BAQUAQUA, PROTAGONIST OF FREEDOM

the uses of autobiography in History Teaching

Authors

  • Isis Pimentel de Castro Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)
  • Júlia Ribeiro Junqueira Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

DOI:

https://doi.org/10.28998/rchv14n28.2023.0011

Keywords:

Mahommah Gardo Baquaqua, autobiography, History Teaching

Abstract

This article is based on reflections upon the use of the only autobiography by an enslaved male person who ever set foot on Brazil, Mahommah Gardo Baquaqua. Said reflections have as starting point the experience of two practices adopted in the same intercampus teaching project named “Baquaqua ― protagonist of freedom”, which has as guideline the analyzes applied to the History curriculum redesigning at the Federal Center for Technological Education of Minas Gerais between the years 2019 and 2022. Therefore, the initiatives were set up at CEFET-MG, on the campuses Nova Suíça, Nova Gameleira, Timóteo and Curvelo, the first experiences with said project’s launching having taken place within the Covid-19 pandemic context, in 2021, interconnecting said autobiography with emergency remote teaching, as well as with the new Digital Information and Communication Technologies (TDIC). And, although they had the same teaching project as guideline, as well as target audience ― students in the 2nd year of the integrated technical courses of the Secondary School Technical & Professional Education (EPTNM) ―, each campus was allowed to adapt such project to the local reality framework, including prospects for inter-/transdisciplinary interchange and the development of specific methodologies and objectives established by the teams of participating teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isis Pimentel de Castro, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Doutora em História Social pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Professora do Departamento de História (DHIS) e do Programa de Pós-graduação em Educação Tecnológica (PPGET) do CEFET-MG |

Júlia Ribeiro Junqueira, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Doutora em História Política pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Professora do Departamento da Formação Geral (DFGTM) do Campus Timóteo do CEFET-MG.

References

ALBERTI, Verena. Algumas estratégias para o ensino de história e cultura afro-brasileira. In: PEREIRA, Amílcar A.; MONTEIRO, Ana Maria (org.). Ensino de história e culturas afro-brasileiras e indígenas. Rio de Janeiro: Pallas, 2013.

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Tradução de Paloma Vidal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.

BAQUAQUA, M.G. & MOORE, Samuel. Biografia de Mahommah G. Baquaqua [1854]. Tradução: Fábio R. Araújo. Maringá: IAP, 2020.

BARBOSA, Cibele. Imagens afro-atlânticas: usos e circuitos transnacionais da fotografia de populações negras nos tempos do colonialismo. Tempo, Niterói, v. 27, n. 3, set./dez. 2021.

BELTRAMIM, Fabiana. Sujeitos iluminados: a reconstituição das experiências vividas no estúdio de Christiano Jr. São Paulo: Alameda, 2013.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michéle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales. Campinas: Mercado das Letras, 2004.

GILROY, Paul. O Atlântico Negro. Modernidade e dupla consciência. São Paulo: Editora 34; Rio de Janeiro: Universidade Cândido Mendes, 2012.

GUIMARÃES, Selva. Didática e prática de ensino de História: experiências, reflexões e aprendizados. 13ª ed. Campinas: Papirus, 2012.

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: ARTMED, 2001.

KROEFF, Renata Fischer da Silveira; SANTOS, Cremilde Mendes dos. A contribuição do feedback no processo de avaliação formativa. Educa. Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 5, n. 11, p. 20-39, 2018.

KUBO, Aurélio Takao Vieira; LIMA, Jean Cássio; SILVA, Romerito Valeriano da. Tecnologias Sustentáveis: proposta de engenharia didática para estudantes do ensino médio. In: VICENTE, Renata Barbosa; DEFENDI, Cristina Lopomo; SANTOS, Mônica Maria Soares (org.). Ensino de Língua Portuguesa e suas tecnologias. São Paulo: Estige Editorial, 2023. v. 1.

LARA, Sílvia Hunold (Apresentação). Biografia de Mahommah G. Baquaqua. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 8, n. 16, mar./ago., 1988.

LEVI, Giovanni. Usos da biografia. In: AMADO; Janaína; FERREIRA, Marieta de Moraes (coord.). Usos e abusos da história oral. 8ª ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2006.

LIMA, Mônica. Aprendendo e ensinando história da África no Brasil: desafios e possibilidades. In: ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo; GONTIJO, Rebeca (org.). A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2009.

LORIGA, Sabina. O pequeno x: da biografia à história. Tradução de Fernando Scheibe. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

_____. A tarefa do historiador. In: GOMES, ngela de Castro; SCHMIDT, Benito Bisso (org.). Memórias e narrativas (auto)biográficas. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2009.

LOVEJOY, Paul E. Identidade e a miragem da etnicidade. A jornada de Mahommah Gardo Baquaqua para as Américas. Afro-Ásia, Bahia, n. 27, p. 9-39, 2002.

MENDONÇA, Márcia Rodrigues de Souza. Um gênero quadro a quadro: a história em quadrinhos. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola, 2010.

OLIVEIRA, Maria da Glória de Oliveira. Biografia, usos do passado e demandas identitárias. In: ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo (org). Em defesa do Ensino de História: a democracia como valor. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2022.

OLIVEIRA, Rafael Domingos. Vozes afro-atlânticas: autobiografias e memórias da escravidão e da liberdade. São Paulo: Elefante, 2022.

REDIKER, Marcus. O navio negreiro. Uma história humana. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

RIBEIRO, Ana Elisa; JESUS, Lucas Mariano de. Produção de fanfictions e escrita colaborativa: uma proposta de adaptação para a sala de aula. Scripta, Belo Horizonte, v. 23, n. 48, p. 93-108, 2019.

RODRIGUES, Jaime. Navio Negreiro. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz; GOMES, Flávio dos Santos (org.). Dicionário da escravidão e liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

SLENES, Robert. W. Malungu, ngoma vem. África coberta e descoberta do Brasil. Revista USP, São Paulo, n. 12, p. 48-67, 1992.

SOUZA, Nadia Aparecida de; BORUCHOVITCH, Evely. Mapas conceituais: estratégia de ensino/aprendizagem e ferramenta avaliativa. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 195-218, dez. 2010.

VELHO, Gilberto. Trajetória individual e campo de possibilidades. In: Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. 3ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

Published

2023-12-20

How to Cite

Pimentel de Castro, I., & Ribeiro Junqueira, J. (2023). BAQUAQUA, PROTAGONIST OF FREEDOM: the uses of autobiography in History Teaching . Revista Crítica Histórica, 14(28), 236–269. https://doi.org/10.28998/rchv14n28.2023.0011

Issue

Section

Dossiê As histórias de vida: pesquisa e ensino de história

Similar Articles

<< < 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.