-diretrizes-022015-para

FARIA, Lenilda Rego Albuquerque de; MACHADO, Tânia Mara Rezende. Formação do pedagogo docente no contexto das contrarreformas à luz da pedagogia histórico-crítica. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 29, n. 3, 2022. DOI: 10.18764/2178-2229v29n3.2022.44. Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/19576.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação e Sociedade, Campinas SP, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./jun. 2012. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br/

GONÇALVES, Suzane da Rocha Vieira; MOTA, Maria Renata Alonso; ANADON, Simone Barreto. A Resolução CNE/CP nº 2/2019 e os retrocessos na formação de professores. Formação em Movimento, [S.L.], v. 2, n. 4, p. 360-379, jul./dez. 2020. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/FORMOV/article/view/610

SOARES, Leôncio José Gomes; PEDROSO, Ana Paula Ferreira. Formação de educadores na Educação de Jovens E Adultos (EJA): Alinhavando contextos e tecendo possibilidades. Educação em Revista [online]. 2016, v. 32, n. 4. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698161277.

Published

2023-05-10

How to Cite

ALBUQUERQUE, Olga Mirian Alves Pereira de; DOS SANTOS, Nádson Araújo; ANDRADE, Renata Cristina Lopes. From visibility to erasure: Implications of Resolution CNE/CP nº 02/2019 in the training of teachers for outh and Adult Education (EJA). Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15116, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15116. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15116. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.