Studies on teacher training within the scope of Difort/CNPq

Authors

  • Ana Clara Prates Gusmão Di Girolamo Nascimento Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.
  • Claudio Pinto Nunes Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.
  • Daniela Oliveira Vidal da Silva Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.20952/jrks5119172

Abstract

This study aims to present an analysis of the productions carried out by members of the Research Group on Teaching, Training and Work (Difort/CNPq) published in scientific journals that focus on teacher training. The methodology consists of carrying out four procedures: a) survey of the names of all members of the Difort research group, their qualifications and their dates of inclusion in the group; b) consultation of each researcher's Lattes CV to identify complete articles published in journals within a time frame from 2014 to 2024 that address the theme of teacher training; c) classification of the productions into four categories of analysis and d) presentation of the content of the articles on teacher training. After conducting the search, 15 articles were identified, which are presented in four thematic sections, grouped as follows: a) teacher training policies; b) teaching practice; c) post-training challenges; and d) other related issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Clara Prates Gusmão Di Girolamo Nascimento, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Graduanda em Geografia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Bolsista de Iniciação Científica pela UESB.

Claudio Pinto Nunes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Doutor em Educação, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Pós-Doutor Educação, pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor Titular Pleno da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UESB - Campus Vitória da Conquista – Bahia - Brasil. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas DIFORT/CNPq. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Daniela Oliveira Vidal da Silva, Universidade Federal da Bahia

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Vice Líder do Grupo de Pesquisa Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq). Pesquisadora vinculada ao Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (GEPEP/CNPq). Professora efetiva da rede municipal de ensino de Vitória da Conquista, Bahia.

References

Brito, R. dos S., Prado, J. R., & Nunes, C. P. (2019). Políticas de formação docente no brasil a partir dos anos 1990. Revista Temas Em Educação, 28(1), 02–19. https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n1.43571

Brito, V. L. F., Silva, D. O. V., & Nunes, C. P. (2021). Formação docente e currículo: desafios contemporâneos. Linguagens, Educação E Sociedade, 23, 118–138. https://doi.org/10.26694/les.v1i1.8397

Calazans, D. P. P., & Nunes, C. P. (2018). Reflexos sobre a formação docente no contexto atual: entre a subserviência e a crítica. Teoria E Prática Da Educação, 21(3), 41-52. https://doi.org/10.4025/tpe.v21i3.45421

Cardoso, E. A. M., & Nunes, C. P. (2017). O plano nacional de formação de professores da educação básica (PARFOR): o ideal e a realidade vigente. Educ. Form., 2(6), 54–69. https://doi.org/10.25053/edufor.v2i6.2011

Coelho, H.J., Lima, G., & Brito, V. L. F. (2019). Formação docente: contribuições e desafios em um curso de especialização do Instituto Federal Baiano, Itapetinga, Bahia. Enciclopedia Biosfera, 16(29), 1-10.

Fagundes, H. P. P. (2023). Educação em direitos humanos na extensão universitária: experiência formativa de docentes do ensino fundamental. Humanidades & inovação, 10(3), 153-160.

García, C. M. (1999). Formação de professors para uma mudança educativa. Porto: Porto.

Macedo, L. O., & Cardoso, B. L. C. (2021). Sexualidade e relações de gênero na formação de professores. Humanidades & inovação, 8(3), 159-170.

Oliveira, E. G., Brito, V. L. F., Silva, D. O. V., & Nunes, C. P. (2018). Desenvolvimento profissional docente: um olhar para além da formação. EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação, 5(12), 23–39.

Ribeiro, J. C. O. A., & Nunes, C. P. (2018). Formação de professores no contexto neoliberal. Colloquium Humanarum, 15(4), 57-71

Ribeiro, J. C. O. A., & Nunes, C. P. (2021). Formação inicial e continuada dos docentes: políticas e práticas. Cadernos Cajuína, 6(2), 159–178. https://doi.org/10.52641/cadcaj.v6i2.481

Sá-Silva, J. R., Almeida, C. D. de, & Guindani, J. F. (2009). Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira De História & Ciências Sociais, 1(1), e10351.

Santos, A. R., & Cardoso, E. A. M. (2017). As políticas públicas educacionais do par para a formação do professor do campo em Vitória da Conquista/BA. Revista Prâksis, 1, 127–145. https://doi.org/10.25112/rpr.v1i0.1171

Silva, D. O. V., & Nunes, C. P. (2021). Formação docente: o instituído no território de Identidade do Sudoeste Baiano. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, 2(6), 1-25. https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.10117

Silva, J. B., & Nunes, C. P. (2014). Políticas de formação de professores na modalidade da educação a distância no Brasil. Revista EDaPECI: Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais, 14(3), 455-469. https://doi.org/10.29276/redapeci.2014.14.33308.455-469

Silva, S. M., & Nunes, C. P. (2016). O PIBID como política pública de formação de professores. Revista Educação em Debate, 38(72), 89-103.

Silva, S. S., Pires, E. D. P. B., Cardoso, B. L. C., Santos, E. O. R. dos, Souza, J. M. de, & Almeida, P. C. S. S. de. (2020). Reflexões sobre a política de formação de professores e o trabalho do Coordenador Pedagógico / Reflections on teacher training policy and the work of the Pedagogical Coordinator. Brazilian Journal of Development, 6(8), 61709–61721. https://doi.org/10.34117/bjdv6n8-553

Published

2024-12-31