EXPOITSAÚDE PROJECT IN 2023:INTERLOCUTIONS AND TRAINING EXPERIENCES
EXPOITSAÚDE PROJECT IN 2023: INTERLOCUTIONS AND TRAINING EXPERIENCES
Keywords:
Health education. University Extension. Traveling Exhibition.Abstract
The present article aims to describe the results of two actions from the ExpoITSaúde project, involving interactions with the community regarding communicable diseases and infections, as well as the formative experiences gained. It is a descriptive study with a qualitative approach, a type of action research linked to the Program for the Promotion of Extension Activities (PROFAEX-UFAL). The extension proposal involved a team of 55 students from Biological Sciences and other collaborators. The initial stage included the structuring of working groups, including the distribution of topics and diagnosis. In the second phase, the teams organized and/or developed educational materials for thematic exhibitions. Subsequently, itinerant exhibitions addressing immunopreventable diseases and sexually transmitted infections were conducted in two locations, reaching the external community. After the actions, individual reports were requested from the extensionists, covering various perspectives. Twelve themes on health education were presented in the two actions. The audience reached was 401 visitors, with 140 in Action I and 261 in Action II. Moreover, the majority of undergraduates who engaged in direct dialogue with the community expressed high satisfaction: 58.1% (Action I) and 56.8% (Action II) during the exhibition and interaction with the community. By sharing information about sexuality and the importance of immunization, possibilities arise to encourage body care. It is concluded that the ExpoITSaúde project successfully fulfilled its objective of promoting dialogue between undergraduates and the community on the subject, fostering the exchange of knowledge, and strengthening academic training.
Downloads
References
AZEVEDO, Lidiane Cristina Montanholi de Mendonça; COSTA, Marli de Oliveira. A importância da conscientização da IST na adolescência e como a enfermagem pode contribuir para a diminuição destas infecções. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 10, n. 13, p. 1-12, 2021.
CAMARGO, Clarice Carolina Ortiz de; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; BATISTA, Heloisa Fernanda Francisco. Breves considerações teóricas sobre a pesquisa-ação. Revista Prisma, v. 2, n. 1, p. 140-153, 25 dez. 2021
CASEMIRO, Juliana Pereira; FONSECA, Alexandre Brasil Carvalho da; SECCO, Fábio Vellozo Martins. Promover saúde na escola: reflexões a partir de uma revisão sobre saúde escolar na América Latina. Ciência & Saúde Coletiva [online]. 2014, v. 19, n. 03, pp. 829-840. Disponível: https://www.scielo.br/j/csc/a/HKhpbcMjGmyjkhsKgwcx83F/#ModalArticles. Acesso em: 10 dez. 2023.
CIRIACO, Natália Lopes Chaves et al. A importância do conhecimento sobre Infecções Sexualmente Transmissíveis (IST) pelos adolescentes e a necessidade de uma abordagem que vá além das concepções biológicas. Revista Em Extensão, v. 18, n. 1, p.63-80, 2019.
GIL, Antonio Carlos Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. Atlas. São Paulo. 2002
GOMES, Ana Luísa Borges; KARAM, Bruna de Faria Dutra Andrade. Estratégias de promoção da saúde sexual na prevenção de Infecções Sexualmente Transmissíveis através do sexo oral desprotegido. Revista Científica Unilago, v. 1, n. 1, p. 1-9, 2023.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social : teoria, método e criatividade. 26. ed. — Petrópolis, RJ : Vozes, 2007.
MUSSI, Ricardo Fraklin de Freitas; FLORES, Fabio Fernandes; ALMEIDA, Cláudio
Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 10 de dez. de 2023.
OLIVEIRA, Patrícia Mouta Nunes de et al. O panorama da vigilância de eventos adversos pós-vacinação ao fim da década de 2010: importância, ferramentas e desafios. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, n. 14, p. 1-21, 2020.
RAMOS; Lázaro Saluci; SOARES, Irinéia; CHRISTÓFORI, Ana Luiza de Souza; MINGUTA, Aleksander de Souza; MENDONÇA, Giovani Correia; COSTA, Livia França; REIS, Gessy Moreira; JORDÃO, Eduarda de Aguiar Nunes; RODRIGUES, Luana dos Santos; BENEVIDES, Genivaldo dos Santos. A importância da formação de professores com noções básicas de saúde: uma revisão bibliográfica. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 12, n. 10, p. 1-7, 10 out. 2020. Disponível: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/4824/2657. Acesso em: 28 dez. 2023.
RODRIGUES, Valéria de Oliveira; SILVA, Bruna Christi Alves da; JESUS, Alcione da Camara de; CRUZ, Adison Santana; LIMA, Sáskya Phlísia Pereira; GOMES, Daiene Rosa; MATTOS, Mussio Pirajá;. O fazer profissional no cotidiano: vivências de práticas educativas na prevenção de intercorrências mamárias que incentivam a promoção do aleitamento materno. Saúde em Redes. v. 4, n.4, p.147-157, 2018. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/1693. Acesso em: 28 dez. 2023.
SÁ, Glória Regina da Silva e; FLAUZINO, Regina Fernandes. Vigilância das doenças imunopreveníveis. In: SILVA, Marileide do Nascimento; FLAUZINO, Regina Fernandes; GONDIM, Grácia Maria de Miranda. Rede de frio: fundamentos para a compreensão do trabalho. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2017. cap 7, p. 179-214.
SCHWINGEL, Tatiane Cristina Possel Greter; ARAÚJO, Maria Cristina Pansera de. Compreensões de educação em saúde na formação inicial e continuada de professores. Revista Insignare Scientia, v. 3, n. 2, p. 368-385, 25 ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11514. Acesso em: 28 dez. 2023.
SILVA, Wagner Pires da. Extensão Universitária: Um conceito em Construção. Revista Extensão & Sociedade, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 21-32, 2020. DOI: 10.21680/2178-6054.2020v11n2ID22491. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/22491. Acesso em: 20 nov. 2023.
SIQUEIRA, Marcos Bohrer Monteiro; SANTOS, Geisiane Rodrigues dos; ALCANTARA , Giovanni Uema; NASCIMENTO, Wellington Ferreira do. Oficinas para o desenvolvimento de projetos de pesquisa. Caminho Aberto. Revista de extensão do IFSC, [S. l.], v. 17, p. 1–13, 2023. DOI: 10.35700/2359-0599.2023.17.3412. Disponível em: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/caminhoaberto/article/view/3412. Acesso em: 20 nov. 2023.
TEIXEIRA, Taynara Vieira; GOMES, Shayane Martins Rodrigues; LIMA, Ludmila Rocha; MELO, Thainá de; LEITE, Karine Gomes; FILOMENO, Carlos Eduardo da Silva Andréia; SOUZA, Carolinne de; SILVA, Bruno Moraes da; ROSA, Aline Aparecida da. Estratégias metodológicas de educação em saúde na área de parasitologia para aplicação em atividades em ambientes não formais de ensino com crianças, jovens e adultos. In: SILVA, Edson da. Ciências Biológicas: considerações e novos segmentos 2 [recurso eletrônico]. Ponta Grossa, PR: Atena, 2020, v. 2, p 87-97. Disponível em: https://www.atenaeditora.com.br/catalogo/post/. Acesso em: 28 dez. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.