Capitalist crisis, reactionary advance and the challenges for marxist pedagogies

40 years of School and Democracy

Authors

  • José Claudinei Lombardi UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17546

Keywords:

Structural crisis of capitalism, Transition to communism, Marxism and education, Historical-critical pedagogy

Abstract

The text arises from participation in the round table with the theme: “The advancement of the extreme right and the challenges of Marxist Pedagogies today”, held on October 30, 2023, at the XVI Jornada do Histedbr, held in João Pessoa, at the Federal University of Paraíba (between October 30th and November 1st, 2023. The central theme of this 16th Histedbr journey was the 40th year of the book Escola e Democracia: historical contribution and new challenges, by Dermeval Saviani. Regarding the round table, it articulates two aspects: the advance of the extreme right and the challenges that this advance poses for Marxist Pedagogies. I sought to address these two issues from the studies I have carried out and which take me to the deep structural crises of capitalism and which is a process that is both destructive - of the capitalist mode of production - but also of transition to a new way of producing material, social and spiritual life. In this historical process, as part of the historical-social totality , is education, which also plays a contradictory role. In this historical process, education does not have a position in determining the direction of transformation, but this does not mean that it does not play an important role, training new generations in accordance with contradictory interests and which are expressed in struggles between the fundamental classes of bourgeois society. - either to deepen alienation (from the perspective of capital) or for the critical formation of new generations (from the perspective of historical transformation and critical formation). And it is in this aspect that the book Escola e Democracia is important, as it was from the analysis of the limits of educational theories that Saviani proposed a historical-critical educational theory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTHUSSER, L. Ideologia e aparelhos ideológicos de Estado. 3. ed. Lisboa: Editorial Presença/Martins Fontes, 1980.

ANDERSON, Perry. Balanço do neoliberalismo. In: SADER, Emir; GENTILI, Pablo (orgs.) Pós-neoliberalismo: as políticas sociais e o Estado democrático. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ARAPIRACA, José Oliveira. A USAID e a educação brasileira. São Paulo : Cortez, 1982.

AZEVEDO, Wagner. As grandes crises financeiras e seus legados para as gerações futuras. G5partners, s/d. Disponível em: https://g5partners.com/insights/as-grandes-crises-financeiras-e-seus-legados-para-as-geracoes-futuras/. Acesso em: 17/12/22.

BELLUZZO, Luiz Gonzaga. A crise, trocada em graúdos. In: Caros Amigos. São Paulo : Editora Casa Amarela, 2008. p. 14-15

BELLUZZO, Luiz Gonzaga. Nada de novo. Folha de S. Paulo, São Paulo, 21 set. 2008. Caderno Dinheiro.

BOTTOMORE, Tom (ed.). Dicionário do Pensamento Marxista. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1988.

CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Editora UNESP, 1999.

CASTRO. Cláudio de Moura. Educação, educabilidade e desenvolvimento econômico. Rio de Janeiro : Tempo Brasleiro, 1976.

DOSSIÊ Dermeval Saviani. Disponível em: https://marxismo21.org/dermeval-saviani-um-marxista-da-educacao/. Acesso em: 27/03/24.

DOSSIÊ Pedagogia Histórico-Crítica. Disponível em: https://marxismo21.org/pedagogia-historico-critica/. Acesso em: 27/03/24.

DUARTE, Jéssica da Silva. O avanço do conservadorismo no Brasil e nos Estados Unidos no século XXI. Orientador: Henrique Carlos de Oliveira de Castro. 2021. 205 f. Tese (Doutorado em Ciência Política) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política, Porto Alegre, RS, 2021. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/237461. Acesso em: 17/02/24.

DUARTE, Newton. Educação escolar, teoria do cotidiano e a Escola de Vigotski. Campinas: Autores Associados, 1996.

DUARTE, Newton. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2001.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Dicionário da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, [s/d].

FONTES, Virgínia. Capitalismo, crises e conjuntura. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sssoc/a/D6NmRJcx4Z98gmSSp4cCwLy/?lang=pt. Acesso em: 06/11/23.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

FREITAS, Luiz Carlos de. Três Teses Sobre As Reformas Empresariais Da Educação: Perdendo A Ingenuidade. Cadernos CEDES, Campinas, v. 36, n. 99, p. 137-153, maio-ago., 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/RmPTyx4p7KXfcQdSMkPGWFy/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 17/12/23.

FRIEDMAN, Milton; FRIEDMAN, Roser. Liberdade de Escolher - O novo liberalismo econômico. Rio de Janeiro: Editora Record, 1980.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e capitalismo real. São Paulo : Cortez, 1995.

HOBSBAWM. Eric. Sobre História. São Paulo: Companhia das Letras, 1998

HOBSBAWM, E. J. A Era dos Extremos: o breve Século XX - 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995

HOBSBAWM, Eric. História do Marxismo: São Paulo: Paz e Terra, 1985.

KRAWCYK, Nora; LOMBARDI, José Claudinei (Orgs.). O golpe de 2016 e a educação no Brasil. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/_files/ugd/35e7c6_fe2aef4ed34349e586ff5ef84a17f916.pdf. Acesso em: 19/10/22.

LENIN, V. I. Imperialismo, fase superior do capitalismo. São Paulo: FE/Unicamp, 2011. Link https://www.editoranavegando.com/imperialismo-fase-superior#:~:text=Imperialismo%3A%20Etapa%20superior%20do%20capitalismo. Acesso em: 19/10/22.

LINERA, Álvaro García Linera. Precisamos de uma Internacional de movimentos sociais. São Paulo 18 nov. 2009. Entrevista concedida a Brasil de Fato. Disponível em: http://www.brasildefato.com.br/v01/agencia/entrevistas/201cprecisamos-de-uma-internacional-de-movimentos-sociais201d. Acesso em: 25/12/22.

LOMBARDI, J. C. A educação e a Comuna de Paris: contribuição ao debate comemorativo dos 130 anos. In: BOITO JÚNIOR, Armando. (Org.) A Comuna de Paris na história. São Paulo: Xamã, 2001, p. 157-168.

LOMBARDI, J. C. A Educação e a Comuna de Paris: notas sobre a construção da escola pública, laica, gratuita e popular. In: ORSO, Paulino José; LERNER, Fidel; BARSOTTI, Paulo. A Comuna de Paris de 1871: história e atualidade. São Paulo: Ícone, 2002.

LOMBARDI, J. C. Crise capitalista: breves apontamentos. Germinal: Marxismo E educação Em Debate, BA - Salvador, v. 2, n. 1, p. 27-47, jan 2010. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9603. Acesso em: 19/03/24.

LOMBARDI, J. C. Crise do capitalismo e educação - Algumas anotações. In: LOMBARDI, J.C. (org.). Crise capitalista e educação brasileira. Uberlândia, MG: Navegando Publicações, 2016. https://www.editoranavegando.com/copia-temas-em-educacao-1

LOMBARDI, J. C., SAVIANI, D. (orgs.). Marxismo e educação: debates contemporâneos. Campinas, SP: Autores Associados; HISTEDBR, 2005.

LOMBARDI, J.C.; LIMA, M. (Orgs.) Educação e revolução: as revoluções nos séculos XIX e XX e as possibilidades de uma nova educação. Uberlândia: Navegando Publicações, 2020a. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/_files/ugd/35e7c6_a61ea2ca612a41b4a5ef6e9d35f0b2a8.pdf. Acesso em: 19/03/24.

LOMBARDI, J. C.; BEZERRA NETO, L. Educação e revolução: as revoluções dos séculos XIX e XX e os fundamentos de uma pedagogia comunista. In: LOMBARDI, José Claudinei; LIMA, Marcos. (Orgs.). Educação e revolução: as revoluções nos séculos XIX e XX e as possibilidades de uma nova educação. Uberlândia: Navegando Publicações, 2020b. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/_files/ugd/35e7c6_a61ea2ca612a41b4a5ef6e9d35f0b2a8.pdf. Acesso em: 19/03/24.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. Lisboa: Editorial Presença; Martins Fontes, 1974.

MARX, Karl. O Capital: Crítica da Economia Política. 7. ed. São Paulo: DIFEL, 1982. v. I

MARX, Karl. O Capital: Crítica da Economia Política. 7. ed. São Paulo: DIFEL, 1982. v. II

MARX, Karl. Prefácio - Contribuição à crítica da economia política. 1859. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/marx/1859/01/prefacio.htm. Acesso em: 19/03/24.

MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Boitempo, 2002.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.

MINTO, Lalo W. Neoliberalismo (Verbete) - Navegando pela História da Educação Brasileira. Campinas, SP: HISTEDBR, FE, UNICAMP, 2006. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/glossario/verb_c_neoliberalismo1.htm. Acesso em: 19/03/24.

MINTO. Lalo W. Teoria do Capital Humano (Verbete) - Navegando pela História da Educação Brasileira. Campinas, SP: HISTEDBR, FE, UNICAMP, 2006. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/glossario/verb_c_teoria_%20do_capital_humano.htm. Acesso em: 19/03/24.

PONCE, Aníbal. Educação e luta de Classes. 10. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1990.

ROSSI, Wagner. Capitalismo e educação: contribuição ao estudo crítico da economia da educação capitalista (1978).

SAMPAIO JÚNIOR, Plínio de Arruda. Apresentação: Por que voltar a Lênin? Imperialismo, Barbárie e Revolução. In: LENIN, V. I. Imperialismo, fase superior do capitalismo. Campinas, SP: FE/Unicamp, 2011. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/imperialismo-fase-superior#:~:text=Imperialismo%3A%20Etapa%20superior%20do%20capitalismo. Acesso em: 19/03/24

SANTANA, Luiz Carlos. Liberalismo, ensino e privatização: um estudo a partir dos clássicos da economia política. Campinas: Faculdade de Educação, Unicamp, 1997.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1987.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica - Primeiras aproximações. São Paulo: Cortez, 1991.

SAVIANI, Dermeval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

SCHULTZ, Theodore W. O Valor Econômico da Educação. Rio de Janeiro, Zahar, 1973.

SMITH, Adams. Investigación Sobre la Natureza y Causas de la Riqueza de las Naciones. México: Fondo de Cultura Ecomómica, 1958.

Published

2024-05-29

How to Cite

LOMBARDI, José Claudinei. Capitalist crisis, reactionary advance and the challenges for marxist pedagogies: 40 years of School and Democracy. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17546, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17546. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17546. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: 40º aniversário do livro Escola e Democracia: contribuição e novos desafios

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.