Social Service, popular education and curricular extension action

Social Service, popular education and curricular extension action

Authors

  • Telma Cristiane Sasso de Lima Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • VITORIA BARBOSA MOURA DE OLIVEIRA Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Keywords:

University Extension; Undergraduate Curriculum; Teaching Youth, Adults and Elderly.

Abstract

his paper go into an extensionist experience that stems from one of the pilot projects which aimed the implementation of the offer and accreditation of curricular extension action (CEA) in social work bachelor degree. The activities and extension results obtained during the ground fieldwork that took place between september and december 2019 (second half of 2019) and carried out by the first team of night shift undergraduates enrolled in the 2nd social work graduation period in the CEA curricular component are described. The activities took place in a municipal school on the periphery of the capital of Alagoas, meeting the demands of great social relevance through interaction with one (01) class of the second segment of education for young, adults and elderly (EYAE) in the 6th phase of elementary school. This first CEA incursion aimed to: providing opportunities for the exchange of knowledge through active learning obtained through the resolution real life problems and through the proposition/development of didactic tools, promoting interaction between young people (university students and EYAE students - both groups made by working class students) whose life history is quite similar so that, mediated by the school and the main idea of ​​professionalization, they could learn it together. The legacy of this experience was tailored by the collective effort around the different stages of learning/training to qualify the relationship between the professional praxis in the areas of ​​social work and popular education with the necessary responses toward the demands that come from the teaching of young people and adults whose face various situations of social vulnerability.

Keywords: University Extension; Undergraduate Curriculum; Teaching Youth, Adults and Elderly. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Telma Cristiane Sasso de Lima, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Professora Adjunta e Coordenadora de Extensão na Faculdade de Serviço Social da UFAL/Maceió. Doutora em Serviço Social pela Universidade Federal de Santa Catarina. Trabalha na linha ações coletivas populares; serviço social; gestão social e da informação; epistemologia e metodologia científica.

VITORIA BARBOSA MOURA DE OLIVEIRA, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Graduanda em Serviço Social da Faculdade de Serviço Social/UFAL - Maceió. Foi Monitora em Atividades Curriculares de Extensão/ACE no projeto piloto, atualmente cursa o 5º período da Graduação em Serviço Social e está em estágio curricular obrigatório na Escola onde o projeto de extensão segue em execução através de novas e múltiplas modalidades ACE, sob a coordenação da Profa Dra Telma C. Sasso de Lima.

References

BRANDÃO, C. R. (2003). O Que é Educação Popular. Coleção Primeiros Passos. São Paulo: Brasiliense.

___. (2006). O que é Método Paulo Freire. Coleção Primeiros Passos. São Paulo: Brasiliense.

CAETANO, M. et al. (2017) Paulo Freire e Florestan Fernandes: diálogos necessários sobre a democracia e a escola cidadã. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental PPGEA/FURG-RS, pp. 40-59. Recuperado de https://periodicos.furg.br/remea/article/download/6892/4530

Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições de Educação Superior Brasileiras (FORPROEX). (2012) Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: UFAM, 2012. 40p. Recuperado de https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf

___. (2007) Extensão Universitária: organização e sistematização. Coordenação Nacional do FORPROEX. Belo Horizonte: COOPMED, 112p. Recuperado de https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/Organizacao-e-Sistematizacao.pdf

FREIRE, P. (1984). Educação como prática da liberdade. Editora Paz e Terra.

___. (1987) Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

GADOTTI, M. (1995). Pedagogia da práxis. São Paulo: Cortez.

LIMA, T. C. S. de; & NASCIMENTO, S. M. do. (2019) Programa de Extensão Curricular da Faculdade De Serviço Social. Revista Eletrônica Extensão em Debate 6(5). Edição Especial “Curricularização da Extensão na Universidade Federal de Alagoas”. Maceió: UFAL. Recuperado de https://www.seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/9314

Ministério da Educação e Cultura (MEC). (2012). Resolução Nº 2, de 15 de junho de 2012. MEC: CNE.

___. Lei Federal Nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/Lei/L12711.htm

___. (2012) Decreto Nº 7.824, de 11 de outubro de 2012. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/Decreto/D7824.htm

___. (2012) Portaria Normativa MEC nº. 18, de 11 de outubro de 2012. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cotas/docs/portaria_18.pdf

NÉSPOLI, J. H. S. (2013) Paulo Freire e Educação Popular no Brasil contemporâneo: Programa MOVA-SP (1989 – 1992). Revista Educação Popular 12(1). Uberlândia: UFU. Recuperado de http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/20327

Published

2024-08-07

How to Cite

Cristiane Sasso de Lima, T., & BARBOSA MOURA DE OLIVEIRA, V. (2024). Social Service, popular education and curricular extension action: Social Service, popular education and curricular extension action. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 13(18). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/14934

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.