Teaching and learning of cartesian plane from the game “locating ordered pairs”
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15824Keywords:
Teaching and learning of Mathematics, Elementary School., Game, Cartesian PlaneAbstract
The text aims to report the experience of a mathematical activity performed through the game “Finding ordered pairs”. The game was held with 30 students from a class of the 8th grade of Elementary School. For this, in this text, aspects about games are discussed by authors who address the theme. The information on the experience report was based on Bicudo (1993). It was concluded that the game developed was relevant to the contribution of student learning by fixing and resolving doubts about the concepts of Cartesian Plane, ordered pairs and their coordinates.
Downloads
References
BICUDO, M. A. V. Pesquisa em Educação Matemática. Pro-Posições, Campinas, v. 4, n. 1, p. 18-23, 1993. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644379. Acesso em: 14 jan. 2023.
BORIN, J. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de Matemática. 2. ed. São Paulo: CAEM/IME-USP, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF: MEC, 2017.
FIORENTINI, D.; MIORIM, M. A. Uma reflexão sobre o uso de materiais concertos e jogos no ensino da Matemática. Boletim da SBEM, São Paulo, ano 4, n. 7, 1990.
GIOVANNI JÚNIOR, J. R. G; CASTRUCCI, B. A Conquista da Matemática: ensino fundamental, anos finais. 4. ed. São Paulo: FTD, 2018. (8º ano).
GRANDO, R. C. Recursos didáticos na educação matemática: jogos e materiais manipulativos. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, v. 5, n. 2, p. 393-416, out. 2015.
GRANDO, R. C. O jogo e a Matemática no contexto da sala de aula. 1. ed. São Paulo: Paulus, 2004.
GRANDO, R. C. O jogo e suas possibilidades metodológicas no processo ensino-aprendizagem da Matemática. 1995. 194 f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, 1995.
HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Tradução de João Paulo Monteiro. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.
MACHADO, N. J. et al. Jogos no Ensino de Matemática. Caderno de Práticas de ensino – Série Matemática, São Paulo, ano 1, n. 1, 1990.
MUNIZ, C. A. Educação lúdica da Matemática, educação Matemática lúdica. In: MUNIZ, C. A. (org.). Aprendizagem Matemática em jogo. 1. ed. Contagem: Rede Pedagógica, 2021.
PEREIRA, Cláudia. Jogo dos Pontinhos. Educamais, 14 maio 2020. Disponível em: https://educamais.com/jogo-dos-pontinhos/. Acesso em: 29 ago. 2022.
PIAGET, J. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. Tradução de Álvaro Cabral e Christiano Monteiro. Oiticica. 4. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2017.
SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; MILANI, E. Caderno do mathema: jogos de Matemática de 6º a 9º ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.
SOUZA, J.; PATARO, P. M. Vontade de Saber Matemática. 3 ed. São Paulo: FTD, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).