Memórias de Sotão: poetics of the body and videoperformance
DOI:
https://doi.org/10.28998/rm.2023.14.15566Keywords:
Videoperformance, Poetics of the body, Memories, Social distancingAbstract
The present text addresses issues related to processes of vulnerability during social distancing caused by the Covid-19 pandemic, based on the videoperformance entitled "Memórias de Sótão". In this article, we consider the body as the subject of transient actions within the home space, which consequently allowed an examination of new impacts on everyday life, such as the emergence of the perception of fear, violence, stress, anxiety, or the limitation of a simple daily routine. The work incorporates reflections from Willoughby Sharp on the pioneering nature of video art and video performance, highlighting artists like Vito Acconci and Chris Burden, who explore power relations over the body. Similarly, Eleonora Fabião portrays the search for the experience of creating the performative body and a body-in-experience through processes of disarticulation. The dialogues and results of the videoperformance, along with reflections on video art, reveal new perspectives on body experiences and the influence of the domestic space on interpersonal perceptions, contributing to a profound understanding of social impacts. The text concludes by addressing the studies of Carminda André, focusing on the potential of the artist-educator-performer beyond large museum and gallery systems, emphasizing a commitment to aesthetic, poetic, and artistic-pedagogical education in school spaces.
Downloads
References
IRIS. Direção de Philippe Decouflé. Barcelona: Compagnie DCA, 2004 (50 min.). Disponível em: https://youtu.be/KVmb54PQwLk?si=N0JsMCZ6kHpMeUoK&t=1346. Acesso em: 11 nov. 2023.
VARIATIONS ON A DANCE THEME. Direção de Hilary Harris. Nova York: Paul Taylor Company, 1966 (13 min.). Disponível em: https://www.ubu.com/film/harris_9-variations.html. Acesso em: 11 nov. 2023.
ANDRÉ, Carminda Mendes. O que pode a performance na escola? Cadernos Cedes, v. 37, n. 101, p. 83–106, 2017.
CLAIM. Direção de Vito Acconci. Nova York: Electronic Arts Intermix, 1971 (63 min.). Disponível em: https://youtu.be/4eD2vF8epeQ?si=9FiG_IiGvm4F40_4. Acesso em: 11 nov. 2023.
ESPETÁCULO ZOOM. Direção de Ricardo Alves Junior. Belo Horizonte: Miúda Companhia, 2019 (55 min.). Disponível em: https://youtu.be/dtPrhDh_sZw?si=GTiC5RWyFxuUaX1g. Acesso em: 11 nov. 2023.
FABIÃO, Eleonora. Programa Performativo: O Corpo-Em-Experiência. Ilinx-Revista do LUME, n. 4, p. 1–11, 2013.
FERRACINI, Renato. O Corpo-subjétil e as micropercepções: um espaço-tempo elementar. In: MEDEIROS, Maria Beatriz de; MONTEIRO, Marianna F.; MATSUMOTO, Roberta K. (Org.). Tempo e Performance. Brasília: Editora da Pós-Graduação em Arte da Universidade de Brasília, 2007. p. 111–120.
INHOTIM – CAPÍTULO 09 CHRIS BURDEN. Direção de Pedro Urano. Los Gatos: Netflix, 2018 (52 min.). Disponível em: https://www.netflix.com/watch/81311710?trackId=255824129&tctx=0%2C0%2Cf16282fa-475b-472f-ae40-695095058050-281142160%2Cf16282fa-475b-472f-ae40-695095058050-281142160%7C2%2Cunknown%2C%2C%2C%2C%2CVideo%3A81311699%2C. Acesso em: 11 nov. 2023.
MEMÓRIAS DE SÓTÃO. Direção de Miqueias Queiroz. Porto Seguro: Universidade Federal do Sul da Bahia, 2022 (7 min.). Disponível em: https://youtu.be/iVUCx1Yq8_4?si=7Y8i03Frlu1R6ByU. Acesso em: 11 nov. 2023.
O CORPO E O MAL DOS TRÓPICOS. Direção de Miqueias Queiroz. Porto Seguro: Universidade Federal do Sul da Bahia, 2021 (13 min.). Disponível em: https://youtu.be/du-lYMkAGgU?si=E-J0OwfgosI0UZ9b. Acesso em: 11 nov. 2023.
QUEIROZ, Miquéias; RIBEIRO, Sávio; LEÃO, Fernando. O corpo e o mal dos trópicos: entre violência, medo e poéticas do isolamento. In: PAZÓ, Cristina; CASEMIRO, Diego (org.). Casa e Pandemia: contexto, experiências e reflexões. Porto Seguro: Universidade Federal do Sul da Bahia, 2022. p. 266–272.
SHARP, Willoughby. Videoperformance. Revista Performatus, v. 1, n. 6, 2013. Disponível em: https://performatus.com.br/traducoes/videoperformance/. Acesso em: 16 nov. 2023.
SOGABE, Milton Terumitsu. A relação do corpo com o vídeo na obra de Otávio Donasci. Lisboa/Portugal, Revista Gama–Estudos Artísticos, v. 3, n. 5, p. 54–63, 2015.