History of the teaching profession in the memories of standard teachers of the alto Sertão Paraíbano between the decades of 1970 to 1980

Authors

  • Rozilene Lopes de Sousa Alves Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba
  • Renilfran Cardoso de Souza Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.20952/jrks2112477

Abstract

The history of Brazilian education has been the subject of research to analyze problems and perspectives that affect the analysis of problems and perspectives linked to the structuring and consolidation of the Brazilian educational system. Under this prism, the present work has as general objective, to understand the development of the teaching profession through stories and memories of normalist teachers, who acted, in the teaching in the Primary Education, in schools of the Sertão Paraibano (1970 and 1980). The research assumes the theoretical foundations on History, Memory, History of Brazilian Education and methodological procedures of qualitative research, with attention to data collection approaches through the history of oral expression, added by documentary research. The study will contribute to the characterization, discussion of the conceptions of Education and Society and their relationship on the constitution of the teaching identity, based on listening, writing and analysis of thematic oral histories of the collaborating teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberti, V. (2004). Ouvir contar: textos em história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV.

Brasil (1937). Constituição Federal de 1937. Promulgada em 10 de novembro de 1937. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao37.htm

Brasil (1961). Lei nº 4.024 de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional. Recuperado de: https://www.google.com.br/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj3g6OkzvfwAhVcEFkFHa7MChAQFjAAegQIAxAD&url=http%3A%2F%2Fwww.planalto.gov.br%2Fccivil_03%2Fleis%2Fl4024.htm&usg=AOvVaw0vKEs_J9cT1Q_YxQWlj45O

Brasil (1968). Lei nº 5.040 de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média. Recuperado de: https://www.google.com.br/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiXr5nIzvfwAhVlEVkFHYWtAWAQFjAAegQIBBAD&url=https%3A%2F%2Fwww2.camara.leg.br%2Flegin%2Ffed%2Flei%2F1960-1969%2Flei-5540-28-novembro-1968-359201-publicacaooriginal-1-pl.html&usg=AOvVaw35RtWQ32gnlEj2Q2ScjUMC

Brasil (1971). Lei nº 5.692 de 11 de agosto de 1971. Fixa diretrizes e bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Recuperado de: https://www.google.com.br/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiIrpXVzvfwAhWPFVkFHbJ7BB4QFjABegQIBRAD&url=https%3A%2F%2Fwww2.camara.leg.br%2Flegin%2Ffed%2Flei%2F1970-1979%2Flei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html&usg=AOvVaw1uhcV3WNzk_wrJxKSLXKP1

Clandini, D. J., & Connelly, F. M. (2011). Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU.

Guiraldelli Júnior, P. (2001). História da Educação. São Paulo: Cortez.

Meihy, J. C. S. B. (2005). Manual de história oral. São Paulo: Edições Loyola.

Meihy, J. C. S. B., & Holanda, F. (2007). História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto.

Vieira, S. L., & Farias, I. M. S. (2011). Política Educacional no Brasil: introdução histórica. Brasília: Líber Livro Editora.

Published

2021-06-01