The dimension of teaching-learning in Physics teaching: interfaces with the choice of high school students

Authors

  • Álex de Carvalho Ferreira Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.20952/jrks2111905

Abstract

The present work approaches the teaching-learning process and the bases of professional knowledge, focusing on the context of Teaching, specifically, in Physics teaching. By analyzing the students' perception of teaching Physics in Basic Education and its relationship with entering higher education, through field research, this study presents a reflection on the importance of thinking about the teaching-learning process in Basic Education, explaining the means that this teaching takes place, the difficulties (or not) encountered, as well as the influence of this process for entering higher education. The research is guided by a qualitative approach, configured to the survey research procedures, the collaborative participants were students of the Physics Degree course, from the State University of Southwest Bahia - UESB, from the Itapetinga-BA campus. As a result of the analysis, it became evident that the conception of the teaching-learning process that predominates in Physics classes, in Basic Education, is based on a traditional perspective, using only the didactic resource, the blackboard, the brush and the textbook, placing focusing on teacher action as an essential factor for learning. Thus, the tastes, affectivity, difficulties and learning in Physics classes, places the teacher as an influencer of the teaching-learning process, emphasizing the bases of professional knowledge as essential knowledge for the improvement of the teacher's action, and consequently, in the teaching of Physics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bardin, L. (2010). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Bezerra, P. O. (2020). A constituição da identidade profissional e dos saberes docente: territórios da experiência. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, 1(2), 432-445. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7902

Bozelli, F. C., & Nardi, R. (2012). Interações discursivas e o uso de analogias no ensino e física. Investigações em Ensino de Ciências, 17(1), 81-107.

Brasil (2016). Ministério da Educação. Base comum nacional curricular. Brasília, MEC.

Brasil (2006). Ministério da Educação. Orientações curriculares para o ensino médio. Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Secretaria de Educação Básica: Brasília, MEC.

Camargo, N. S. J., Blaszko, C. E., & Ujiie, N. T. (2015). O ensino de ciências e o papel do professor: concepções de professores dos anos iniciais do ensino fundamental. Anais do XII Congresso Nacional de Educação, Curitiba, PR, Brasil. Recuperado de https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/19629_9505.pdf

Carvalho, A. M. P. (2006). Critérios estruturantes para o Ensino das Ciências. In: Carvalho, A. M. P. (Org.). Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, p. 1-13.

Carvalho Júnior, A. F. P. (2013). Educação a distância: uma análise dos modelos de ensino. EaD em Foco, 3(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v3i1.152

D'Ávila, C. M., & Ferreira, L. G. (2018). Concepções pedagógicas na educação superior: abordagens de ontem e de hoje. In: D'ávila, C. M., &

Madeira, A. V. (Orgs.). Ateliê didático: uma abordagem criativa na formação continuada de docentes universitários. Salvador: EDUFBA, p. 21-46.

Ferreira, Á. C., & Guerra, A. (2020). A construção da identidade docente de licenciados em Física e Matemática: relatos sobre o processo formativo. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, 1(1), 86-99. https://doi.org/10.22481/reed.v1i1.7455

Ferreira, L. G. (2020). Formação de professores e ludicidade: reflexões contemporâneas num contexto de mudanças. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, 1(2), 410-431. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7901

Ferreira, L. G. (2019). Mandalas Pedagógicas no processo ensino-aprendizagem: saberes e sabores na formação docente. Revista Práxis Educacional, 15(35), 61-76. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i35.5660

Freire, P. (2011). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Gil, A. C. (1989). Métodos e técnicas da pesquisa social. São Paulo: Vozes.

Libâneo, J. C. (1994). Didática. São Paulo: Cortez.

Moreira, J. S. (2020). Implicações do estágio supervisionado na constituição da identidade profissional: relato de experiência. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, 1(2), 410-431. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7681

Marques, D. F. C., & Mendes, L. C. (2020). O uso do google sala de aula como ferramenta pedagógica no processo de ensino-aprendizagem. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, 1(2), 256-269. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7865

Moreira, M. (2000). Ensino de Física no Brasil: retrospectiva e perspectivas. Revista Brasileira do Ensino de Física, 22(1), 94-99.

Moreira, M. (2006). A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora da Universidade de Brasília.

Monteiro, M. A. A., Santos, D. A., & Texeira, O. P. B. (2007). Caracterizando a autoria no discurso em sala de aula. Investigações em Ensino de Ciências, 2(2), 205-225.

Nascimento, T. L. (2010). Repensando o ensino da Física no Ensino Médio. Fortaleza: EDUECE.

Oliveira, E. S., & Barreto, D. A. B. (2020). Contemporary studies on knowledge, teaching in higher education and social representations in Brazil. Journal of Research and Knowledge Spreading, 1(1), e11585. http://dx.doi.org/10.20952/jrks1111585

Rosa, C. W., Darroz, L. M., & Marcante, T. E. (2012). A avaliação no ensino de Física: práticas e concepções dos professores. Revista Electrónica de Investigación en Educación em Ciencias, 7(2), 41-53.

Rosa, C. W., & Rosa, Á. B. (2007). Ensino da Física: tendências e desafios na prática docente. Revista Iberoamericana de Educacíon, 43(1), 1-11.

Silva, R. S., Silva, M. A. A., & Silva, J. G. (2020). Os Limites e potencialidades de uma oficina temática como estratégia para o ensino de química. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, 1(2), 207-230. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7197

Silva, C. V. S., & Santos, G. O. (2020) Digital interfaces: a methodological proposal as a strategy of teaching and learning in Mathematics classes. Journal of Research and Knowledge Spreading, 1(1), e11651. http://dx.doi.org/10.20952/jrks1111651

Silva, E. L., & Menezes, E. M. (2001). Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Florianópolis: Laboratório de Ensino a Distância da UFSC.

Souza Neto, P. A. S., Sousa, M. P., Barbosa, A. C. L., & Lavor. O. P. (2016). Ensino de física e aprendizagem significativa: um olhar discente no semiárido. Anais do I Congresso Internacional da Diversidade do Semiárido, Campina Grande, PB, Brasil. Recuperado de http://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/23783

Published

2021-05-04