Infoeducation in world literature: analysis of scientific production indexed at the Web of Science

análise da produção científica indexada na Web of Science

Authors

  • Maria Eliziana Pereira de Sousa Universidade Federal da Paraíba
  • Gustavo Henrique de Araújo Freire Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.%25y91-18

Abstract

It addresses the theme of infoeducation in international literature, changing an analysis of the scientific production of articles indexed at the Web of Science from 2016 to 2020 in order to identify how this theme has been addressed in the contemporary academic debate. It is characterized as an exploratory study in a multidisciplinary database, which aggregates a vast content in various areas of knowledge, the Web of Science, which can be accessed through the journal portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel of Education (CAPES), proceeding with bibliographic and documentary research. After analyzing the collected data, it was identified that the publications about this theme in international level is still presented in a timid way inside the database chosen for the research. By means of the research results, it is concluded that the referred theme is situated between two distinct fields of knowledge: Information Science and Education. This way, these areas have specificities that confer them legitimacy. However, it is perceived that the interlacing of these fields has enabled to emerge new concepts that deserve to be studied, such as the following terms: infoeducation, education for media, information literacy, competence in information and many other nomenclatures already consolidated in the area of Information Science.

Keywords: Infoeducation; Web of Science; Competence in information; Information Science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Eliziana Pereira de Sousa, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda em Ciência da Informação pelo Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação (PPGCI/UFPB). Mestre em Ciência da Informação, pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB. Possui pós-graduação em Gestão de Recursos Humanos pela Faculdade de Juazeiro do Norte- FJN, Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará- Campus Cariri (2012). Bibliotecária no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia IFPB- CG.

Gustavo Henrique de Araújo Freire, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutor e Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, convênio com o Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Graduado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professor Associado do Departamento de Biblioteconomia da Faculdade de Administração e Ciências Contábeis da Universidade Federal do Rio de janeiro. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Mestrado e Doutorado) da Universidade Federal da Paraíba. Docente Colaborador Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Mestrado e Doutorado) do Instituto Brasileiro de Informação Científica e Tecnológica convênio com a Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Published

2023-04-03

How to Cite

Sousa, M. E. P. de, & Freire, G. H. de A. (2023). Infoeducation in world literature: analysis of scientific production indexed at the Web of Science: análise da produção científica indexada na Web of Science . Ciência Da Informação Em Revista, 9(1/3), 1–18. https://doi.org/10.28998/cirev.%y91-18

Issue

Section

Artigos | Articles