Information practices of the Collaborative Center to Support Monitoring and Management of Educational Programs in the Northeast

investigating participants' perceptions in the context of the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e14455%20

Keywords:

informational practices, democratic management, ; Direct Money at School Program, Pandemia de Covid-19. Sujeitos LGBTQIA . Informação gênero-sexualidade. Informação étnico-racial. Epistemologia.

Abstract

This research aimed to investigate the appropriation of information by participants in the Direct Money at School Program in the context of the Covid-19 pandemic based on the informational practices used by the Collaborative Center for Support for Monitoring and Management of Educational Programs in the Northeast (CECAMPE Northeast). The object of study of this work focuses on informational practice related to a political pedagogical phenomenon. To this end, structured data, made available by CECAMPE Nordeste, were analyzed regarding the participants' profiles and the stratification of doubts regarding the training webinars for public school managers in the Northeast region. The research methodology is exploratory and descriptive in nature, with documentary research, and the approach to the problem is qualitative and quantitative. The research investigation was carried out using graphs and tables. As a result, the research showed the development of information practices in relation to the appropriation of information by Direct Money at School Program participants. The conclusions indicate that the participants, although they take advantage of the information provided by CECAMPE Nordeste, remain with specific doubts, and, due to the context of the calamity situation caused by the Covid-19 pandemic, there was a great search for information regarding the Direct Money at School Program Emergency.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kelly de Lima Costa, Universidade Federal da Paraíba

Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba. Graduada em Arquivologia pela Universidade Estadual da Paraíba. Graduada em Ciências Contábeis pela Faculdade de Ciências Contábeis Luiz Mendes. Analista Legislativa na especialidade de Arquivologia da Assembleia Legislativa do Estado de Rondônia.

Guilherme Ataíde Dias, Universidade Federal da Paraíba

Bolsista de Produtividade em Pesquisa 1D. Doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo. Mestre em Organization & Management pela Central Connecticut State University. Graduado em Ciência da Computação pela Universidade Federal da Paraíba. Graduado em Direito pelo Centro Universitário de João Pessoa. Professor Titular do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba.

References

ARAÚJO, C. A. Á. Os estudos em Práticas Informacionais no âmbito da Ciência da Informa-ção. In: ALVES, E. C. et al. (orgs.). Práticas informacionais: reflexões teóricas e experiências de pesquisa. João Pessoa: Editora UFPB, 2020. p. 21-73.

BERTI, I. C. L. W.; ARAÚJO, C. A. Á. Estudos de usuários e práticas informacionais: do que estamos falando? Informação & Informação, Londrina, v. 22, n. 2, p. 389-401, 2017. DOI: 10.5433/1981-8920.2017v22n2p389. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/31462. Acesso em: 03 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. FNDE firma parcerias com universidades e institui Cen-tros Colaboradores de Apoio ao Monitoramento e à Gestão de Programas Educacionais. Brasília, 24 nov. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias_1/fnde-firma-parcerias-com-universidades-e-institui-centros-colaboradores-de-apoio-ao-monitoramento-e-a-gestao-de-programas-educacionais. Acesso em: 13 set. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Resolu-ção nº 15, de 16 de setembro de 2021. Dispõe sobre as orientações para o apoio técnico e

financeiro, fiscalização e monitoramento na execução do Programa Dinheiro Direto na Esco-la – PDDE, em cumprimento ao disposto na Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. Brasília: FNDE, 2021a. Disponível em: https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/legislacao/resolucoes/2021/resolucao-no-15-de-16-de-setembro-de-2021. Aces-so em: 22 set. 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. COVID-19 no Brasil. Brasília: Ministério da Saúde, 2021b. Dis-ponível em: https://infoms.saude.gov.br/extensions/covid-19_html/covid-19_html.html. Acesso em: 22 nov. 2021.

BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 3 nov. 2021.

BRASIL. Presidência da República. Lei n. 9.394, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Di-retrizes e bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 11 jan. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Lei n. 10.172, 09 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Na-cional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, 2001. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 11 jan. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Lei n. 13.005, 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Naci-onal de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 10 jan. 2022.

FERREIRA, S.M.S. P. Novos paradigmas e novos usuários de informação. Ciência da informa-ção, Brasília, v. 25, n. 2, maio/ago. 1995. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/660/664. Acesso em: 11 jan. 2022.

GIL, C. A. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GONZÁLEZ-TERUEL, A. Los estudios de necessidades y usos de la información: fundamen-tos y perspectivas actuales. Gijón: Trea, 2005.

MCKENZIE, P. J. A model of information practices in accounts of everyday-life information seeking. Journal of Documentation, Bingley, v. 59, n. 1, p. 19-40, 2003. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/00220410310457993/full/html. Acesso em: 3 nov. 2022.

SAVOLAINEN, R. Everyday information practices: a social phenomenological perspective. Lanham: Scarecrow Press, 2008.

SOUSA, L. F.; CAVALCANTE, L. E. Práticas informacionais de profissionais da saúde durante a pandemia: estudo sobre a resiliência informacional em tempos de crise. In: ALVES, E. C. et al. (orgs.). Práticas informacionais: reflexões teóricas e experiências de pesquisa. João Pes-soa, Editora UFPB, 2020, p. 214-254.

TALJA, S. Constituting “information” and “user” as research objects: a theory of knowledge formations as an alternative to the information man. In: VAKKARI, P.; SAVOLAINEN, R.; DERVIN, B. (ed.). Information seeking in context. Londres: Taylor Graham, 1996. p. 67-80.

TALJA, S.; NYCE, J. M. The problem with problematic situations: differences between practic-es, tasks and situations as units of analysis. Library & Information Science Research, Ames-terdã, v. 37, n. 1, p. 61-67, 2015. Disponível em: https://acesse.dev/dRoGJ. Acesso em: 22 jan. 2023.

Published

2024-01-31

How to Cite

Costa, K. de L., & Ataíde Dias, G. (2024). Information practices of the Collaborative Center to Support Monitoring and Management of Educational Programs in the Northeast: investigating participants’ perceptions in the context of the Covid-19 pandemic. Ciência Da Informação Em Revista, 11, e14455 . https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e14455

Issue

Section

Artigos | Articles