Selection of literary books for children with Autistic Spectrum Disorder

reflections on supports and forms of presentation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e15494

Keywords:

Autistic Spectrum Disorder, selections of children´s collections, reading mediation, Collection Development, inclusion

Abstract

The article presented here deals with the selection of children´s collections for the work of inclusion of children with Autistic Spectrum Disorder. A historical review of the disorder was carried out and a re-flection was carried out on the mediation of reading for children, with the aim analyze the possibilities of inclusion. It was decided to present the best supports and formats for presenting books for children whiting the spectrum, considering their deficiencies and potentialities. Finally, with the support of the theoretical framework, it was concluded that plastic, cloth and cardboard books are more suitable for young children and that for older children, attention should be paid to the size and format of the font adopted in the book, the questions color and gloss visuals of the paper and de non-overlapping of illustrations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Magali Lippert da Silva Almeida, Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS)

Doutora em Letras e Professora do Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS).

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). DSM-5: Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais. 5.ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobreos Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Disponível em: Decreto nº 6949 (planalto.gov.br). Acesso em: 19 mar. 2024.

DIAS, Isabel Simões; CORREIA, Sónia; MARCELINO, Patrícia. Desenvolvimento na primeira infância: características valorizadas pelos futuros educadores de infância. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos/SP, v. 7, n. 3, p. 9-24, 2013. Disponível em: DESENVOLVIMENTO NA PRIMEIRA INFÂNCIA: CARACTERÍSTICAS VALORIZADAS PELOS FUTUROS EDUCADORES DE INFÂNCIA | Revista Eletrônica de Educação (ufscar.br). Acesso em: 19 mar. 2023.

FEIJÓ, Elias José Torres. Ler, sem ética nem moral. Contributos da psicologia cognitiva e ética na e da leitura. In: RÖSING, Tânia; ZILBERMAN, Regina (Org.). Leitura: História e Ensino. Porto Alegre: Edelbra, 2016.

FRANÇA, Maria Cristina Caminha de Castilhos. Instrumentos para atuar no mundo da vida: a leitura do mundo. In: NEVES, Iara Bitencourt; MORO, Eliane Lourdes da Silva; ESTABEL, Lizandra Brasil (Org.). Mediadores de leitura na bibliodiversidade. Porto Alegre: Evangraf, 2012.

GRANDIN, Temple; PANEK, Richard. O cérebro autista: pensando através do espectro. 11. ed. Rio de Janeiro: Record, 2019.

HERTER, Fernanda Guinter; PETERSEN, Lilian de Castro. A integração sensorial no Transtorno do Espectro do Autismo. In: SILVA, Karla Fernanda Wunder; BINS, Katiuscha Lara Genro; CRUZ, Patrícia Machado (Org.). Transtorno do espectro autista: enlaces pelo olhar e pelo afeto. Maringá: Viseu, 2022.

LEDUR, Carolina Sarzi et.al. O desenvolvimento infantil aos dois anos: conhecendo as habilidades de crianças atendidas em um programa de saúde materno-infantil. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 1, p. 40-59, jan. 2019. Disponível em: O desenvolvimento infantil aos dois anos: conhecendo as habilidades de crianças atendidas em um programa de saúde materno-infantil (bvsalud.org). Acesso em: 11 abr. 2023.

LOPES, Bruna Alves. Autismo, narrativas maternas e ativismos dos anos 1979 a 2008. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru/SP, v. 26, n. 3, p. 511-526, jul./set. 2020. Disponível em: SciELO - Brasil - Autismo, Narrativas Maternas e Ativismo dos Anos 1970 a 20081 Autismo, Narrativas Maternas e Ativismo dos Anos 1970 a 20081. Acesso em: 08 fev. 2023.

MARCOLINO, Maria Antonieta Ribeiro; CASTRO FILHO, Cláudio Marcondes de. O bibliotecário na biblioteca escolar e os usuários especiais. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 10, n. esp., 2014. Disponível em: O bibliotecário na biblioteca escolar e os usuários especiais: o desafio da inclusão | Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (febab.org.br). Acesso em: 19 mar. 2024

MORO, Eliane da Silva; ESTABEL, Lizandra Brasil. Mediadores de leitura na família, na escola, na biblioteca, na bibliodiversidade. In: NEVES, Iara Conceição Bitencourt; MORO, Eliane da Silva; ESTABEL, Lizandra Brasil. Mediadores de leitura na bibliodiversidade. Porto Alegre: Evangraf/SEAD/UFRGS, 2012.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU); ESPANHA. Ministério da Educação e Ciência. Declaração de Salamanca e enquadramento da acção: nas áreas das necessidades educativas especiais. Salamanca, 1994. Disponível em: Declaração de Salamanca (pnl2027.gov.pt). Acesso em: 05 maio 2023.

SANTOS, Marcos Pestana; DINIZ, Cládice Nóbile. A inclusão dos usuários com transtorno do espectro autista pela prática do letramento informacional na biblioteca escolar. Revista da ACB, Florianópolis, v. 23, n. 1, p. 92-106, 2018. Disponível em: A inclusão dos usuários com transtorno de espectro autista pela prática do letramento informacional na biblioteca escolar | Revista ACB (acbsc.org.br). Acesso em: 19 mar. 2024.

SÃO PAULO. Experiências literárias: diálogo com gestoras(es) e professoras(es): como escolher livro infantis para ampliação do acervo? São Paulo, Secretaria Municipal de Educação, 2020, 10p.

SILVA, Karla Fernanda Wunder. Transtorno do espectro autista: o que se esconde por trás do diagnóstico? In: SILVA, Karla Fernanda Wunder; BINS, Katiuscha Lara Genro; CRUZ, Patrícia Machado (Org.). Transtorno do espectro autista: enlaces pelo olhar e pelo afeto. Maringá: Viseu, 2022.

SOUZA, Renata Ferreira de; NUNES, Débora Regina de Paula. Transtornos do processamento sensorial no autismo: algumas considerações. Revista de Educação Especial, v. 32, 2019. Disponível em: Transtornos do processamento sensorial no autismo: algumas considerações | Revista Educação Especial (ufsm.br) . Acesso em: 19 mar. 2024.

TAMANAHA, Ana Carina; PERISSINOTO, Jaci; CHIARI, Brasilia Maria. Uma breve revisão histórica sobre a construção dos conceitos do Autismo Infantil e da Síndrome de Asperger. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, São Paulo, v. 13, n. 3, p. 296-299, 2008. Disponível em: SciELO - Brasil - Uma breve revisão histórica sobre a construção dos conceitos do Autismo Infantil e da síndrome de Asperger Uma breve revisão histórica sobre a construção dos conceitos do Autismo Infantil e da síndrome de Asperger. Acesso em: 08 fev. 2023.

VERGUEIRO, Waldomiro. Seleção de materiais de informação: princípios e técnicas. 3.ed. Brasília, DF: Briquet de Lemos / Livros, 2010.

Published

2024-10-05

How to Cite

Almeida, M. L. da S. (2024). Selection of literary books for children with Autistic Spectrum Disorder: reflections on supports and forms of presentation. Ciência Da Informação Em Revista, 11, e15494. https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e15494

Issue

Section

Artigos | Articles

Similar Articles

<< < 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.