EXTENSION PROJECT “(IN)FORMATIVE BOOKLETS ON ACCESSIBILITY FOR UNIVERSITY STUDENTS WITH DISABILITIES

EXTENSION PROJECT “(IN)FORMATIVE BOOKLETS ON ACCESSIBILITY FOR UNIVERSITY STUDENTS WITH DISABILITIES

Authors

  • Jackeline Susann Souza da Silva Universidade Estadual do Ceará - UECE

Keywords:

Acessibilidade. Deficiência. Educação Superior. Projeto de Extensão.

Abstract

Abstract: University extension forms the tripod of teaching and research at the university to expand personal, academic and professional training in conjunction with social demands. Considering the importance of extension actions, this article aims to present the first phase of the Project “(In)Formative Booklets on Accessibility for Students with Disabilities at FAFIDAM/UECE”. At this stage, structural accessibility is the focus of extension actions through documentary study, meetings with students and representatives of the Accessibility Center (NAAI/UECE), the development and application of a data collection instrument and the writing of the first booklet for dissemination within the university community, at meetings and events such as the UECE University Week. The results indicate that structural accessibility is a relevant topic, since architectural barriers were identified in the university space, such as the absence of ramps and non-slip floors. Considering this data, access to information through a booklet on accessibility and local barriers – using the “information multiplication strategy” – contributes to institutional change through the visibility of conditions of in/accessibility and the planning of collective actions that aim to increase the freedom of coming and going for students with disabilities or reduced mobility at UECE.

Keywords: Accessibility. Deficiency. Higher Education. Extension Project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Censo da Educação Superior. INEP: 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2022/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2022.pdf Acesso em 17 abr. 2024.

BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão: n° 13.146, de 6 de julho de 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm Acesso em 20 abr. 2024.

BRASIL. Decreto n° 5.296/2004 de 02 de Dezembro de 2004. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5296.htm Acesso em 20 abr. 2024.

CARVALHO, C. C. Políticas Públicas de Acessibilidade nas Instituições de Ensino: Tecnologia assistiva na biblioteca do IFNMG Campus Januária. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

FUENTES, S. VILLORIA, E. V. ALMARAZ, R. A. M. El diseño universal como medio para atender a la diversidad en la educación. Una revisión de casos de éxitos en la universidad. Revista Contexto Ed. n. 19, v. 1. p. 121-131, 2016.

LIMEIRA. C. S. Acessibilidade Física e Inclusão no Ensino Superior: Um Estudo de Caso na Universidade Federal do Pará. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Pará, 2014.

ONU. Agenda 2015-2030 para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br Acesso em 20 abr. 2024.

ONU. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. 2006. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm Acesso em 20 abr. 2024.

PIMENTA, S. G. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521-539. 2005.

SANTANA, E. S. Atitudes de estudantes universitários frente aos alunos com deficiência na UNESP de Presidente Prudente. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista, Marília, 2013.

UECE. Notícia: Definido o tema da XXIX Semana Universitária da UECE. 2024. Disponível em: https://www.uece.br/semanauniversitaria/2024/04/28/tema-da-semana-universitaria-definido/ Acesso em 09 maio 2024.

Published

2024-10-18

How to Cite

Souza da Silva, J. S. (2024). EXTENSION PROJECT “(IN)FORMATIVE BOOKLETS ON ACCESSIBILITY FOR UNIVERSITY STUDENTS WITH DISABILITIES: EXTENSION PROJECT “(IN)FORMATIVE BOOKLETS ON ACCESSIBILITY FOR UNIVERSITY STUDENTS WITH DISABILITIES. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 13(20). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/17714

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.