Learning in practice: feminist experience with affection and education in a pandemic context

Authors

  • Tayná Almeida de Paula Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.28998/rm.2023.14.15867

Keywords:

Visual Anthropology, Photographic Self-representation, Gender, Pandemic, Participant Observation

Abstract

In this article I present, from the context of facing the Covid-19 pandemic, the process of researching the self-representation of women as a photographic practice in the contemporary scene of Maceió, Alagoas. These are some theoretical-methodological contributions about research in the pandemic, which happened through my immersion in learning spaces guided by photographers, research partners. A creative trajectory that shifts from participant observation in its traditional sense to a trajectory with “affection” (FAVRET-SAADA, 2005) and “education” (INGOLD, 2010) in the field. In this sense, considering the impossibility of physical presence in the in most of the investigation, I present a possibility of investigation in the epidemiological period in particular, and in periods of deterritorialization of the field in general. The central idea is to show how ethnographic practice during the pandemic corroborated with new trends in visual anthropology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tayná Almeida de Paula, Universidade Estadual de Campinas

Tayná Almeida is a doctoral student in Social Anthropology at the State University of Campinas (UNICAMP). She is a researcher at AVAL - Laboratory of Visual Anthropology in Alagoas and member of LA'GRIMA - Anthropological Laboratory of Graphics and Image.

References

ABU-LUGHOD, Lila. A Escrita contra a cultura. Equatorial, v. 5, n. 8, p. 193–226, 2018.

BONETTI, Alinne; FLEISCHER, Soraya. Etnografia Arriscada: Dos limites entre vicissitudes e “riscos” no fazer etnográfico contemporâneo. Revista Teoria e Prática, v. 19, n. 1, p. 7–17, 2010.

DAMO, Arlei Sander; SEGATA, Jean; SCHUCH, Patrice; VÍCTORA, Ceres. A Covid-19 e suas múltiplas pandemias. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 27, n. 59, p. 7-25, 2021.

FABIAN, Johannes. O tempo e o outro: como a antropologia estabelece seu objeto. Petrópoles: Vozes, 2013.

FAVRET-SAADA, Jeanne. Ser afetado. Cadernos de Campo, n. 13, p. 155–161, 2005.

GAMA, Fabiene. Etnografias, auto-representações, discursos e imagens: somando representações. In: GONÇALVES, Marco Antonio; HEAD, Scott (Org.). Devires imagéticos: a etnografia, o outro e suas imagens. Rio de Janeiro: Letras, 2009. p. 92–114.

GEERTZ, Clifford. Estar lá: A antropologia e o cenário da escrita. In: GEERTZ, Clifford. Obras e vidas: O antropólogo como autor. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009. p. 11–39.

GOLDMAN, Marcio. Os tambores dos mortos e os tambores dos vivos. Etnografia, antropologia e política em Ilhéus, Bahia. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 46, n. 2, p. 445–476, 2003.

HINE, Christine. A internet 3E: uma internet incorporada, corporificada e cotidiana. Organicom, v. 29, n. 2, p. e181370, 2020. 10.11606/issn.2316-9133.v29i2pe181370

INGOLD, Tim. Antropologia: Para que serve? Petrópolis: Vozes, 2019.

INGOLD, Tim. Chega de etnografia! A educação da atenção como propósito da antropologia. Revista Educação, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 404–411, 2016.

INGOLD, Tim. Conhecendo de dentro. In: Fazer Antropologia: Arqueologia, Arte e Arquitetura. Perópolis, Vozes, 2022.

INGOLD, Tim. Da transmissão de representações à educação da atenção. Revista Educação, v. 33, n. 1, p. 6–25, 2010.

LAPLANTINE, François. Aprender antropologia. São Paulo: Brasiliense, 2003.

LEITÃO, Débora K.; GOMES, Laura Graziela. Etnografia em ambientes digitais: perambulações, acompanhamentos e imersões. Revista Antropolítica, n. 42, Niterói, p. 41–65, 2017.

MAGNANI, José Guilherme Cantor. De perto e de dentro: notas para uma etnografia urbana. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 17, n. 49, p. 11–29, 2002.

MAUSS, Marcel. Ensaio sobre a dádiva. Lisboa: Edições 70, 1950.

NORONHA, Danielle Parfentieff de. Eu mesmo me represento! A autorrepresentação em imagens na pesquisa sobre juventudes. Revista Communicare, v. 17, n. 1, p. 36–51, 2017.

NOVAES, Sylvia Caiuby. A Construção de Imagens na Pesquisa de Campo em Antropologia. Iluminuras, Porto Alegre, v. 13, n. 31, p. 11–29, 2012.

NOVELLI, Marcio. Do Off-line para o Online: a Netnografia como um Método de Pesquisa ou o que pode acontecer quando tentamos levar a Etnografia para a Internet? Revista Organizações em Contexto, ano 6, n. 12, p. 107–133, 2010.

OLIVEIRA, Roberto Cardoso de. O Trabalho do Antropólogo: Olhar, Ouvir, Escrever. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 39, n.1, p. 13–37, 1996.

OXFORD LANGUAGES. Pesquisa da palavra “aprender”. Disponível em: https://languages.oup.com/. Acesso em: 29 jul. 2023.

PAULA, Tayná Almeida de. A autorrepresentação de mulheres como prática fotográfica: uma etnografia visual da cena contemporânea em Maceió/AL. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) — Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2022.

PAULA, Tayná Almeida de. Feito déjà vu. Proa: Rev. de Antrop. e Arte, Campinas, v. 13, p. 1–13, 2023.

PERELMAN, Mariano D. La pandemia como hecho social total, como crisis y la desigualdad urbana. Caderno CRH, Salvador, v. 34, p. 1–16, 2021.

PUNHO COLETIVO. Nosso manifesto. Disponível em: https://medium.com/punho-coletivo/nosso-manifesto-b4b497ac5288. Acesso em: 31 out. 2023.

RAYMOND, Claire. Pode haver uma estética feminista? Comunicação e Sociedade, v. 32, p. 31– 44, 2017.

SEGATA, Jean. A pandemia e o digital. Revista Todavia, Porto Alegre, v. 7, n. l, p. 7–15, 2020.

SILVA, Vagner Gonçalves da. Apresentação. In: SILVA, Vagner Gonçalves de. O antropólogo e sua magia. São Paulo: Edusp, 2000. p. 13–21.

SILVA, Vagner Gonçalves da. Desde o campo até o texto. In: SILVA, Vagner Gonçalves de. O antropólogo e sua magia. São Paulo: Edusp, 2000. p.118–133.

WANDERLEY, Olga da Costa Lima. Corpo, potência e significação na fotografia feminista latino-americana. Anais do II Colóquio de fotografia da Bahia, v. 1, n. 1, nov. 2018.

WELLER, Wivian. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: aportes teórico-metodológicos e análise de uma experiência com o método. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 241–260, 2006.

Published

2023-12-19