The anthopologist goes to YouTube: latin american political film as a field of research

Authors

  • Janaina Silva de Oliveira Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.28998/rm.2023.14.15590

Keywords:

Political Cinema, Latin America, Anthropology

Abstract

This work aims to establish a connection between anthropological knowledge and the interpretation of the cinematic universe. Its methodology consists of analyzing what the film proposes, taking into consideration the historical, political, and social contexts that permeate its production. It is important to emphasize that the issues addressed in this work are influenced by the author's subjectivities, particularly her position as a black woman and the problematic situations that arise from it. The cinema discussed here is the political, militant, and revolutionary Latin American cinema of the 1960s and 1970s. Starting from the recognition that certain fields, such as cinema, can contribute to the demands of current anthropological practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Andréa. Imagem, pesquisa e antropologia. Cadernos de Arte e Antropologia, v. 3, n. 2, p. 3–8, 2014.

BASQUES, Messias; HURSTON, Zora Neale. O que os editores brancos não publicarão. Ayé: Revista de Antropologia, v. 1, n. 1, p. 102–111, 2019.

BIRRI, Fernando; DENTI, Jorge; GETINO, Octavio; SOLANAS, Fernando. Hojas de cine: Testimonios y documentos del nuevo cine latino-americano. Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana, Fundación Mexicana de Cineastas, 1988.

CARVALHO, Maria do Socorro. Cinema novo brasileiro. In: MASCARELLO, Fernando (Org.). História do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2006. p. 289-310.

FRANCE, Claudine de. Do filme etnográfico à antropologia fílmica. Campinas: Editora da Unicamp, 2000.

DEL VALLE, Ignacio. Hacia un tercer cine: del manifiesto al palimpsesto. El ojo que piensa. Revista de Cine Iberoamericano, v.3, n. 6, p. 1–23, 2012.

DIAS, Luciana de Oliveira. Circuitos Antropológicos: Por uma Antropologia Negra no Brasil. Novos Debates, v. 7, n. 2, p. 1–15, 2022.

FLORES, Silvana. El nuevo cine latinoamericano y su dimensión continental. Regionalismo e integración cinematográfica. Buenos Aires: Imago Mundi, 2013.

GALEANO, Eduardo. Las venas abiertas de América Latina. 2 ed. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2020.

GIUMBELLI, Emerson. Para além do" trabalho de campo": reflexões supostamente malinowskianas. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 17, p. 91–107, 2002.

GONZÁLEZ, Lélia. A categoria político-cultural da amefricanidade. Tempo Brasileiro, n. 92–93, p. 69-82, 1988.

HÍKIJI, Rose Satiko Gitirana. Antropólogos vão ao cinema - observações sobre a constituição do filme como campo. Cadernos de Campo, v. 7, n. 7, p. 91–113, 1998.

MARTÍNEZ, Francisco de La Peña. Por um análisis antropológico del cine- imaginários fílmicos, cultura y subjetividade. Ciudad de México: Ediciones Navarra, 2014.

OLIVEIRA, Janaina Silva de. Cine de liberación: um cinema peronista e a figura do trabalhador na Argentina. In: CONINTER, 9, 2020, Campos dos Goytacazes. Anais... Campos dos Goytacazes, UENF, 2020. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/coninter2020/298104-cine-de-liberacion--um-cinema-peronista-e-a-figura-do-trabalhador-na-argentina/ . Acesso em: 20 nov. 2023.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 227–278.

RAMOS, Clara Leonel. As múltiplas vozes da Caravana Farkas e a crise do “modelo sociológico”. 2007. Dissertação (Mestrado em Estudo dos Meios e da Produção Mediática) — Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

RIFIOTIS, Theophilos. Etnografia no ciberespaço como “repovoamento” e explicação. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 31, p. 85–98, 2016.

SOBRINHO, Gilberto Alexandre. A Caravana Farkas e o moderno documentário brasileiro: introdução aos contextos e aos conceitos dos filmes. Socine, ano IX, São Paulo, 2008.

TROUILLOT, Michel-Rolph. O poder na estória. In: TROUILLOT, Michel-Rolph. Silenciando o Passado – poder e a produção da história. Curitiba: Huya, 2016. p. 19–53.

VILLAÇA, Mariana Martins. O instituto cubano del arte e indústria cinematográficos (ICAIC) e política cultural em Cuba (1959-1991). 2006. Tese (Doutorado em História Social) — Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

REFERÊNCIAS CINEMATOGRÁFICAS

MAIORIA ABSOLUTA. Direção de Leon Hirszman. Rio de Janeiro: Leon Hirszman Produções, 1964. Documentário (20 min).

LA TIERRA QUEMA. Direção de Rodolfo Goldschwatz. Buenos Aires: Tecnofilm, 1964. Documentário (12 min).

VIRAMUNDO. Direção de Geraldo Sarno. São Paulo: Rex Filmes, 1965. Documentário (37 min).

LA HORA DE LOS HORNOS. Direção de Fernando Solanas e Grupo Cine Liberación. Buenos Aires: Grupo Cine Liberación, Solanas Productions, 1968. Documentário, 35mm, (255 min).

Published

2023-12-19