Perfil do consumidor de produtos orgânicos e agroecológicos e sua relação com o consumo sustentável

Authors

  • MICHELE HARTMANN FEYH Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília - Campus Planaltina
  • GIOVANA RODRIGUES SOTO LIZANA Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília - Campus Planaltina
  • ROBERTO LUÍS DA SILVA CARVALHO Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense - Campus Bom Jesus do Itabapoana

Keywords:

agroecology, healthy eating, sustainability, Brazil

Abstract

The study aimed to identify the profile and consumption habits of organic and agroecological products’ consumers in the Federal District (DF), Brazil. The study also aimed at applying a sustainable consumption scale. 58 consumers of organic and agroecological products answered a questionnaire focusing on their profile and consumption habits. The consumers of organic products in the DF are mostly women, highly educated, around 44 years (average). Vegetables, fruits, and greens are the most consumed organic foods. Access to seasonal items, nutritional value and differentiated flavor support the choice of these items, in addition to the perception of a greater proximity to producers. The certification seal and the producer's contact information are the information consumers would like to find on product packaging. Half of the interviewees did not know the difference between an organic and an agroecological product, pointing out the weakness of the agroecological concept. The application of the sustainable consumption scale revealed greater adherence to factors related to recycling and ecological awareness. The frugality factor was the one with the least adherence. Therefore, increasing knowledge about the perceptions and habits of consumers of organic and agroecological products highlights the limitations of this market and allows us to propose improvements, in order to strength the work of families and communities that produce organic and agroecological products in the region.

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Author Biographies

MICHELE HARTMANN FEYH, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília - Campus Planaltina

Bacharel em Estatística pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Mestre em Engenharia de produção pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, graduanda em Agroecologia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília – IFB.

GIOVANA RODRIGUES SOTO LIZANA, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília - Campus Planaltina

Graduanda em Agroecologia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília – IFB.

ROBERTO LUÍS DA SILVA CARVALHO, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense - Campus Bom Jesus do Itabapoana

Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal Rural Rio de Janeiro - UFRRJ, Mestre em Estudos Populacionais e Pesquisas Sociais pela Escola Nacional de Ciências Estatísticas – ENCE, Doutor em Ciência, Tecnologia e Inovação em Agropecuária - PPGCTIA/UFRRJ. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense - Campus Bom Jesus do Itabapoana

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Published

2022-08-05

How to Cite

FEYH, MICHELE HARTMANN; LIZANA, GIOVANA RODRIGUES SOTO; CARVALHO, ROBERTO LUÍS DA SILVA. Perfil do consumidor de produtos orgânicos e agroecológicos e sua relação com o consumo sustentável. Revista Craibeiras de Agroecologia, [S. l.], v. 7, n. 1, p. e13526, 2022. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/era/article/view/13526. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Sociedade e Cultura