Social and Gender representations of teachers in a municipal elementary school

Authors

  • Jiselda Meirielly de França Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/jrks5119180

Abstract

Taking the feminist, gender, and intersectional approach as a reference, this research unveiled the social representations of teachers regarding dimensions of diversity (race, gender, class) with a view to expanding the rights and citizenship of students at the Municipal Elementary School (EMEF). It has guiding questions: How are the social representations of gender constructed and reproduced by elementary school teachers? What are the social representations of teachers regarding the barriers and prejudices faced by students in relation to social markers? In accordance with the issues, objectives, and theoretical assumptions stated, the choice was made for qualitative methodology in education, in the form of a case study. For the collection of empirical data, the following were used: bibliography/literature review, documents such as the electronic catalog of Theses and Dissertations from Capes, on the topic produced in Graduate Courses in Education in Brazil; Guidelines and Political-Pedagogical Project of the school, among others. Oral sources were prioritized, semi-structured interviews with the teaching staff; participant observation, and the field diary. The results point to a multidimensional process of constructing social representations about gender diversity, mediated by the school, society, and professional work. The importance of changes in the school environment that embrace diversity emerges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jiselda Meirielly de França, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Mestre em Educação – PPGED/UFS. Professora da Rede Municipal de Ensino de Aracaju (atual). Professora de Educação Básica - disciplina: Português/Secretaria de Estado da Educação SEDUC-SE (atual). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Identidades e Alteridades: Desigualdades e Diferenças na Educação (GEPIADDE). 

Link do Lattes: https://lattes.cnpq.br/5677037818961064

References

Bourdieu, P. (2012). Cap. II: Introdução a uma Sociologia Reflexiva. In: Bourdieu, P. O Poder Simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, p. 17-58.

Brasil, Ministério da Educação. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF. 1997.

Brasil. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base Brasília. (2017). Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. (2004) Conselho Pleno. Parecer CNE/CP003/2004

Brasil. Lei 10.639, de 9 de janeiro de 2003. (2003). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm . Acesso em: 12 jan. 2023.

Brasil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional Brasileira. Brasília: casa civil da presidência.

Denzin, N. K.; Lincoln, Y. S. (2006). O Planejamento da pesquisa qualitativa – Teorias e abordagens. Trad. Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006.

Flick, U. (2009). Introdução à Pesquisa Qualitativa. 3 ª ed. Porto Alegre: Artmed, p. 405.

Jodelet, D. (2001). Representações sociais: um domínio em expansão. In D. Jodelet (Org.). As representações sociais (L. Ulup, trad., pp. 17-44). Rio de Janeiro: Ed. UERJ.

Jodelet. D. (1993). Representações Sociais, um domínio em expansão. Tradução Tarso Bonilha Mazzotti. Revisão Técnica Alda Judith Alves Mazotti. UFRJ Faculdade de Educação.

Louro, G. L. (2003). Gênero, sexualidade e educação. 6ª ed. Petrópolis: Vozes.

Louro, G. L. (2010). Pedagogias da sexualidade. In: Louro, G. L. (Org.). O corpo educado: Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, p. 7-34.

Lugones, m. (2014). Rumo a um feminismo descolonial. Estudos Feministas, Florianópolis, 22(3), setembro-dezembro, p.935-952. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/QtnBjL64Xvssn9F6FHJqnzb Acesso em: 14 de se. 2024.

Morin, E. (1973). O paradigma perdido: a natureza humana. Lisboa: Europa-América.

Moscovici, S. (2015). Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes.

Nogueira, O. (2006). Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: sugestões de um quadro de referência para a interpretação do material sobre relações raciais no Brasil. Tempo Social, revista de Sociologia da USP, v. 19, n. 01, novembro. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/MyPMV9Qph3VrbSNDGvW9PKc/ Acesso em: 03 de set. de 2024.

Quijano, A. (2005). A colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. Buenos Aires: CLACSO, p. 117-139.

Rangel, M. (org.). (2011). Diversidade, diferença e multiculturalismo. Niterói: Intertexto.

Ribeiro, P. S. (2023). "Preconceito de classe social"; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/sociologia/preconceito-classe-social.htm Acesso em: 25 de fev. de 2024.

Published

2024-12-31