Education, Media and Media Processes: report of a formative experience in the Fundamentals of Education discipline of PPGED/UFS
DOI:
https://doi.org/10.20952/jrks2112425Abstract
In the second term of 2020, the Education Post-Graduation Program of the Federal University of Sergipe offered a discipline called Fundamentals of Education, mandatory to the Mastership course. The purpose of the discipline was to discuss some relevant themes to the academic formation. This group chose the theme “Education, Media and Media Processes”, elaborating a presentation that constituted relevant positions and reflections for subjects involved in the discipline. Therefore, the concepts of Media-Education, Teacher Education, Emergency Remote Education were approached. Thus, the work aims to analyze the contributions of the disciplines to the use of media in education. This work was carried out with interactive media activities, oral questionnaires, writings and collective debates. After the activities in the class, it was reported that there is still an evident lack of training for teachers in the use of the media.Downloads
References
Belloni, M. L. (2001). O que é mídia-educação. Campinas: Autores Associados.
Brasil (1996). Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Castells, M. (2003). A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar.
Curry, L., & Consani, M. (2019). A educação de hoje rumo à educação planetária de amanhã. Comunicação e educação, 2 (24), 78-87. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i2p78-87
Cysneiros, P. G. (1999). Novas tecnologias na sala de aula: melhoria do ensino ou inovação conservadora? Informática Educativa, 12(1), 11-24.
Fantin, M., & Rivoltella, P. C. (2012). Cultura Digital e Escola: Pesquisa e formação de professores. Campinas: Papirus.
Franco, L. R., & Franco L. S. (2020). Educação Especial: reflexões sobre inclusão do estudante com deficiência em tempos de pandemia. In: Palú,
J., Schütz, J., & Mayer, L. (Orgs.). Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, p. 179-192.
Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gatti, B., & Barreto, E. (2009). A formação continuada em questão. In: Gatti, B., & Barreto, E. (Orgs.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco Representação no Brasil, p. 199-235.
Gonsalves, E. (2011). Conversas sobre iniciação à pesquisa científica. Campinas: Editora Alínea.
Nóvoa, A. (2004). Prefácio. In: Josso, M. C (Org.). Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez Editora, p. 11-34.
Pimentel, M., & Carvalho, F. (2020). Princípios da Educação Online: para sua aula não ficar massiva nem maçante! SBC Horizontes. Recuperado de: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/23/principios-educacao-online
Santos, E. (2014). Pesquisa-formação na cibercultura. Santo Tirso: Whitebooks.