Port of Suape image collections: future projects, present resistance

Authors

  • Alex Giuliano Vailati Universidade Federal de Pernambuco
  • Maíra Souza e Silva Acioli Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.28998/rm.2023.14.15735

Keywords:

Suape, Collections, Visual, Port, Curatorship

Abstract

The construction of the Suape Industrial and Port Complex, in the late 1970s, on the southern coast of Pernambuco, propelled the production of images of the region involved. Two collections produced at that time are the object of reflection here: one in Super 8 format, produced by Carlos Cordeiro, CIPS' press officer at the time; the second, the result of the work of Sidney Waismann, photographer for CIPS' Ecological and Cultural Program (PECCIPS). The questions we discuss here arose from contact with the images and the restitution actions carried out since 2022 in the region. Considering them as collections commissioned by entities linked to CIPS, we asked ourselves: to what extent can these images be read as a formal and poetic dimension of the built infrastructure? Which futures did they project? Thinking also about the ongoing impacts of CIPS, we ask ourselves: what possibilities do these images carry for the construction of local narratives and resistance movements?

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANASTASAKIS, Zoy. Dentro e fora da política oficial de preservação do patrimônio cultural no Brasil: Aloísio Magalhães e o Centro Nacional de Referência Cultural. 2007. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) — Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social do Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

ANDRADE, Xavier. On-Demand Postscript: Emergent Engagements in the Anthropology of Images. In: VAILATI, Alex; ZAMORANO VILLARREAL, Gabriela (Orgs.). Ethnographies of ‘On Demand’ Films: Anthropological Explorations of Commissioned Audiovisual Productions. Cham: Springer International Publishing, 2021, p. 267–273. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78911-4_12

ANDRADE, Xavier; ELHAIK, Tarek. Antropología de la imagen: una introducción. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología, n. 33, p. 3–11, 2018. Disponível em: https://www.academia.edu/37574323/Antropolog%C3%ADa_de_la_imagen_una_introducci%C3%B3n. Acesso em: 8 mar. 2023.

ALVES, Stevam Gabriel. Conflitos socioambientais de populações tradicionais no complexo portuário industrial de Suape – Pernambuco. 2020. Tese (Doutorado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) — Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.

BARRETO, Cecília Barreto Monteiro. A governança dos conflitos socioambientais nos limites do complexo industrial portuário de SUAPE-PE. 2011. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) — Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.

CAVALCANTI, Clóvis. Desenvolvimento a todo custo e a dimensão ambiental: o conflito do complexo Industrial-Portuário de Suape, em Pernambuco. In: QUINTAS, Fátima (Org.) Seleta Mirante. Recife, Massangana, 2021. p. 121–158.

FREIRE, Marcos. Prosseguimento das atividades do Programa Ecológico e Cultural do Complexo Industrial-Portuário de SUAPE - (PECCIPS). Diário do Congresso Nacional, Senado Federal, Brasília, DF, 12 jun. 1979. Seção II, Ano XXXIV – Nº 068, p. 2605–2609.

DICKS, Bella; SOYINKA, Bambo; COFFEY, Amanda. Multimodal ethnography. Qualitative Research, v. 6, n. 1, p. 77–96, 2006. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1468794106058876. Acesso em: 8 mar. 2023.

DUTRA, Maria Vitória de Moraes. Centro Nacional de Referência Cultural: o desconhecido acervo consagrado. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional) — Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, 2017.

GELL, Alfred. Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxônia: Oxford University Press, 1998.

HOCKINGS, Paul et al. Where Is the Theory in Visual Anthropology? Visual Anthropology, v. 27, n. 5, p. 436–456, 2014. Disponível em: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08949468.2014.950155. Acesso em: 22 jun. 2023.

IBAMA. Cartilha informativa sobre a trajetória do acidente. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/ibama/pt-br/assuntos/fiscalizacao-e-protecao-ambiental/emergencias-ambientais/manchasdeoleo/arquivos/ibama-manchasdeoleo-desmobilizacao-cartilha_v2.pdf. Acesso em: 27 jun. 2023.

LARKIN, Brian. Promising Forms: The Political Aesthetics of Infrastructure. In: ANAND, Nikhil et al. The promise of infrastructure. Durham: Duke University Press, 2018. p. 175–202.

LARKIN, Brian. Políticas e Poéticas da Infraestrutura. Revista AntHropológicas, v. 31, n. 2, p. 28–60, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaanthropologicas/article/view/249895. Acesso em: 13 jun. 2023.

LAVINAS, Laís Villela. Um animal político na cultura brasileira: Aloísio Magalhães e o campo do patrimônio cultural no Brasil (anos 1966–1982). 2014. Dissertação (Mestrado História) — Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

LEITE, José de Souza (Org.). Bens culturais do Brasil: um desenho projetivo para a nação. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2017.

MACDOUGALL, David. The Corporeal Image: Film, Ethnography, and the Senses. Nova Jersey: Princeton University Press, 2005. Disponível em: https://press.princeton.edu/books/paperback/9780691121567/the-corporeal-image. Acesso em: 22 jun. 2023.

MAGALHÃES, Aloísio. O produto brasileiro começa a ter desenhada a sua fisionomia: Aloísio Magalhães e o Centro Nacional de Referência Cultural. In: LEITE, José de Souza (Org.). Bens culturais do Brasil: um desenho projetivo para a nação. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2017a. p. 133–139.

MAGALHÃES, Aloísio. Bens culturais: instrumento para um desenvolvimento harmonioso. In: LEITE, José de Souza (Org.). Bens culturais do Brasil: um desenho projetivo para a nação. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2017b. p. 204–245.

MORIM, Júlia; VAILATI, Alex. O museu SUAPE: reflexões sobre a contramusealização dos acervos visuais. Iluminuras, v. 24, n. 65, p. 172–199, 2023.

PECCIPS. Documento Síntese do PECCIPS. Recife: Condepe, 1977.

PEDROSA, Fred Rego Barros. Desenvolvimento e preservação na criação do Complexo Industrial e Portuário de Suape. 2017. Dissertação (Mestrado em Historia Social da Cultura Regional) — Programa de Pós-Graduação em Historia Social da Cultura Regional, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2017.

RABINOW, Paul et al. Designs for an Anthropology of the Contemporary. Durham: Duke University Press, 2008.

RODRIGUES, Ana Claudia; MENEZES NETO, Hugo; CAVALCANTI, Paulidayane. CONTAminaAÇÕES: Caminhos e Memórias da Praia de Suape. [s.l.: s.n.], 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=cCCb1V9UNwo. Acesso em: 3 mai. 2023.

SAMAIN, Etienne. “Ver” e “Dizer” na Tradição Etnográfica: Bronislaw Malinowski e a Fotografia. Horizontes Antropologicos, v. 1, n. 2, p. 23–60, 1995.

SANTOS, Juana de Oliveira. Sustentabilidade na Baía de Suape: entre o Complexo Industrial Portuário de Suape e a Festa da Ouriçada. 2013. 130 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) — Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.

SANSI, Roger. Art, anthropology and the gift. London: Bloomsbury Academic, an imprint of Bloomsbury Publishing Plc, 2015.

SANSI, Roger. The anthropologist as curator. London: Routledge, 2019.

SANSI, Roger. The artist and the stone: projeto, processo e valor na arte contemporânea. GIS - Gesto, Imagem e Som. Revista de Antropologia, v. 5, n. 1, p. 338–360, 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gis/article/view/171004. Acesso em: 21 jun. 2023.

SARDELICH, Maria Emília. Mulheres d’aqui/agora: um exercício de curadoria compartilhada com estudantes de pedagogia. Educação, artes e inclusão, v. 16, n. 1, p. 307–329, 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/14588/pdf. Acesso em: 15 jun. 2023.

SCHNEIDER, Arnd; WRIGHT, Christopher (Orgs.). Anthropology and art practice. London: Bloomsbury, 2013.

SOBRINHO, José Ramos. Estudo Antropológico do Aglomerado de Suape. PECCIPS. Recife: Condepe, 1978.

STEWART, Kathleen. Ordinary affects. Durham: Duke University Press, 2007.

VAILATI, Alex. A imagem como eixo infraestrutural. Contato e exposição do Porto de Suape. (No prelo).

VAILATI, Alex; ZAMORANO, Gabriela (Orgs.). Ethnographies of “on demand” films: anthropological explorations of commissioned audiovisual productions. Cham: Palgrave Macmillan, 2021.

WACQUANT, Loïc. Seguindo Pierre Bourdieu no campo. Revista de Sociologia e Política, n. 26, p. 13–29, 2006. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/rsp/article/view/8102. Acesso em: 8 mar. 2023.

Published

2023-12-19