“Ocupa Rua”:

a project for reusing the streets of downtown São Paulo starting with the Covid-19 pandemic.

Authors

  • Claudia Erthal Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.28998/lte.2022.n.1.14099

Keywords:

“Ocupa Rua”, Five Skins, Urban Space, Mobile devices, Pandemic

Abstract

This article proposes a reflection based on the concept of the five skins created by the Austrian architect and artist Friedensreich Hundertwasser, having as its object the pilot project “Ocupa Rua”, carried out in São Paulo, on new uses of an urban center and the layers of perception and experience that this project can provide. It includes walks, readings and the use of mobile devices by users/ walkers as a form of communication and social belonging, generating a lively communicational dynamic. The presence of the user who seems to collaborate with the creation of new reading layers for the city permeates this text. It is believed that it goes beyond the commercial purpose and, by containing concepts of revitalization as a source of possibilities for reusing the streets; it becomes also a form of reuse and of the city as a whole from this starting point.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, W. Paris, capital do século XIX. In: Passagens. Belo Horizonte/São Paulo: EditoraUFMG/Imesp, 2007 [1935].

BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte/São Paulo: Editora UFMG/Imesp, 2006 [1935].

BERARDI, F. The Soul at work – From alienation to autonomy. South Pasadena, Estados Unidos: Semiotext(e), 2009.

BUCK-MORSS, S. Dialética do olhar: Walter Benjamin e o projeto das Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG/Argos Editora Universitária, 2002.

CRARY, J. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

CRARY, J. 24/7: Capitalismo tardio e os fins do sono. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

ERTHAL, C. Da experiência do usuário midiático contemporâneo: olhares em construção. Tese de Doutorado em Meios e Processos Audiovisuais. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. São Paulo: 2018.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

HEIDEGGER, M. A questão da técnica. In: Scientiæ Studia, v. 5, n. 3, p. 375-98, São Paulo: Departamento de Filosofia – FFLCH – USP, 2007.

MARCONDES FILHO, C. O Rosto e a Máscara: o fenômeno da comunicação visto pelos ângulos humano, medial e tecnológico. São Paulo: Editora Paulus, 2013.

RENA, N.; ARANTES, P. Ativismo urbano: novas formas de conflitos territoriais.

RESTANY, P. O poder da arte Hundertwasser: O pintor-rei das cinco peles. Germany: Taschen, 1983.

SHIRKY, C. Lá vem todo mundo: O Poder de Organizar sem Organizações. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

SHIRKY, C. A cultura da participação. Criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

THIEME, C. O.; EICHER, B. J. African dress: form, action, meaning. Africana Publishing, p. 115-138, 1987.

WU, T. The attention merchants. The epic scramble inside our heads. New York, Estados Unidos: Vintage Books, 2016.

Downloads

Published

2022-09-22

How to Cite

ERTHAL, Claudia. “Ocupa Rua”: : a project for reusing the streets of downtown São Paulo starting with the Covid-19 pandemic. Latitude, Maceió-AL, Brasil, v. 16, n. 1, p. 13–38, 2022. DOI: 10.28998/lte.2022.n.1.14099. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/latitude/article/view/14099. Acesso em: 1 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Cidade "(re)vestida"

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.