REFLECTIONS ON ETHICS IN RESEARCH WITH CHILDREN

REFLECTIONS ON ETHICS IN RESEARCH WITH CHILDREN

Authors

  • KARLA DE OLIVEIRA SANTOS Universidade Estadual de Alagoas http://orcid.org/0000-0003-4954-8184
  • Roseane Abreu Ferreira UNEAL - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE ALAGOAS
  • Valderlani Viana Leite UNEAL - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE ALAGOAS
  • João Vitor Barbosa Santos UNEAL - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE ALAGOAS
  • Claudia Silva Cabral Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL
  • Lívia Limeira Alves UNEAL - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE ALAGOAS

Keywords:

Infâncias.Crianças.Sujeitos de Direitos.Ética na Pesquisa

Abstract

The aim of this study is to problematize ethics in research with children, understood as subjects of rights, producers of knowledge and cultures, and active participants in data production. The research is qualitative, based on bibliographic research produced within a study group on Childhood, as an extension activity of the State University of Alagoas, with the participation of students from the Pedagogy course and graduates who work in teaching in public schools with children, raising theoretical and practical concerns and motivating the writing of this study. Therefore, it is necessary to break with an adult-centric, positivist, and colonizing perspective in researching with children, which places them as mere descriptive and measurable objects. Children are powerful subjects and protagonists who enrich the data in investigations concerning them, and it is up to the researcher to respect ethical principles and their consent.

Keywords: Childhood. Children. Subjects of Rights. Research Ethics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

KARLA DE OLIVEIRA SANTOS, Universidade Estadual de Alagoas

Graduada em Pedagogia , Especialista em Gestão Escolar, Mestre em Educação e Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). É membro dos Grupos de Pesquisa: Currículo, Atividade Docente e Subjetividade e Educação e Relações Étnico-Raciais (ERER). Dedica-se ao estudo/pesquisa nas seguintes áreas: Currículo, Diversidade Cultural , Relações Étnico-Raciais, Educação de Jovens e Adultos , Gestão Educacional e Políticas Públicas. 

Roseane Abreu Ferreira , UNEAL - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE ALAGOAS

Graduanda do curso de Pedagogia pela Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)

Valderlani Viana Leite , UNEAL - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE ALAGOAS

Graduanda do curso de Pedagogia pela Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)

João Vitor Barbosa Santos, UNEAL - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE ALAGOAS

Pedagogo (Campus II - UNEAL) e Graduando do Curso de Letras - Português (IFAL)

Claudia Silva Cabral, Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL

Pedagoga (Campus II - Santana do Ipanema - UNEAL)

Lívia Limeira Alves, UNEAL - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE ALAGOAS

Graduada em Pedagogia (UNEAL) e Especialista em Metodologia do Ensino de Ciências (UNEAL).

References

ALDERSON, Priscilla. As crianças como pesquisadoras: os efeitos dos direitos de participação sobre a metodologia de pesquisa. Edu. Soc., Campinas, v. 26, n. 91, p.419-442, Maio/Ago, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LsqQGyMFBxPLs9J7n76mqZH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 06 de Julho de 2022.

BARBATO. Silviane; CAMPOS-RAMOS, Patrícia Cristina. Participação de crianças em pesquisas: Uma perspectiva considerando os avanços teórico-metodológicos. Estudos de Psicologia, v. 13, jul./set., 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/8hxBQdpQ5WvWMBSLQFhc46Q/?lang=pt. Acesso em: 06 de julho de 2022.

BOFF, Leonardo. Saber cuidar: ética do humano- compaixão pela terra. – Petrópolis: Vozes, 2004.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Contém as emendas constitucionais posteriores. Brasília, DF: Senado, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 18 de julho de 2022.

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990 a. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/l8069.htm. Acesso em: 18 de julho de 2022.

BRASIL. Decreto n. 99.710, de 21 de novembro de 1990 b. Promulga a Convenção sobre os Direitos da Criança. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1990- 1994/D99710.htm Acesso 18 de julho de 2022.

BRASIL. Lei n. 9.394/1996, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 18 de julho de 2022.

BRASIL. Lei n. 13.431 de 4 de abril de 2017. Estabelece o sistema de garantia de direitos da criança e do adolescente vítima ou testemunha de violência. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13431.htm. Acesso em: 31 de julho de 2022.

BRASIL. Decreto nº 9.603 de 10 de dezembro de 2018. Regulamenta a Lei nº 13.431, de 4 de abril de 2017, que estabelece o sistema de garantia de direitos da criança e do adolescente vítima ou testemunha de violência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/decreto/D9603.htm. Acesso em: 31 de julho de 2022.

CONH, Clarice. Antropologia da criança. 1ª ed. Rio de janeiro: Jorge Jahar, 2005.

FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. A dialogue: Culture, language and race. Harvard Educational Review. v. 65, n. 3, p. 377-402, 1995. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/download/50661/30591. Acesso em: 22 de setembro de 2022.

FRANCISCHINI, Rosângela; FERNANDES, Natália. Os desafios da pesquisa ética com crianças. Estudos de Psicologia, v. 33, p. 61-69, jan/mar, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-02752016000100007. Acesso em: 06 de Julho de 2023.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. ed.4. São Paulo: Atlas, 2002.

GONÇALVES, Gisele. A criança como sujeito de direitos: limites e possibilidades. Curitiba: Paraná, 2016.

GUCZAK, Daiane; MARCHI, Rita de Cássia. Pesquisa com crianças pequenas − questões éticas, primeiras observações e sinais de assentimento. Revista Educação em Questão, Natal, v. 59, n. 62, p. 1-20, out./dez. 2021. DOI | 10.21680/1981-1802.2021v59n62ID26305. Acesso em: 28 de maio de 2023.

KRAMER, Sonia. Autoria e autorização: Questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 41-59, jul. 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000200003. acesso em: 08 de Julho de 2022.

MACEDO, Elina Elias de. Educação Física na Perspectiva Cultural: análise de uma experiência já creche. Dissertação (Mestrado em Educação).- Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

MACEDO, Elina Elias de; SANTOS, Solange Estanislau dos. A perspectiva pós-colonial e as pesquisas com crianças. In: SANTOS, Solange Estanislau dos et.al (Orgs.). Pedagogias descolonizadoras e infâncias. Por uma educação desde o nascimento. Maceió: EDUFAL: Imprensa Oficial Graciliano Ramos, 2018, p.115-124.

NASCIMENTO, Maria Letícia Barros Pedroso. Crianças sujeitos de direitos: destaques dos estudos da infância.In: GOBBI,Maria Aparecida; DOS ANJOS, Cleriston Izidoro; LEITE, Maria Cristina Stello (Orgs.). Crianças, educação e o direito à cidade: pesquisas e práticas. 1 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2021, p.47-61.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 122, p. 283-303, maio/ago. 2004.Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/JrF5H8r96wRTvTDLSzhYpcM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 de jun. de 2022.

SANTOS, Karla de Oliveira; PIZZI, Laura Cristina Vieira. As políticas educacionais para as crianças pobres no Brasil: apontamentos históricos. In: SILVA, Wellyngton Chaves Monteiro da; SANTOS, Karla de Oliveira; BENVINDA, Nalfran Modesto (Orgs.). Educação, políticas educacionais e formação humana . Arapiraca: Eduneal, 2021, p.9-31.

Published

2024-08-07

How to Cite

SANTOS, K. D. O., Abreu Ferreira , R., Viana Leite , V., Barbosa Santos, J. V., Silva Cabral, C., & Limeira Alves, L. (2024). REFLECTIONS ON ETHICS IN RESEARCH WITH CHILDREN: REFLECTIONS ON ETHICS IN RESEARCH WITH CHILDREN. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 13(18). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/16662

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.