Analysis of basic learning skills of primary school students in Mozambique: an experience based on public and private schools in the city of Lichinga
DOI:
https://doi.org/10.20952/jrks5119282Abstract
The teaching and learning process in Mozambique takes place in public and private institutions. These education systems use the same textbooks. Despite this fact, the assimilation of content is quite different. Based on this situation, the article proposed to analyze the basic skills acquired by 3rd grade students in public and private schools in the city of Lichinga. Given this scenario, it was found that teachers in private schools have better teaching and learning conditions based on methodological diversification; students at private schools spend more time learning in their educational establishments; they demonstrated that they had acquired more skills compared to those in public education. These results were possible thanks to interviews and research carried out with teachers and students. For teachers, questions were related to methodological aspects of teaching and for students, solving Portuguese and Mathematics exercises. For future studies, gender studies recommended at the next levels of education.
Downloads
References
Aguerrondo, I. (2009). Conocimiento complejo y competencias educativas. Unesco.
Chalenga, D. R. M., & Laisse, H. C. C. S. Percepção das comunidades locais sobre a educação formal de meninas e a desistência escolar nos povoados de Ntoto e Colongo na província de Niassa em Moçambique. Revista Cientifica Schola, ISSN 2595-7672.
De Oliveira, A. C. L. A. (2021). O processo de escrita para turmas numerosas através da releitura de narrativas. Revista CBTecLE, 5(1), 383-396.
Dias, I. S. (2010). Competências em Educação: conceito e significado pedagógico. Psicologia Escolar e Educacional, 14, 73-78.
Dos Santos Silva, M. L., Dos Santos, C. B., & dos Santos Silva, A. (2024). Os desafios dos docentes no cenário educacional brasileiro: uma revisão bibliográfica. Revista Contemporânea, 4(2), e3385-e3385.
Feijó, J. R., & França, J. M. S. D. (2021). Diferencial de desempenho entre jovens das escolas públicas e privadas. Estudos Econômicos, 51, 373-408.
França, M. T. A., & Gonçalves, F. D. O. (2010). Provisão pública e privada de educação fundamental: Diferenças de qualidade medidas por meio de propensity score. Economia Aplicada, 14, 373-390.
Freitas, S. L., Ninke, A., & Miguel, J. C. (2018). Concepções de avaliação e práticas avaliativas: desafios e possibilidades. EDUCA-Revista Multidisciplinar em Educação, 5(11), 3-19.
García Retana, J. Á. (2011). Modelo educativo basado en competencias: importancia y necesidad.
Guimarães, U. A., Bonatto, V. A., de Barros, V. A., & de Oliveira Sousa, M. G. B. (2022). Formação Docente e os Desafios Encontrados em Sala de Aula. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar, 3(11), e3112266-e3112266.
Instituto Nacional de Desenvolvimento da Educação (INDE). (2020). Plano curricular do ensino primário: objetivos, estrutura, plano de estudos e estratégico de implementação. Maputo.
Lima, K. E. C., & Vasconcelos, S. D. (2006). Análise da metodologia de ensino de ciências nas escolas da rede municipal de Recife. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, 14, 397-412.
Marinho-Araujo, C. M., & Rabelo, M. L. (2015). Avaliação educacional: a abordagem por competências. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 20(2), 443-466.
Mussoho, J., & Langa, A. L. (2022). Avaliação de competências dos alunos do Ensino Básico em Moçambique: Possibilidades e desafios das práticas avaliativas dos professores. Sala 8: Revista Internacional em Políticas, Currículo, Práticas e Gestão da Educação, 1(2), 187-197.
Perrenoud, P. (2008). Construir las competencias,¿ es darle la espalda a los saberes?. Revista de docencia universitaria, 6(2), 1-12.
Prado, A. F., Coutinho, J. B., Reis, O. P. D. O., & Villalba, O. A. (2013). Ser professor na contemporaneidade: desafios da profissão. Saber Revista Eletrônica, 21(1), 1-13.
Queiroz, K. I. R., Regis, J. K. V., da Silveira, E. A., & de Novaes, M. A. B. (2012). Os tipos de avaliações e suas funções no processo de ensino e aprendizagem.
Renata, G. (2011). Método educativo basado en competencias: importancia y necesidad. Revista actualidades investigativas en Educación. Universidad de Costa Rica, 11, 1-15.
Sampaio, B., & Guimarães, J. (2009). Diferenças de eficiência entre ensino público e privado no Brasil. Economia Aplicada, 13, 45-68.
Silva, J. N., Silva, J. S., & Coutinho, D. J. G. (2020). As concepções dos professores e as práticas avaliativas. Revista ESPACIOS, 798, 1015.
Verceze, R. M. A. N., & Silvino, E. F. M. (2008). O livro didático e suas implicações na prática do professor nas escolas públicas de Guajará-Mirim. Práxis Educacional, 4(4), 83-102.
Legislação:
Lei nº18/2018 de 28 de Dezembro. Sistema Nacional de Educação (SNE). Moçambique
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JOURNAL OF RESEARCH AND KNOWLEDGE SPREADING

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.