From modern school to cyberculture: challengers for contemporary basic education

Authors

  • Max Augusto Franco Pereira Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe
  • Henrique Nou Schneider Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.20952/jrks2112355

Abstract

This article presents the fundamentals of the pedagogical model of the modern school and analyzes the challenges of contemporary basic education in the face of the issue of sociality and the language of cyberculture and its assumptions. The qualitative approach of the research is guided by Sampieri et al. (2013) to deepen a bibliographic review in authors' texts on the themes, exploring the concept of a modern school and the problems of language and cognitive profile of users of digital culture, as educational challenges. The research identified that the modern school is a technology of the time that form disciplined and educated citizens for the acceptance of the linear rationality of the culture of the press, without realizing the change in the matrices of the language and the thought and the student’s subjectivity, requiring the reconfiguration of its practices to add online learning and its production narratives to the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brüseke, F. J. (2010). A modernidade técnica: contingência, irracionalidade e possibilidade. Florianópolis: Insular.

Canclini, N. G. (2009). Diferentes, desiguais e desconectados: mapas da interculturalidade. Rio de Janeiro: Editora UFRJ.

Dussel, I., & Caruso, M. (2003). A invenção da sala de aula: uma genealogia das formas de ensinar. São Paulo: Moderna.

Forquin, J. C. (1993). Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul.

Jenkins, H. (2009). Cultura da convergência. São Paulo: Aleph.

Kant, l. (2002). Sobre a pedagogia. Piracicaba: Editora Unimep.

Khan, S. (2013). Um mundo, uma escola: a educação reinventada. Rio de Janeiro: Intrínseca.

Lemos, A. (2015). Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina.

Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo: Editora 34.

Lewkowicz, I. (2013). Escuela y ciudadanía. In: Corea, C. (Org.). Pedagogía del aburrido: escuelas destituídas, famílias perplejas. Buenos Aires: Paidós, p. 9-40.

Newton, H. (2000). Newton`s Telecom Dictionary. New York: Telecom Books.

Pereira, Max A. F. (2015). A lousa digital interativa na rede pública municipal de ensino em Aracaju: uma tecnologia digital de informação e comunicação como vetor de transformação cultural. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, Brasil.

Santaella, L. (2003). Culturas e arte do pós-humano: da cultura de mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus.

Santaella, L. (2013). Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus.

Sibilia, P. (2012). Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto.

Tapscott, D. (2010). A hora da Geração Digital: como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando tudo, das empresas aos governos. Rio de Janeiro: Agir Negócios.

Vasconcelos, M. J. E. (2002). O novo paradigma da ciência. Campinas: Papirus.

Published

2021-05-12