EDUCOMMUNICATION PRODUCTION PROCESSES OF THE UNIR ART AND CULTURE EXTENSION PROGRAM IN RONDÔNIA

EDUCOMMUNICATION PRODUCTION PROCESSES OF THE UNIR ART AND CULTURE EXTENSION PROGRAM IN RONDÔNIA

Authors

  • Evelyn Iris Leite Morales Conde Universidade Federal de Rondônia

Abstract

The main objective of this article was to describe the promotion process of the projects within the Unir Art and Culture Extension Program, linked to the Pro-Rectory of Culture, Extension, and Student Affairs (PROCEA) at the Federal University of Rondônia. It covers the development of the visual identity and the publication of posts related to the first season of the extension activities, carried out collectively with an educommunicative approach. The process included the production of customized graphic design for the audiovisual programs resulting from the extension projects: Depois do Palco, Matinês, Práticas e Todos os Saberes, Farinhada Literária, Afluências, Seção Musical, and Manifeste-se, which were broadcast on the Cultura Unir Channel on YouTube and on Instagram @programaunirarteecultura. The outcome of this process demonstrates the importance of mutual co-participation and communicative dialogue among the project participants. Additionally, over 115 promotional pieces were created in the first half of 2022, including cards, announcements, stories, and banners, with more than 3,000 views on the Cultura Unir Channel.

Keywords: Extension. Promotion. Instagram. Culture. Rondônia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABPEDUCOM. Associação Brasileira de Pesquisadores e Profissionais em Educomunicação. Disponívelem:https://abpeducom.org.br/educom/conceito/. Acesso em 23 mar. 2024.

CULTURA UNIR. Canal audiovisual da Coordenação de Cultura da Pró-reitoria de Cultura, Extensão e Assuntos Estudantis da Universidade Federal de Rondônia. Programa Unir Arte e Cultura. Disponível em: https://www.youtube.com/channel/UCr83J8XTCKs5iMOrHcoJdow. Acesso em: 23 mar. 2024.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 13 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

VILLAS-BOAS, A. O que é [e o que nunca foi] design gráfico. Rio de Janeiro: 2AB, 2007.

SILVA, S. F.; BARROS. L. Marketing digital: o uso do Instagram na divulgação do evento O Maior São João do Mundo em Campina Grande – PB. Revista Temática. Ano XI, n. 11. Nov. 2015.

SOARES, I. O. Educomunicação e cidadania: a construção de um campo a partir da prática social. In: PERUZZO, C. M. K.; ALMEIDA, F. F. (org.). Comunicação para a cidadania. Salvador: Intercom: UINEB, 2003.

SOARES, I. O. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011. (Coleção Educomunicação)

Published

2024-11-22

How to Cite

Iris Leite Morales Conde, E. (2024). EDUCOMMUNICATION PRODUCTION PROCESSES OF THE UNIR ART AND CULTURE EXTENSION PROGRAM IN RONDÔNIA : EDUCOMMUNICATION PRODUCTION PROCESSES OF THE UNIR ART AND CULTURE EXTENSION PROGRAM IN RONDÔNIA . REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 13(20). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/17495