Emerging learning environment: Escola da Ponte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20952/jrks3113592

Abstract

This article aims to question the pedagogical modes of action within the contexts, from a perspective of rupture with the institutionalized model of teaching-learning. It is important to take a close look at critical constructivism, exposing its relationship with emerging learning environments and with pedagogical innovation. We proceed to the presentation of the learning environment present at Escola da Ponte, looking at it as an emergent learning environment in the light of critical constructivism. We conclude that the Fazer a Ponte project is a new pedagogy, which presents itself as disruptive in relation to traditional practices associated with the factory school model, which fosters the development of student skills, namely the capacity for reflection and evaluation, critical thinking and problem solving.

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Author Biographies

Bárbara Rubina Coelho Ramos Pereira, Universidade da Madeira, Funchal, Portugal.

Doutoranda em Currículo e Inovação Pedagógica na Universidade da Madeira. Mestre em Educação Especial: Domínio Cognitivo Motor pelo Instituto de Estudos Superiores de Fafe (2021). Pós-Graduada em Educação Especial: Domínio Cognitivo Motor pelo Instituto Superior de Ciências da Informação e da Administração (2013). Licenciada em Professores de 1.º Ciclo do Ensino Básico pela Escola Superior de Educação de Beja (2007).

José Paulo Gomes Brazão, Universidade da Madeira, Funchal, Portugal.

Doutor em Educação – Inovação Pedagógica (2008), na Universidade da Madeira, Portugal. Pós-doutor em Educação – Educação e Diversidade (2022), na Universidade Federal de Sergipe. Mestre em Psicologia Educacional (2000), no Instituto Superior de Psicologia Aplicada (ISPA), Portugal.

Published

2022-05-23