Reconfiguration of knowledge among early childhood educators in the context of emergency remote teaching

Authors

  • Tábitta Caldas Lima Mangabeira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Roselane Duarte Ferraz Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/jrks5117189

Abstract

This study, which highlights the resilience and creativity of Early Childhood Education teachers during the transition to emergency remote teaching. Its main objective is to understand how early childhood educators coped with the context of emergency remote teaching and how the mobilization and redefinition of knowledge contributed to addressing the challenges imposed by the pandemic. Using interviews with teachers working in the municipalities of Itapetinga and Caatiba, Bahia, the research reveals creative and adaptive strategies adopted by teachers in this challenging scenario, significantly contributing to the understanding of the impacts of emergency remote teaching on teaching practices. Grounded in theories by Tardif (2002), Larrosa (2002), among others, it stands out by demonstrating the importance of resilience and creativity as fundamental elements in the educational context, providing valuable insights for future pedagogical approaches in similar situations.

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Author Biographies

Tábitta Caldas Lima Mangabeira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Mestra no Programa de Pós - Graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Graduada em Pedagogia na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Professora da Educação Infantil do municipio de Itapetinga.

Roselane Duarte Ferraz, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Recife (UFPE). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos/UESB.

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Published

2024-12-31