Cinema, sport and racism: a pedagogical proposition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20952/jrks5118483

Abstract

The aim of this essay is to present a didactic-pedagogical proposal for thematizing racism through cinema, using sport as a backdrop. This approach is made with the intention of moving sport from the status of technical terms and rules to the field of the seventh art in order to address racism. To this end, two films were selected, “Race (2016)" and "Ali (2001)", which deal with the racial discrimination suffered by two black athletes. They portray the lives of two great American sporting legends, runner Jesse Owens (1913-1980) and boxer Muhammad Ali (1942-2016). It is believed that the use of films with a decolonizing didactic approach, based on Law 10.639/2003, can contribute to the re-signification of black existence and, consequently, to the annihilation of racism.

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Author Biographies

Maria Rute da Conceição dos Santos, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Acadêmica do curso de Educação Física Licenciatura, da Universidade Federal de Sergipe (DEF/UFS). Membra do Grupo de pesquisa “Corpo e política”.

Wolney Nascimento Santos, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Doutor em Educação – PPGED/UFS. Membro do Grupo de Pesquisa “Corpo e Política”. Professor Arteducador da Secretaria de Estado da Educação, do Esporte e da Cultura de Sergipe/SEDUC. 

Perolina Souza Teles, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Doutora em Educação – PPGED/UFS. Membra do Grupo de Pesquisa “Corpo e Política”. Professora da Secretaria de Estado da Educação, do Esporte e da Cultura de Sergipe/SEDUC. 

fabio zoboli, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Pós-doutor em Educação do corpo pela Universidad Nacional de La Plata - UNLP/Argentina. Professor do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe - UFS. Membro do Grupo de pesquisa "corpo e política".

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Published

2024-12-31