The use of Digital Marketing in Libraries

Authors

  • Juliana Aparecida Gulka Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil
  • Elaine Rosangela de Oliveira Lucas Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil
  • Elisa Cristina Delfini Correa Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.%25y559-69

Keywords:

Library, Web 2.0, Marketing

Abstract

This paper intends to reflect on the field of action of libraries, especially in the globalized world, integrating people and institutions from the digital world. Therefore, we shortly present the evolution of the library from being a custodian of collections to an information unit primarily focusing on disseminating information and knowledge, thus counting on the contribution of Library and Information Science. This study contextualizes the advent of the computer and the use of the Internet as milestones progressing further to the Web 2.0 and its tools. The analysis argues that technology points to a modification of the 'what we do' of libraries, being able to break down barriers of space and time and using marketing aspects in order to meet and satisfy the interactors’ needs. Libraries should consider joining marketing with technology and design to define good strategic actions in an irreversibly digital landscape, evolving in dealing with their real and potential interactors and taking into account the interaction during implementation as well as product and service improvements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Aparecida Gulka, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Mestre em Gestão de Unidades de Informação pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Bibliotecária na Universidade Federal de Santa Catarina.

Elaine Rosangela de Oliveira Lucas, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Professora Associada da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (desde 2002), Professora Permanente no Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação (PPGInfo) e do Departamento de Biblioteconomia (DBI). Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da informação da USP com estágio sanduíche na Universidad Carlos III de Madrid (UC3M). Possui Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001) e Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997).Tem experiência no campo da Biblioteconomia e Ciência da Informação, atuando no ensino principalmente nos seguintes temas: Normalização, Metodologia, Produção Científica, Bibliotecas Universitárias, MARC 21, e Serviço de Referência. Atualmente pesquisa sobre Comunicação Cientifica, Estudos da Produção Científica, Capital Cientifico e Movimento de Acesso Aberto (Open Access).

Elisa Cristina Delfini Correa, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Graduada em Biblioteconomia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1995), mestre em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (1999) e doutora em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008). Atualmente é professora titular da Universidade do Estado de Santa Catarina, ministrando disciplinas de Fontes de Informação e Gestão de Estoques Informacionais . É docente do Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação, ministrando as seguintes disciplinas no Mestrado Profissional em Gestão de Unidades de Informação: Fundamentos de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Contexto Informacional Contemporâneo e Competência em Informação para a Gestão de Unidades de Informação. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Processos de Disseminação da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: pesquisas relacionadas ao uso do computador pela CI e Biblioteconomia com ênfase na análise sociotécnica, redes e mídias sociais enquanto fontes de informação e competência em informação.

References

AMARAL, S. A. Marketing e Inteligência competitiva: aspectos complementares da gestão da informação e do conhecimento. In: ______. (Org.). Marketing na Ciência da Informação. Brasília: Ed. da UNB, 2007. p. 19-31.

ARAUJO, C. A. Á. O que é Ciência da Informação? Informação e Informação, Londrina, v. 19, n. 1, p. 1-30, jan./abr. 2014.Disponivel em:

<http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/15958>. Acesso em: 1º fev. 2016.

BISHOP, T.; ROWLEY, J. Digital marketing in independent libraries in the united kingdom. Journal of Librarianship and Information Science, London, v. 45. n. 4, p. 323-334, Jul. 2012. doi: http://dx.doi.org/10.1177/0961000612453473.

BORKO, H. Information Science: what is it? American Documentation, Washington, v.19, n. 1, p. 3-5, jan. 1968. (Tradução Livre)

CAPURRO, R. Epistemologia e Ciência da Informação. 2003. Disponível em: <http://www.capurro.de/enancib_p.htm>. Acesso em: 1 fev. 2016.

______.; HJORLAND, B. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.12, n. 1, 2007. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/54>. Acesso em: 16 jan. 2016.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação no Brasil: TIC Domicílios e Empresas 2013. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2014. Disponível em: <http://www.cetic.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_DOM_EMP_2013_livro_eletronico.pdf>. Acesso em: 23 jan. 2015.

CORRÊA, E. C. D. Consumidor de informação 3.0. In: PRADO, J. M. K. (Org.). Ideias emergentes em Biblioteconomia. E-book. São Paulo: FEBAB, 2016. p. 60-68. Disponível em: <https://ideiasemergentes.files.wordpress.com/2016/03/ideiasemergentesembiblioteconomia2.pdf>. Acesso em: 31 mar. 2016.

______.Usuário, não! Interagente. Proposta de um novo termo para um novo tempo. Encontros Bibli, Florianópolis, v. 19, n. 41, p. 23-40, dez. 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/15182924.2014v19n41p23>. Acesso em: 1 fev. 2016.

DIPRINCE, E. et al. Don’t panic! Reference & User Services Quarterly, Williamsburg, VA, v. 55, n. 4, p. 283-292, 2016.

GABRIEL, M. Marketing na era digital: conceitos, plataformas e estratégias. São Paulo: Novatec, 2010.

GONZÁLEZ-FERNÁNDEZ-VILLAVICENCIO, N. Qué entendemos por usuario como centro del servicio. Estrategia y táctica en marketing. El Profesional de la Información, Barcelona, v. 24, n. 1, p. 5-13, jan. 2015.

______. ROI en medios sociales: campañas de marketing en bibliotecas. Social media profitability: marketing campaigns in libraries.El Profesional de la Información, Barcelona, v. 24, n. 1, p. 22-30, jan. 2015.

HANNABUSS, S. A dictionary of marketing. 4th edition. Reference reviews, Bingley, v. 30, n. 8, p. 15-16, 2016.

KARKOTLI, G. Marketing para iniciantes. Curitiba: Camões, 2008.

KOTLER, P. Administração de marketing. 12. ed. São Paulo: Pearson, 2006.

KOTLER, P.; KARTAJAYA, H.; SETIAWAN, I. Marketing 3.0: as forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

LUCAS, E. R. O.; DAMIAN, I. P. M. Gestão da Informação no serviço de referência: análise de publicações. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 18., 2017, Marília. Anais... Marília: ANCIB, 2017. No prelo.

MAZZOCCHI, J. Blogs and social networks in libraries: complementary or antagonistic tools? Library Philosophy and Practice, Moscow (EUA), n. 1, p. 1-12, 2014 .

MCKENZIE, A.; MARTIN, L (Eds.). Mastering digital librarianship: strategy, networking and discovery in academic libraries. London: Facet, 2014.

OLIVEIRA, S. M. Marketing em bibliotecas: por que relutar? Revista de Biblioteconomia e Comunicação, Porto Alegre, v. 6, p. 9-16, jan./dez. 1994.

O'REILLY, T. What is Web 2.0: design patterns and business models for the next generation of software. 2005. Disponível em: <http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html>. Acesso em: 5 jan. 2016.

PRIMO, A. O aspecto relacional das interações na Web 2.0. E- Compós, Brasília, v. 9, p. 1-21, 2007.

RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009. Disponível em: <http://www.ichca.ufal.br/graduacao/biblioteconomia/v1/wpcontent/uploads/redessociaisnainternetrecuero.pdf>. Acesso em: 23 fev. 2016.

RUSSO, L. Mastering marketing. Library Journal, v. 142, n. 4, p. 46-48, mar. 2017.

RUSSO, M. Fundamentos em Biblioteconomia e Ciência da Informação. Rio de Janeiro: E-papers, 2010.

SAKAS, D. P.; SARLIS, A. S. Library promotion methods and tools modeling and simulation on twitter. Library Review, Louisville, v. 65, n. 6, p. 479-499, 2016.

SHEA, E. Taking stock of your institution's marketing efforts. Reference & User Services Quarterly, Williamsburg, VA, v. 54, n. 3, p. 27-29, Spring 2015.

SILVEIRA, A. Introdução. In: ______. (Org.). Marketing em bibliotecas e serviços de informação: textos selecionados. Brasília: IBICT, 1987. p. 5-13.

SIQUEIRA, E. Para compreender o mundo digital. São Paulo: Globo, 2008.

Published

2018-05-07

How to Cite

Gulka, J. A., Lucas, E. R. de O., & Correa, E. C. D. (2018). The use of Digital Marketing in Libraries. Ciência Da Informação Em Revista, 5(1), 59–69. https://doi.org/10.28998/cirev.%y559-69

Issue

Section

Artigos de Revisão | Review Articles

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.