Elaboration and validation of an educational booklet on the maneuver of Heimlich
DOI:
https://doi.org/10.28998/rpss.e02308027Abstract
Introduction: Airway obstruction by a foreign body is an emergency triggered by several factors, such as edema, tongue drooping, epiglottis obstruction, damaged tissues or a foreign body. The Heimlich maneuver aims to reverse asphyxia, however, the literature does not have validated booklets for the prevention of these injuries. Objective: Create and validate an educational booklet on the Heimlich Maneuver for high school students. Method: Methodological study carried out in three phases: carrying out bibliographical research on the subject, development of the educational booklet and validation and evaluation of the material by judges. For the validation process, the Likert scale was used. The calculation for legitimacy had the application of the Content Validity Index, defined as a fundamental proposal in the process of developing new measures. Results: The booklet achieved an overall validation index of 0.94, considering the acceptable agreement value. Conclusion: The educational material was considered an important tool for the prevention of injuries related to airway obstruction due to choking, through teaching the Heimlich maneuver to high school students.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Esta revista adota a licença CREATIVE COMMONS CC-BY 4.0.
Autores mantém os direitos autorais dos textos publicados e concedem à revista o direito de realizar a primeira publicação do masnucrito. O trabalho é licenciado sob a Creative Commons Attribution License. Isto significa que o compartilhamento do trabalho é permitido, com o devido reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
As contribuições dos autors devem seguir as recomendações internacionais - International Committe of Medical Journal Editors: http://www.icmje.org/recommendations/browse/roles-and-responsibilities/defining-the-role-of-authors-and-contributors.html
O autor deve declarar que o artigo é original e que não foi publicado ou submetido em outro periódico, não infringindo qualquer direito autoral ou outro direito de propriedade.
Uma vez submetido ao artigo, a RPSS reserva-se o direito de fazer alterações normativas, ajuste ortográficos e gramaticais, a fim de manter o padrão linguístico, mas respeitando o estilo do autor.
Os artigos publicados tornam-se propriedade do RPSS. Mesmo assim, todas as opiniões expressas são de responsabilidade dos autores.
Esta é uma revista de acesso aberto, é permitido o uso gratuito de artigos em aplicações educacionais e científicas, desde que a fonte seja citada sob a licença Creative Commons CC-BY.