WORKSHOP ON WRITING TECHNIQUES FOR MATHEMATICAL TEXTS
WORKSHOP ON WRITING TECHNIQUES FOR MATHEMATICAL TEXTS
Keywords:
Extensão. Matemática. Escrita. Aprendizagem Significativa.Abstract
The Extension Project "Workshop on Writing Techniques for Mathematical Texts," linked to the education thematic area, aimed to reduce the deficit of knowledge about mathematical writing by working on writing techniques focusing on mathematical texts, as well as advocating for the interaction of written language with mathematical language as a strategy for teaching mathematics meaningfully. The target audience included first-year mathematics students and students from Basic Education. The methodological approaches used were bibliographical, aiming to compile works on the topic; exploratory, aiming to provide more familiarity with the problem; and active, aiming to emphasize the active participation of students in constructing the knowledge addressed in the workshop. After the workshops were conducted, it was possible to conclude that participants developed an understanding that the development of writing skills and the teaching of mathematics combined with language are important pedagogical practices for promoting the understanding and mastery of mathematical concepts.
Keywords: Extension, Mathematics, Writing, Meaningful Learning.
Downloads
References
ANTUNES, H. S. Ser Aluna, Ser professora: um olhar sobre os ciclos da vida pessoal e profissional. Santa Maria: Ed. Da UFMS, 2011.
BARRETO, Maria de Fátima Teixeira; MOTA, Telma Maria Santos de Faria; VALADÃO, BEATRIZ Teles. Língua materna e matemática: articulações necessárias para letramento nos anos iniciais do ensino fundamental. Polyphonía, v. 28, n. 2, p. 322-338, jul.-dez. 2017.
DUVAL, Raymond. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Tradução de Méricles Thadeu Moretti. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 266-297, 2012.
FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da Pesquisa Científica. Fortaleza: UECE, 2002
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. O texto e a construção dos sentidos. 9ª Ed. São Paulo: Contexto, 2007.
MORAIS FILHO, Daniel Cordeiro de; Manual de Redação Matemática. 2° Ed. Rio de Janeiro: SBM, 2018.
VALENTE, José Armando. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midiologia. In BACICH, Lilian; MORAN, José (Org). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre, Penso, e-PUB, 2018. Acesso em 24.07.2023. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7722229/mod_resource/content/1/Metodologias-Ativas-para-uma-Educacao-Inovadora-Bacich-e-Moran.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.