GUIDELINES ON SOCIAL NETWORK PLATFORMS FOR ADOLESCENTS IN THE CITY OF SANTANA DO IPANEMA-AL-BRAZIL

GUIDELINES ON SOCIAL NETWORK PLATFORMS FOR ADOLESCENTS IN THE CITY OF SANTANA DO IPANEMA-AL-BRAZIL

Authors

  • Anderson David Gomes dos Santos Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Eduardo Jorge Lims Alexandre Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Maria José Pereira Aquino Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Francisco Gabriel Rodrigues de Sousa Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Keywords:

Extensão; Podcast; mídias sociais; educomunicação.

Abstract

This text aims to present the results of the extension project “Guidelines on care with the use of social media platforms by children and adolescents”, developed in 2022 by students from the Santana do Ipanema campus of the Federal Institute of Alagoas (IFAL) and the recording of podcast. We sought to guide and raise awareness among the target audience about the use of social media platforms, considering their greater vulnerability, while at the same time making it easier to reverse certain problems during the training process.

The understanding of "connected learning", a technique presented by Guzzi (2015) and Freire's (1996) thoughts on student experiences, was used as a methodological approach.

Based on the results in class, we presented the themes and evaluated the project in the second season of the podcast "EDUC-E - Education, Development, Economy and Communication for the use of social media".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson David Gomes dos Santos, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Professor da Unidade Educacional Santana do Ipanema da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), diretor de Relações Internacionais da Socicom (Federação Brasileira das Associações Científicas e Acadêmicas da Comunicação e coordenador do Grupo de Trabalho de Economia Política das Comunicações da ALAIC (Associação Latino-Americana de Investigadores em Comunicação). Doutor em Comunicação pela Universidade de Brasília (UnB). Vice-líder do Grupo de Pesquisa Crítica da Economia Política da Comunicação (Cepcom/UFAL) e pesquisador da Rede Nordestina de Estudos em Mídia e Esporte (ReNEme).

Eduardo Jorge Lims Alexandre, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Estudante de graduação em Ciências Econômicas da Unidade Educacional Santana do Ipanema/Campus Sertão da Universidade Federal de Alagoas. Foi colaborador do projeto de extensão “Orientações sobre cuidados com o uso de plataformas de rede social por crianças e adolescentes” (Profaex/UFAL-2022).

Maria José Pereira Aquino, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Estudante de graduação em Ciências Contábeis da Unidade Educacional Santana do Ipanema/Campus Sertão da Universidade Federal de Alagoas. Foi colaboradora do projeto de extensão “Orientações sobre cuidados com o uso de plataformas de rede social por crianças e adolescentes” (Profaex/UFAL-2022).

Francisco Gabriel Rodrigues de Sousa, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Estudante de graduação em Ciências Econômicas da Unidade Educacional Santana do Ipanema/Campus Sertão da Universidade Federal de Alagoas. Foi bolsista do projeto de extensão “Orientações sobre cuidados com o uso de plataformas de rede social por crianças e adolescentes” (Profaex/UFAL-2022).

References

FANTIN, M. “Nativos e imigrantes digitais” em questão: crianças e competências midiáticas na escola. Passagens, Fortaleza, v. 7, n. 1, p. 5-26, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra: São Paulo, 1996.

FRUET, F. S. O. et al. Internetês: ameaça à ou evolução na Língua Portuguesa. Revista da Anpoll, [s/l], v. 1, n. 26, 2009. DOI: 10.18309/anp.v1i26.131.

GUZZI, D. Proibir, vigiar ou regrar o uso das redes sociais por crianças? In: BARBOSA, A. F. (Org.). Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil. Brasília: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2015. p. 47-52. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_Kids_2014_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 5 set. 2023.

RÜDIGER, F. As redes e a armação: Da cultura do narcisismo ao fetichismo tecnológico. In: LOPES, M. I. V.; KUNSCH, M. K. Kunsch (Orgs.). Comunicação, cultura e mídias sociais. São Paulo: ECA-USP, 2015. p. 33-56.

SEIBT, T.; GEHRKE, M. Postar ou não: guia para entender e combater a desinformação. Porto Alegre: Afonte/Goethe, 2021.

Published

2024-07-16

How to Cite

Gomes dos Santos, A. D., Lims Alexandre, E. J., Pereira Aquino, M. J., & Rodrigues de Sousa, F. G. (2024). GUIDELINES ON SOCIAL NETWORK PLATFORMS FOR ADOLESCENTS IN THE CITY OF SANTANA DO IPANEMA-AL-BRAZIL: GUIDELINES ON SOCIAL NETWORK PLATFORMS FOR ADOLESCENTS IN THE CITY OF SANTANA DO IPANEMA-AL-BRAZIL. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 13(17). Retrieved from https://seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/16374

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.