Educational Policies: (re)elaboration of the Municipal Rural Education Guidelines in Bahian municipalities in the Identity Territories served by Formacampo

Authors

  • Arlete Ramos dos Santos Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.
  • Vilma Áurea Rodrigues Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.
  • Maisa Rose Serra de Almeida Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/jrks4117155

Abstract

The objective of this article is to present the importance of training promoted by the Rural Teacher Training Program (Formacampo) in rural education in the Bahian municipalities served by the program, as a result of the (re)elaboration of the Municipal Rural Education Guidelines (DMEC). From a qualitative perspective, we sought, through document analysis and web research, sources that could support the data analysis. The research pointed out that this movement of (re)elaboration of the Municipal Rural Education Guidelines not only provided the continuing training of teachers, but also boosted quality rural education in the municipalities, as it promoted different perspectives from the collective of the school Community for the modality, previously seen as an extension of urban education. In contrast to this model that subordinates peasant subjects, Formacampo brought through training and the (re)elaboration of the Guidelines, a counter-hegemonic teaching proposal, planned and organized with the subjects in training, based on their needs and desires. , respecting their cultural, social, environmental and economic specificities.

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Author Biographies

Arlete Ramos dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Pós-Doutorado em Educação e Movimentos Sociais pela UNESP, Doutora e Mestre em Educação (FAE/UFMG). Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Professora do Programa de Pós-Graduação, Mestrado em Educação da UESB (PPGEd/Uesb); Profa. do PPGE/UESC; Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade – Gepemdecc/CNPq.

Vilma Áurea Rodrigues, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Mestre em Ensino pelo PPGEN/UESB, Coordenadora da educação Básica no município de Guanambi - Ba; Professora da Educação Básica no município de Sebastião Laranjeiras - Ba. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade (Gepemdecc/UESB); Coordenadora Territorial do Programa de Formação continuada de Educadores do Campo - Formacampo; Membro da Rede Latino-americana de Educação do Campo e Cidade - Movimentos Sociais (Rede Pecc-Ms).

Maisa Rose Serra de Almeida, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Mestranda em Educação pelo PPGEd/UESB, Técnica do Instituto Federal da Bahia - IFBA; Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade (Gepemdecc/UESB); Coordenadora Territorial do Programa de Formação continuada de Educadores do Campo - Formacampo; Membro da Rede Latino-americana de Educação do Campo e Cidade - Movimentos Sociais (Rede Pecc-Ms).

Published

2023-12-30