IMPACTOS NAS DIMENSÕES EM SAÚDE DE PARTICIPANTES DE VOLEIBOL EM UM PROGRAMA DE ESPORTE UNIVERSITÁRIO

Authors

  • Raphael Henrique da Silva Araújo UFAL
  • Aritana Peixoto Ferreira da Silva Universidade Federal de Alagoas
  • Vinicius Ferreira Jannotti Universidade Federal de Alagoas
  • Fábio Henrique Germano Tenorio da Silva Universidade Federal de Alagoas
  • Hiago William Galdino Lima Universidade Federal de Alagoas
  • Bianca Avila de Lima Sena Ferreira Universidade Federal de Alagoas
  • Antonio Filipe Pereira Caetano Universidade Federal Alagoas https://orcid.org/0000-0003-0704-5386

Keywords:

health. physical activity. quality of life. anxiety. spirituality. volleyball.

Abstract

Maintaining a healthy lifestyle is one of the main challenges of the university population that can be helped by a university sports extension program. The objective of this study is to verify changes in health dimensions (physical, social, mental and spiritual) in volleyball practitioners in a university extension program. This was a quantitative, cross-sectional study with an intervention model. Questionnaires were applied to assess the level of physical activity (IPAQ), quality of life (WHOQOL), anxiety (BAI) and satisfaction with spiritual health (SWBQ), as well as anthropometric measurements and physical fitness tests. To verify the difference between the variables, the T-Paired Test was used. Twenty-seven subjects participated, 59% men, 33% from biological sciences, 88.9% without diseases and practitioners of physical activity (59.25%). After six months of intervention, significant changes were detected in the variables arm flexion (p=0.021), suprailiac fold (p=0.045), in the leisure dimension of PA (p=0.012), in the general volume of PA (p=0.013 ), in the psychological domain of quality of life (p=0.019) and in the personal (0.050) and community (p=0.019) domains of satisfaction with spiritual health. It is concluded that the practice of university extension sports can contribute to the improvement of the participants' health dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raphael Henrique da Silva Araújo, UFAL

Raphael Henrique da Silva Araújo - graduado em Educação Física (Licenciatura), graduando em Educação Física (Licenciatura), monitor/bolsista do Programa Esporte na UFAL (2022-2023), Universidade Federal de Alagoas

Aritana Peixoto Ferreira da Silva, Universidade Federal de Alagoas


Aritana Peixoto Ferreira da Silva - graduando em Educação Física (Bacharelado), monitora/voluntária do Programa Esporte na UFAL (2022-2023), Universidade Federal de Alagoas.

Vinicius Ferreira Jannotti, Universidade Federal de Alagoas


Vinícius Ferreira Jannotti - graduando em Educação Física (Bacharelado), monitor/bolsista do Programa Esporte na UFAL (2022-2023), Universidade Federal de Alagoas

Fábio Henrique Germano Tenorio da Silva, Universidade Federal de Alagoas


Fábio Henrique Germano Tenorio da Silva - graduando em Educação Física (Bacharelado), monitor/bolsista do Programa Esporte na UFAL (2022-2023), Universidade Federal de Alagoas

Hiago William Galdino Lima, Universidade Federal de Alagoas

Hiago William Galdino Lima - graduando em Educação Física (Licenciatura), monitor/voluntário do Programa Esporte na UFAL (2022-2023), Universidade Federal de Alagoas.

Bianca Avila de Lima Sena Ferreira, Universidade Federal de Alagoas

Bianca Ávila de Lima Sena Ferreira - graduanda em Educação Física (Licenciatura), monitora/voluntária do Programa Esporte na UFAL (2022-2023), Universidade Federal de Alagoas.

Antonio Filipe Pereira Caetano, Universidade Federal Alagoas

Graduado em Educação Física e História, Mestre em História e Doutor em História. Professor do Curso de Educação Física - Licenciatura e Bacharelado, do Instituto de Educação Física e Esporte (IEFE), da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Membro do LAEL - Laboratório de Estudos Aplicados em Educação Física, Esporte e Lazer

References

ARRUDA M, HESPANHOL J.E. Fisiologia do Voleibol. São Paulo: Phorte, 2008.

Beck AT, Epstein N, Brown GK, Steer RA. An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. J Consult Clin Psychol. 1988;56(6):893-7.

BRASIL. Ministério da Saúde. Guia de Atividade Física para a População Brasileira. Brasília: Ministério da Saúde, 2021.

CAMPOS L.A.S. Voleibol “da” Escola. São Paulo: Fontoura, 2015.

DOWNIE, R. S.; FYFE, C; TANNAHILL, A. Health promotion: models and values. 1990.

DUARTE, J. S. As contribuições da extensão universitária para o processo de aprendizagem, a prática da cidadania e exercício profissional. Dissertação de mestrado. Programa de Pós-graduação em Stricto Sensu em Educação. Universidade Católica de Brasília. Brasília. 2014.

FLECK M.P.A. O Instrumento de Avaliação de Qualidade de Vida da Organização Mundial da Saúde (WHOQOL-100): Características e Perspectivas. Cien. Saúde Coletiva. 2000; 5(1).

GOUVEIA M.J., MARQUES M., RIBEIRO J.L.P. Versão portuguesa do Questionário de Bem-Estar Espiritual (SWBQ): Análise confirmatória da sua estrutura factorial. Psicologia, Saúde e Doença. 2009; 10(2): pp. 285-293.

KLUTHCOVSKY A.C., KLUTHCOVSKY FA. O WHOQOL-Bref, um Instrumento para Avaliar a Qualidade de Vida: Uma Revisão Sistemática. Rev. Psiquiatr. 2009; 31(3).

LINS A. F. S. A participação dos alunos no Projeto de Extensão: Judô na Universidade. Trabalho de Conclusão de Curso. Instituto de Educação Física e Esporte, Universidade Federal de Alagoas. Alagoas. 2021.

MACHADO S.E.C., LATTARI, E. Exercício Físico e Saúde Mental: Prevenção e Tratamento. Rio de Janeiro: Rubio, 2018.

MATSUDO, S. et al. Questionário Internacional de Atividade Física (IPAQ): Estudo de validade e reprodutibilidade no Brasil. Atividade Física e Saúde, 18 p. nº 2, vol. 6. São Paulo, 2001.

MONTEIRO, N. A.. Projeto de extensão 50 +: o exercício físico como vetor de promoção de saúde e qualidade de vida. VII Congresso Nacional de Educação. Universidade Estadual da Paraíba. Paraíba. 2021.

MORROW JR J., JACKSON AW, DISCH JG, MOOD P. Medida e Avaliação do Desempenho Humano. Porto Alegre: Artmed, 2014.

NAHAS M. V. Atividade física, saúde e qualidade de vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida ativo. 2001.

NOGUEIRA E.G., MATOS N.C., MACHADO J.N., ARAÚJO L.B., SILVA A.M.T.C., ALMEIDA R.J. Avaliação dos níveis de ansiedade e seus fatores associados em estudantes internos de Medicina. Rev. Bras. Educ. Med. 2021, 45(01).

PRÓ-REITORIA DE EXTENSÃO. Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória. Disponível em: https://proex.ufes.br/o-que-e-extensao- universitaria#:~:text=A%20Extens%C3%A3o%20Universit%C3%A1ria%20%C3%A9%2C%20portanto,pessoa%20e%20sustentabilidade%20ambiental%20e. Acesso em: 17/03/2023.

SANTIAGO R.O., et al. "Banco de Wells e Dillon e sua funcionalidade na obtenção de medidas do componente físico flexibilidade." FIEP Bull 82 (2012).

SANTOS A.P.R., SOUZA J.N.V.A., SILVA B.R.V.S., COSTA EC, OLIVEIRA M.C., AQUINO J.M., SANTOS M.A.M., BARROS M.V.G., SILVA L.M.P., CORREIA JUNIOR M.A. V. Impacto da Covid-19 na saúde mental, qualidade de vida e nível de atividade física em universitários. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde. 2022; 27:1-10.

SCLIAR M. História do conceito de saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva [online]. 2007, v. 17, n. 1 [Acessado 19 Agosto 2022], pp. 29-41.

Universidade Federal de Alagoas, UFAL. Perfil socioeconômico e cultural dos(as) estudantes da UFAL: Coleção UFAL e Políticas Públicas de gestão da educação superior. Maceió: EDUFAL, Proest, 2020.

Published

2023-05-10

How to Cite

Araújo, R. H. da S., Silva, A. P. F. da, Jannotti, V. F., Silva, F. H. G. T. da ., Lima, H. W. G. ., Ferreira, B. A. de L. S. ., & Caetano, A. F. P. (2023). IMPACTOS NAS DIMENSÕES EM SAÚDE DE PARTICIPANTES DE VOLEIBOL EM UM PROGRAMA DE ESPORTE UNIVERSITÁRIO. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 12(13). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/15246