PERCEPTION OF STUDENTS ON THE DEGREE COURSE IN GEOGRAPHY AT UNIMONTES IN RELATION TO THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGY IN EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.28998/contegeo.10i.23.17591Keywords:
Geographical Education; Teacher Training; Technology.Abstract
The objective of this work is to briefly highlight the perception of students of the 6th term of the degree course in Geography, at the university located in the north of Minas Gerais about the use of digital technology in education. For that, the quantitative and qualitative method was used and as methodology: bibliographic review and analysis of data collected in work/field exercise carried out in April 2023, with the application of questionnaires to students. It is considered that most of the interviewees have already made use of technological resources in their classroom experiences. And, in a majority way, they see this use as beneficial for students’ learning, since it tends to contribute to the improvement of this process, stimulating creativity and making teaching more attractive.
Downloads
References
BRAZIL. National Health Council. General National Curriculum Guidelines for Basic Education. CNE/ CEB RESOLUTION No. 4, of July 13, 2010. Brasilia, Official Gazette [of] the Federative Republic of Brazil, July 14, 2010, Section 1, p. 824, 2010. Available at: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf>. Accessed on: March 03, 2023.
BONILLA, M. H. S.; OLIVEIRA, P. C. S. Inclusão digital: ambiguidades em curso. In: BONILLA, M.H.S; PRETTO, N.L. (org.). Inclusão digital: polêmica contemporânea. Salvador: EDUFBA, 2011. https://doi.org/10.7476/9788523212063.
BORTOLINI, A.; GRABIN, C.; GERHARDT, M. L; PEREIRA, L. B.; SCHERER, M. S.; BERSCH, M. E. Reflexões sobre o uso das tecnologias digitais das informações e da comunicação no processo educativo. Revista Destaques Acadêmicos, CCH/UNIVATES, v. 4, n. 2, p. 141-150, 2012. Available at: <http://univates.br/revistas/index.php/destaques/article/view/232/228>. Accessed on: March 31, 2023. http://dx.doi.org/10.22410/issn.2176-3070.
CALLAI, H. C. A Geografia ensinada: os desafios de uma educação geográfica. In: MORAIS, E. M. B; MORAES, L. B. (Org.) Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de Geografia. Goiânia: Editora Vieira, 2010. p. 15-37.
CANVA. Atividades Personalizadas. In: <https://www.canva.com/pt_br/>. Accessed on: March 31, 2023.
CASTELLS, M. O caos e o progresso. 2005. Available at: < https://www.extraclasse.org.br/geral/2005/03/o-caos-e-o-progresso/>. Accessed on: September 14, 2023.
CAVALCANTI, L. S. O ensino de geografia na escola. 3 ed. Campinas: Papirus, 2012.
CRAHAY, M. Como a escola pode ser mais justa e mais eficaz? v.3 n.1. São Paulo: Cenpec, 2013. http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v3i1.202.
COSTA, H. T.; COSTA, T. D.; CARDOSO, J. N.; VIEIRA, E. D.; BRITO, M. D. O. O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação no ensino remoto. In: […Anais] VII Congresso Nacional de Educação, Maceió-AL, 2021.
DICIO. 2019. Percepção. Available at: <https://www.dicio.com.br/percepcao/>. Accessed on: March 23, 2023.
DRIVE e LISTEN Atividades Personalizadas. In: <https://driveandlisten.herokuapp.com/>. Accessed on: March 31, 2023.
DOURADO, I. F.; SOUZA, K. L.; CARBO, L.; MELLO, G. D.; AZEVEDO, L. F. Uso das TIC no Ensino de Ciências na Educação Básica: uma Experiência Didática. Londrina: Editora Unopar, 2014.
FRAGELLI, T. B. O. Gamificação como um Processo de Mudança no Estilo de Ensino Aprendizagem no Ensino Superior: um Relato de Experiência. Revista Internacional de Educação Superior, São Paulo, v. 4, nº.1, p.221-233, 2017. Available at: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650843> Accessed on: March 09, 2023. https://doi.org/10.22348/riesup.v4i1.8650843.
FRANÇA, G. Os ambientes de aprendizagem na época da hipermídia e da educação a distância. Perspectivas em ciência da informação, Belo Horizonte, v. 14, n. 1, p. 55-65, Jan. – Apr. 2009. Available at: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650843>. Accessed on: March 24, 2023. https://doi.org/10.1590/S1413-99362009000100005.
GEOGUESSR. Atividades Personalizadas. In: <https://www.geoguessr.com/game/>. Accessed on: March 31, 2023.
GOOGLE EARTH. Atividades Personalizadas. In: <https://www.google.com.br/intl/pt-BR/earth/>. Accessed on: March 31, 2023.
JONASSEN, D. H. Computadores, Ferramentas Cognitivas: Desenvolver o pensamento crítico nas escolas. Porto: Editora Porto, 2007.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 2005.
MALANSKI, L. M. Geografia Humanista: percepção e representação espacial. Revista Geográfica de América Central, n. 52, p. 29-50, jan./jun., 2014. Available at: <https://www.redalyc.org/pdf/4517/451744543002.pdf>. Accessed on: March 18, 2023.
MARANHÃO, K. M.; REIS, A. C. S. Recursos de Gamificação e materiais Manipulativos como Proposta de Metodologia Ativa para Motivação e Aprendizagem no Curso de Graduação em Odontologia. Revista Brasileira de Educação e Saúde, Paraíba, v. 9, nº 3, p.1-07, 2019. Available at: <https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6239>. Accessed on: March 18, 2023. https://doi.org/10.18378/rebes.v9i3.6239.
MORAN, J. M. Ensino e Aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, J. M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013. p. 11-72. https://doi.org/10.22456/1982-1654.6474.
NEGROPONTE, N. A vida digital. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
NOGUEIRA, O. Pesquisa social: introdução às suas técnicas. São Paulo: EDUSP, 1968.
PIMENTA, S; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 2. Ed. São Paulo: Cortez, 2004.
POWERPOINT. Atividades Personalizadas. In: <https://drive.google.com/file/d/1ACTjcfVmwiUKBzLsz_R59UaOpEQ4UL83/view>. Accessed on: March 31, 2023.
PRENSKY, M. Nativos digitais, imigrantes digitais, part I. Lincoln: NCB University Press, v. 9, nº 5, 2001. Trad. De Roberta de Moraes Jesus de Souza. Goiás: Pontífica Universidade Católica de Goiás. Available at: <https://pt.scribd.com/doc/82481685/Texto-1-Nativos-Digitais-Imigrantes-Digitais>. Accessed on: April, 28 2023.
ROCHA, V. T. R.; ALVES, R. C. Experiência docente: canva e o uso do jogo batalha naval como ferramentas de ensino para o processo de aprendizagem em coordenadas geográficas. In: […Anais] XIII Encontro internacional de formação de professores e estágio curricular supervisionado, 2021. p. 1-11.
_______________. Gamificação e Educação: o uso de plataformas digitais para a criação de jogos educativos. In: SANTOS, D. P.; ALVES, R. C. (Org.). VII BIOTEMAS: relatos e experiências de ensino, pesquisa e extensão. Montes Claros: Caminhos Iluminados, 2022. p. 59-74.
ROCHA, V. T. R.; ALVES, R. C; RIBEIRO, B. S.; SANTOS, D. P. Geografia e Gamificação: ser professor a partir das experiências da Residência Pedagógica (Unimontes) em tempos de pandemia da COVID-19. Revista Verde Grande, Montes Claros, v. 4, p. 188-203, 2022. Available at: <https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/4739>. Accessed on: April, 07, 2023. https://doi.org/10.46551/rvg2675239520222188203.
ROCHA, V. T. R.; ALVES, R. C; RIBEIRO, B. S. O uso da ferramenta digital Wordwall cimo recurso facilitador no processo de ensino e aprendizagem em geografia no contexto do ensino remoto. In: […Anais] XII Congresso Nacional de Pesquisa em Educação, Montes Claros, 2021. p. 1-12.
RUBIA, V. F. Fragmentos para uma discussão: método e conteúdo no ensino da geografia de 1º e 2º graus. O ensino da geografia em questão e outros temas. Terra Livre, São Paulo, 1987. Available at: <https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/43>. Accessed on: April, 01, 2023.
RUPEL, M. A. P. Atividades lúdicas: proposições metodológicas para o ensino de geografia escolar. Dia a dia da educação, 2011. Available at: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br>. Accessed on: April, 01, 2023.
SABBATINI, R. Apartheid Digital. 2000. Available at: < https://www.sabbatini.com/renato/correio/cp000623.html>. Accessed on: May 10, 2023.
SETERRA GEOGRAPHY. Atividades Personalizadas. Available at: <https://www.geoguessr.com/seterra/pt/vgp/3675>. Accessed on: March 31, 2023.
SILVA, J. A.; MARINHO, J. C. B.; FRANÇA, G. V. A. Consórcio entre pesquisas: possibilidades para o aprofundamento dos estudos qualitativos em educação. Educação temática digital. Campinas, v. 15, n.3. p. 443-454, set./dez. 2013. Available at: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1265>. Accessed on: April, 04, 2023. https://doi.org/10.20396/etd.v15i3.1265.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MONTES CLAROS. A Unimontes. Available at: <https://unimontes.br/>. Accessed on: March 31, 2023.
VÁZQUEZ, A. Philosophy of praxis. Tradução de Luiz Fernando Cardoso. 2. ed, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os Autores dos trabalhos aceitos para publicação na revista CONTEXTO GEOGRÁFICO devem concordar com os termos a seguir: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional; b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online;e c) Considerando que o acesso a revista é público, os artigos publicados são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.