Teacher Education: study on professional development in productions published on the CAPES journals portal
DOI:
https://doi.org/10.20952/jrks2112423Abstract
This study aimed to identify and analyze scientific publications related to training that address professional development. It was based on the selection of articles from the CAPES Journal Portal database, in which 12 references were analyzed. Among the main authors that supported this work, choose: (Garcia, 1999), (André, 2017), (Alarcão, 2014), (Gatti & Barreto, 2009) who have a great contribution in research on teacher professional development. The methodology used, according to (Morosini & Fernandes, 2014), stands out as a review of the literature, of the state of knowledge type. The results show that it is necessary for the teacher to develop professionally, always renewing his knowledge, overcoming the difficulties present in the school context, introducing new instruments and mechanisms so that the classes have more meanings and senses and consequently a solidification in relation to the - students' learning, thus contributing to the existence of comprehensive training.Downloads
References
Alarcão, I., & Roldão, M. C. (2014). Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: o ano de indução. Formação Docente, 6(10), 109-124.
Alvarado-Prada, L. E., Freitas, T. C., & Freitas, C. A. (2010). Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Revista Diálogo Educacional, 10(30), 367-387. http://dx.doi.org/10.7213/rde.v10i30.2464
Bardan, L. (2004). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Eufrázio, V. L., & Braúna, R. C. A. (2015). O programa institucional de bolsa de iniciação à docência: articulando saberes e desenvolvimento profissional. Revista Práxis Educacional, 11(18), 237- 257.
Fiorentini, D., & Crecci, V. (2013). Desenvolvimento profissional docente: um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação? Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 5(8), 11-23.
Franco, M. L. P. B. (2012). Análise de conteúdo. Brasília: Liber Livro.
García, C. M. (1992). A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. Os professores e a sua formação, 2, 51-76.
García, C. M. (1999). Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora.
García, C. M. (2009). Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista de ciências da educação, 8, 7-22.
Lacerda, V. L., & Melo, G. F. (2017). Formação e desenvolvimento profissional de professoras da Educação Básica. Ensino Em Re-Vista, 1(1), 431-450. https://doi.org/10.14393/v24n2a2017-07
Marcelo, C. (1998). Pesquisa sobre a formação de professores. O conhecimento sobre aprender a ensinar. Revista Brasileira de Educação, 9, 51-75.
Morosini, M. C., & Fernandes, C. M. B. (2014). Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, 5(2), 154-164. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875
Nóvoa, A. (1997). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote.
Nóvoa, A. (2009). Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de Educación, 350, 203-218.
Oliveira, E. G., Brito, V. L. F., Silva, D. O. V., & Nunes, C. P. (2018). Desenvolvimento profissional docente: um olhar para além da formação. EDUCA-Revista Multidisciplinar em Educação, 5(12), 23-39.
http://dx.doi.org/10.26568/2359-2087.2018.3254
Pereira, M. A. L., & André, M. (2017). A formação inicial do professor e o desenvolvimento profissional docente. Devir Educação, 1(2), 5-18.
Pryjma, M. F., & Winkeler, M. S. B. (2014). Da formação inicial ao desenvolvimento profissional docente: análises e reflexões sobre os processos formativos. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 6(11), 23-34.
Santos, I., & Carvalho, A. A. (2017). Formação e Monitorização: duas etapas no desenvolvimento profissional docente. Educação & Realidade, 42(1), 323-344. https://doi.org/10.1590/2175-623655298
Xavier, A. R. C., Toti, M. C. S., & Azevedo, M. A. R. (2017). Institucionalização da formação docente: análise de um programa de desenvolvimento profissional. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 98(249), 332-346. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i249.2830