The Book School and Democracy, Fortieth Year

Authors

  • Dermeval Saviani Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17571

Keywords:

School and Democracy, Rod Curvature, Revolutionary Pedagogy, Historical-Critical Pedagogy

Abstract

Considering that the focus is on the 40th anniversary of the book School and Democracy, therefore drawing attention to 1983, the year of its release, the article begins in a colloquial tone, explaining how the book's theme emerged. Next, the historical contribution and new challenges are exposed, a moment in which we seek to answer the question: to what extent is a revolutionary education possible, from which an indication is given about the historical contribution resulting from the controversy opened by the book, concluding with consideration of new challenges. The article therefore consists of the following topics:Introduction. Using the “theory of the curvature of the stick”, which clarifies the context in which the theme of the book emerged and how it was composed, indicating the origin of the four chapters that constitute it; 1. Is a revolutionary pedagogy possible? in which it is discussed whether and under what conditions the revolutionary attribute can be attributed to pedagogy; 2. The historical contribution of the book School and Democracy, a moment in which it is shown that the main contribution of the book was to pave the way for the elaboration of a theory of emancipatory critical education based on historical-dialectical materialism which, from the following year (1984 ), received the name historical-critical pedagogy; 3. Current challenges, which examine the conditions resulting from the structural crisis of the current social form, whose determinations impose challenges that historical-critical pedagogy needs to explain and face; Conclusion: challenges in the educational field. Having indicated the general challenges, by way of conclusion, we address the challenges that the perspective opened by the book School and Democracy, represented by historical-critical pedagogy, needs to face in the specific field of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dermeval Saviani, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Uruguaio naturalizado brasileiro. Professor Titular da Universidade Federal da Paraíba e membro do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UFPB) e do Mestrado Profissional Gestão em Organizações Aprendentes (MPGOA/UFPB). Possui Mestrado em Educação Motora (1995) e Doutorado em Educação pela UNICAMP (2002). Pós-doutorado no Departamento de Sociologia e Comunicação da Universidade de Salamanca, Espanha (2009-2010). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas “Educação, Políticas Públicas e Mundo do Trabalho” – Membro do HISTEDBR Nacional (EPPMT/HISTEDBR), cadastrado no CNPq. Foi Pesquisador Visitante no Departamento de Sociologia e Comunicação da Universidad de Salamanca, Espanha, nos anos 1999, 2000 e 2001. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Infantil, Organização do Trabalho Pedagógico em Educação Infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental, Gestão Escolar Democrática, e História da Educação.

References

GRAMSCI, Antonio. Letteratura e vita nazionale. Roma, Riuniti, 1977.

GRUBER, Frederick C. (Coord.). Antropologia e educação. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1963.

LIMA, Lauro de Oliveira. Educarpara a comunidade. Petrópolis, Vozes, 1969.

SÁNCHEZ VÁSQUEZ, Adolfo, Filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.

SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica, 19ª ed. Campinas, Autores Associados, 2013.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia, 44ª ed. Campinas, Autores Associados,, 2021a.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações, 12ª ed. Campinas, Autores Associados, 2021b.

WALLACE, Anthony F. C. “As escolas nas sociedades revolucionárias e conservadoras”. In: GRUBER, Frederick C. (Coord.). Antropologia e educação. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1963, p. 23-47.

ZIEGLER, Jean. O capitalismo explicado às crianças. São Paulo, Cortez, 2021.

Published

2024-05-29

How to Cite

SAVIANI, Dermeval. The Book School and Democracy, Fortieth Year. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17571, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17571. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17571. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: 40º aniversário do livro Escola e Democracia: contribuição e novos desafios

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.